۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
عوامل موثر بر قیمت ورق فولاد

ورق در هفته گذشته دستخوش نوسانات قابل تاتوجهی بود یکی از مهمترین عوامل موثر بر این بازار ، مشکلات حمل و نقل بود که سبب شد تا قیمت با افزایش مواجه شود.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از مرکز خدمات فولاد، در هفته گذشته ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در انزلی روز شنبه 58200 ریال اعلام می شد که تا چهارشنبه به مرز 62000 ریال رسید. ورق های نورد و لوله اهواز به علت مشکل حمل معامله نمی شد احتمالاً با برطرف شدن مساله حمل قیمت ها آرام بگیرد چون موجودی ورق در کارخانه بالا رفته است و این موجودی ها به بازار سرازیر خواهد شد.

تداوم عرضه ورق گرم فولاد در بازار داخل

ورق های گرم محصول مبارکه در قیمت متوسط 41475 ریال برای سایزهای 3 تا 15 میلیمتر معامله میشد ولی با معامله فولاد مبارکه در بورس قیمت ها بالا رفت و به 43225 ریال رسید. با انجام معاملات مبارکه بازار آرام شد ظاهراً طناب بازی بین فولادسازها و بورس پایانی ندارد. البته معاملات مشکوک هم بود چرا که ورق سرد 57.42 درصد بالا رفت و ورق گالوانیزه 72.76 درصد.

در واقع مبارکه به دنبال پر کردن فضای قیمت بین بورس و بازار بود و به دنبال دریافت سهم خود، ولی وزارت صمت در مقابل این نوسان ها مقاومت می کند. مبارکه در شرایط تحریم همچنان سیاست عرضه کننده انحصاری را دنبال می کند در حالیکه الویت های دولت چیز دیگری است. نسبت افزایش قیمت نشان دهنده تمایل شاخص قیمت به افزایش است که بخشی از آن مربوط است به سیاست های دو ماه گذشته وزارت صمت برای پائین نگه داشتن قیمت ها. از طرف دیگر مشکل حمل و نقل به محدودیت عرضه و افزایش قیمت کمک کرده است ولی این سیاست به رکود در صنایع پائین دستی بخصوص لوازم خانگی دامن خواهد زد که دچار بحران هستند. در هر حال مبارکه این روند را ادامه خواهد داد چون عرضه محصولات خارجی عملاً به صفر رسیده است.

افزایش داغ قیمت ها در ورق سرد

ورق سرد روند افزایشی شدیدی داشت میانگین قیمت ورق 50/0 تا 5/2 میلیمتر که روز شنبه 64556 ریال بود تا چهارشنبه به 70389 ریال رسید چند عامل برای این افزایش قیمت وجود دارد:

اول محدودیت شدید عرضه

دوم مساله حمل

سوم افزایش قیمت پایه در بورس که از 17/06/97 در قیمت 32393 ریال، روز دوشنبه به 49835 ریال رسید. هر چند معامله باطل شد ولی نشان دهنده پتانسیل افزایش قیمت در بورس است.

چهارم مساله افزایش نرخ ارز چرا که بسیاری از محصولات تهیه شده از ورق سرد صادر می شود.

ورق گالوانیزه هم مثل دیگر انواع ورق روند افزایشی شدید داشت میانگین قیمت ضخامت های 5/0 تا 5/2 میلیمتر روز شنبه 72614 ریال هر کیلو بود ولی تا چهارشنبه به 82429 ریال هر کیلو رسید و دلایلی که برای افزایش قیمت ورق سرد گفته شد در اینجا هم صادق است ولی دو عامل دیگر باعث رشد شتابان ورق گالوانیزه است اول افزایش قیمت روی و مساله عرضه آن که با دلار در ارتباط است دوم بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای این کالا. هر چند تقاضا پائین آمده است ولی عرضه ورق گالوانیزه نیز به شدت محدود شده است.  

کد خبر 397102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =