۳۷ درصد افزایش نقدشوندگی  بازار سهام

در سال های گذشته توقف طولانی مدت نمادها علاوه بر کاهش نقدشوندگی بازار، نارضایتی بسیاری از سهامداران را به همراه داشت . چرا که سهام آنها ممکن بود به دلیل عدم شفافیت یا حتی در بعضی مواقع برگزاری مجمع عمومی مدت ها متوقف بوده و نمی توانستند از فرصت های دیگر در بازار سرمایه استفاده کنند.

اواخر آذر سال گذشته دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها جهت افزایش نقدشوندگی نمادها و در عین حال بهبود شفافیت اطلاعات ناشران اوراق بهادار ابلاغ شد، که بر اساس آن دستورالعمل چنانچه قیمت سهام شرکت طی 5 روز کاری بیش از 20 درصد نوسان کند (مثبت یا منفی)، نماد متوقف و ناشر باید اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کند و  نماد متوقف شده در روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود.

 البته معیار فوق برای شرکت‌های مندرج در بازار پایه معادل 40 درصد است.

همچنین چنانچه قیمت سهام شرکت طی 15 روز کاری بیش از 50 درصد نوسان کند، نماد متوقف و ناشر باید کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کند؛ آنگاه نماد معاملاتی حداکثر 2 روز کاری بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی مورد بازگشایی قرار می‌گیرد.

در این دستورالعمل آمده است که نماد معاملاتی پس از افشای اطلاعات با اهمیت نیز متوقف خواهد شد.

البته دستورالعمل جدید بر بازگشایی بسیاری از نمادها که پیش از ابلاغ این دستورالعمل متوقف شده بودند تاثیری نداشته و این نمادها بدلیل اینکه قبل از اجرایی شدن دستور العمل جدید متوقف شده بودند باید به روش قبل گزارشگری مالی می کردند.

همچنین  به دلیل الزام بر گزارشگری های مالی با استانداردهای بین الملی (IFRS) بسیاری از نمادهای بانک‌ها در بورس و فرابورس در سال گذشته متوقف بودند یا برخی دیگر از آن نمادها به علت برگزار نشدن مجامع و ابهام در صورت های مالی متوقف ماندند و قاعدتا باید طبق دستور العمل قبلی اطلاعات خود را افشا می کردند.

نقد شونده‌ها را بشناسیم

بر اساس آمار بدست آمده از  شرکت نوآوران امین نمادهای شرکت‌های بورسی و فرابورسی در 10 ماهه ابتدایی سال 96 و 97  حدود 201 روز، مورد داد و ستد قرار گرفتند.  در 10 ماه ابتدای سال 96 حدود 423 نماد معاملاتی مورد معامله قرار گرفت که از بین این شرکت ها حدود 10 شرکت به طور کامل در 201 روز کاری و حدود 31 شرکت نیز بین 100 تا 200 روز معاملاتی متوقف بودند. در این میان حدود 270 شرکت نیز از نقدشوندگی بالا برخوردار بوده و در 201 روز کاری کمتر از 20 روز توقف را برای خود ثبت کرده بودند.

رتبه داران عدم توقف

نکته قابل توجه نماد شرکت هایی مانند سرمايه گذاري غدير، صنايع بهداشتي ساينا، سرمايه‌گذاري بهمن، سرمايه‌گذاري توسعه ملي، سرمايه‌گذاري خوارزمي، سرمايه‌گذاري توسعه گوهران اميد و گروه سرمايه‌گذاري مسکن بود که در 10 ماهه ابتدای سال 96  توقفی نداشتند.

بر اساس این گزارش در 10 ماهه ابتدای سال 97 نماد دو شرکت کنتورسازی و موسسه اعتباری ملل در تمام 201 روز کاری به طور کامل 201 متوقف بوده اند و 7 شرکت بالای  100 روز توقف داشتند.

کمتر از 20 روز توقف نماد برای 342 شرکت

همچنین در 10 ماهه ابتدای سال جاری دو شرکت سرمايه‌گذاري غدير و صنايع بهداشتي ساينا با توقف نماد روبرو نبوده اند. البته باید گفت که در این لیست اسامی شرکت هایی که در سال جاری عرضه اولیه داشتند نیز حضور داشته است. براساس  این گزارش  حدود 342 شرکت کمتر از 20 روز با توقف نماد روبرو بوده  اند  که این نشان از افزایش نقدشونگی بالاست.

بر اساس این گزارش میانگین روزهای توقف نماد شرکت ها در 10 ماهه ابتدایی سال 96 حدود 32 روز بوده که این آمار در 10 ماهه ابتدایی سال جاری حدود 20 روز بوده که این نشان از نقدشوندگی بیشتر در بازار سرمایه است..

 

  • شماره ۲۸۸ هفته نامه بورس- صفحه۳
کد خبر 403505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =