تأمین مالی از بازار سرمایه به ۸۱ هزار میلیارد تومان رسید

غلامعلی پور با اشاره به اینکه حجم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: ۳۵ درصد منابع صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی قابلیت تخصیص به سهام شرکت‌های زیانده و مشمول ماده ۱۴۱ را دارد.

به گزارش صدای بورس به نقل از فارس، رضا غلامعلی پور معاون توسعه بازار فرابورس در جمع خبرنگاران با اشاره به مجموع تأمین مالی صورت گرفته در بازار سرمایه ایران گفت: تا کنون حجم تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به حدود 81 هزار میلیارد تومان بالغ شده که از این رقم معادل 17 هزار میلیارد تومان ناشی از مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها، 16 هزار و 700 میلیارد تومان ناشی از انتشار انواع اوراق بهادر از جمله صکوک و اوراق مشارکت یا اوراق اجاره و غیره بوده است.

غلامعلی پور افزود: همچنین 47 هزار میلیارد تومان از این رقم نیز ناشی از انتشار اسناد خزانه و اوراقی بوده که دولت به پیمانکاران با هدف تسویه مطالبات معوق تخصیص داده و از طریق بازار سرمایه عرضه شده است.

وی با اشاره به حجم تأمین مالی بازار سرمایه در شش ماهه نخست امسال افزود: طی نیمه اول امسال در مجموع 25 هزارمیلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفت که از این رقم معادل با 8700 میلیارد تومان از محل افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت‌ها، 3500 میلیارد تومان از طریق پذیره نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار مختلف و همچنین انتشار 13 هزار و  500 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق و اسناد خزانه دولتی تأمین مالی شده است.

این مقام مسئول از تصویب مقررات و دستور العمل ابزار جدید دیگری در بازار ابزارهای نوین مالی خبردادوگفت:صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity) مطابق با بستر قانونی صندوق‌ها هستند که در راستای کمک و راهبری و اصلاح ساختار شرکت‌ها بوجود می آیند.

غلامعلی پور اضافه کرد: این صندوق‌ها با سرمایه اولیه حداقل 50 میلیارد تومان می‌توانند تشکیل شوند و دارندگان واحدهای سرمایه گذاری آن‌ها شامل مالکان واحدهای ممتاز و عادی می‌شود.

به گفته وی، مدیریت صندوق با مالکان واحدهای سرمایه گذاری ممتاز این صندوق بوده و بر اساس اساسنامه و امید نامه خود می‌توانند در سهام شرکت‌های غیر بورسی و پذیرش نشده در بورس‌ها و یا شرکت‌های اخراجی و زیانده بورسی و همچنین شرکت‌های حاضر در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط(SME)و برخی از شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس سرمایه گذاری کنند.

غلامعلی پور ادامه داد: مدت عمر این صندوق‌ها به مدت 7 سال تعریف شده و طی 4 سال اول نیز مدیریت صندوق بر روی اصلاح ساختار و خروج شرکت‌های زیانده از آشفتگی تمرکز خواهد کرد.

وی افزود: حداقل کف خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق‌ها در فرابورس معادل یکصد میلیون تومان است و طبعاً سرمایه گذاران خرد به عنوان سرمایه گذاری پس انداز های خود قادر نخواهند بود در چنین صندوق‌هایی سرمایه گذاری کنند.

معاون توسعه بازار فرابورس گفت: مطابق با دستور العمل فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی تنها 35 درصد از منابع صندوق‌ها قابلیت تخصیص به سهام شرکت‌های زیانده و غیر بورسی را داشته و شرکت‌های مشمول ماده 141 قانون تجارت با این ظرفیت می‌توانند دوباره احیا شوند. پس از احیای دوباره شرکت‌ها نیز صندوق‌های سرمایه گذاری از آن‌ها خارج شده و بر اساس استراتژی خود در صنایع دیگری تمرکز می‌کنند.

کد خبر 401207

اخبار مرتبط

  • فرابورس در سال ۹۹ چه عملکردی داشت؟

    فرابورس در سال ۹۹ چه عملکردی داشت؟

    در مجموع تامین‌ مالی فرابورس از چهار طریق عرضه اولیه، پذیره‌نویسی، افزایش سرمایه شرکت‌ها و اسناد خزانه اسلامی در سال ۹۹ با ۱۹۱ درصد رشد نسبت به سال پیش از آن رقم ۲۲۲ هزار و ۸۶۶ میلیارد تومان را ثبت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =