نوسهام‌داران هیجان زده؛ عامل بی ثباتی بازار

تغییر جهت ناگهانی بازار در اواسط زمان معاملات و در بازه‌ای که شاخص با رشدی ۳ هزار واحدی روبرو بود، تعجب اهالی بازار را برانگیخت؛ تقریبا با هر یک از کارشناسان ریز و درشت بازار که صحبت می‌کنیم، همگی با تعجب از این رویداد یاد می‌کنند و منتظر مشخص شدن سرمنشا این اتفاق هستند.

به گزارش بورس آنلاین، تغییر جهت ناگهانی بازار در اواسط زمان معاملات و در بازه‌ای که شاخص با رشدی 3 هزار واحدی روبرو بود، تعجب اهالی بازار را برانگیخت؛ تقریبا با هر یک از کارشناسان ریز و درشت بازار که صحبت می‌کنیم، همگی با تعجب از این رویداد یاد می‌کنند و منتظر مشخص شدن سرمنشا این اتفاق هستند.

رفتار بازار نشان می دهد نسبت به تصمیم گیری خود متزلزل است و این تردید که ناشی از وقایع سیاسی پیش رواست سبب شده که گاهی در این بازار خریدار شوند و گاهی در همان سهمی که چندی پیش در صف خریدش نشسته بود، فروشنده شوند.

بخشی از این تصمیم گیری های متزلزل به سهامداران نو ورود و هدایت پول های بدون تحلیل برمی گردد.

ورود نوسهام‌داران در بورس که اغلب بدون تحلیل اقدام به خرید و فروش می‌کنند، سبب می‌شود که در تصمیم‌گیری‌های خود متزلزل باشند و با کوچکترین خبری، اقدام به تغییر استراتژی  خود کنند. همین اتفاق سبب می‌شود که جوی را در بازار پدید آورند که با عرضه‌های بدون تحلیل، دیگران نیز با آنها هم راستا شوند.

به عقیده کارشناسان عمده‌ترین دلیل این هیجانات، عدم وجود تحلیل در خرید و فروش‌ سهام شرکت‌ها است؛ ورود پول‌های جدید نوسهام‌دارانی که بدون شناخت، وارد بازار سرمایه شده‌اند، سبب می‌شود که با هر خبر منفی، واکنشی هیجانی از خود بروز دهند. به طور مثال عدم اعتماد به وقایع سیاسی در آینده همچون عدم تصویب  CFTو نیز برقرار نشدن سوئیفت باعث تزریق بدگمانی در دل این افراد و احتمالا سایر فعالان بازارمی‌شود.

نوسهام‌داران در شرایط فعلی نمایانگر مثال «با یک غوره سردیش و با یک مویز گرمیش می‌شود» هستند؛ به محض خوش گمانی به بازار اقدام به خریدهای بی پشتوانه و بدون تحلیل می‌کنند و در طرف مقابل با شنیدن یک خبر بد، نسبت به آینده بدگمان شده و اقدام به عرضه می‌کنند. البته این هیجانات رفتاری در یک بازار کم عمق، نمود بیشتری دارد که دست اندرکاران باید راه‌ حلی را نیز برای آن بیاندیشند.

در شرایط فعلی هنوز گزارش ها نسبتا خوب است و نمود چشمگیری از اثار تحریم ها در گزارش شرکت ها منتشر نشده است.

در عین حال بازار منتظر گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها است که می تواند گزارش های خوبی باشد.

در نتیجه می‌توان عنوان کرد که در حال حاضر رخداد فاندامنتالی خاصی که موجب این تغییر رویکرد در بازار شود، رخ نداده و شرکت‌ها به سیاق گذشته مشغول فعالیت هستند، هرچند که برنامه‌های خود را برای مواجه با دور دوم تحریم‌ها نیز تدوین کرده‌اند.

از سوی دیگر کاهش نرخ دلار حتی تا 10 هزار تومان نیز قادر به تاثیرگذاری بر شرکت‌های صادرات محور نیست. چرا که فروش اکثر این شرکت‌ها بر مبنای نرخ نیمایی بوده که این نرخ در بازه‌ای زیر 10 هزار تومان نوسان دارد.

گفتنی است در شرایط فعلی که یک ماه تا آغاز دور تازه تحریم‌ها مانده، رفتار سهام‌داران به سمت اجتناب از پذیرش ریسک متمایل و ریسک گریز شده‌اند چرا که در شرایطی فعلی به جای سرمایه‌گذاری بلندمدت، به دنبال حفظ ارزش سرمایه‌های خود هستند. در نتیجه با توجه به اینکه تحلیل و استراتژی در خرید و فروش خود ندارند، با هر خبر مثبت و منفی، دچار هیجان در خیرد و فروش می‌شوند.

کارشناسان بر این باورند در حالی که پی بر ای بازار به 9 مرتبه رسیده، ریسک ورود به سهامی که پی بر ای بیش از این مرتبه داشته و در عین حال از شرایط بنیادی مناسبی برخوردار نیست، زیاد است.

بنابراین با توجه به این نکات، دو توصیه را می‌توان به دو دسته فعالان بازار داشت؛ اول آنکه خریدارانی که تا حدی نسبت به فضای بازار آشنایی داشته و برای خریدهای خود با برنامه وارد عمل شده‌اند، نسبت به هیجانات بازار واکنشی نشان ندهند و بر اساس تحلیلی که از پیش داشتند، به سهام‌داری خود ادامه دهند.

توصیه دوم نیز به نوسهام‌داران است که به دلیل عدم شناخت بازار و مختصات آن، به جای ورود مستقیم به فعالیت در بورس، به صورت غیر مستقیم و از مسیر صندوق‌ها، اقدام به حفظ ارزش و کسب بازدهی از سرمایه‌های خود کنند و تا زمانی که از نظر علمی به سطح مناسبی دست نیافته‌اند، نقدینگی خود را در معرض ریسک قرار ندهند.

کد خبر 397108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =