رشد ۱۲۰ درصدی درآمد "انرژی" از کارمزد

بورس انرژی در نیم سال نخست سال جاری عملکرد خوبی داشت که بخشی از آن بدلیل رشد درآمد کارمزد معاملات که عمدتا ناشی از افزایش حجم معاملات محصولات هیدروکربوری بوده است.

به گزارش بورس آنلاین،  بررسی گزارش حسابرسی شده شرکت برای پایان سال مالی 96 نشان می دهد بورس انرژی در سال مالی 96 با رشد 57 درصدی درآمد همراه شده و توانسته 26 میلیارد ریال سود عملیاتی کسب کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 343درصد رشد داشته است. ضمن اینکه در پایان سال مالی 96 برای هر سهم مبلغ 318 ریال سود برای هر سهم محقق کرده است.

 

 بر اساس نوسانات قیمتی این سهم که از شرایط خوبی برخوردار است،‌ بورس انرژی اقدام به پاسخ به سوالات تحلیلگران در قالب کنفرانس کرده است که در پی می آید:

 

عطف به نامه دریافتی به شماره پیگیری 469812 در خصوص تکمیل اطلاعات بابت اطلاعیه افشای اطلاعات با اهمیت با موضوع تغییر دامنه نوسان قیمت و انجام معاملات فرآرده های هیدرو کربوری در رینگ داخلی با سقف مجاز قیمت باز (بدون محدودیت سقف نوسان) به استحضار می رسد:

رشد 16 درصدی حجم محصولات هیدروکربوری در بورس انرژی

  1. از ابتدای سال 1397 تا تاریخ 30/06/1397 مقایسه حجم و ارزش معاملات بازار فرآورده های هیدروکربوری (شامل محصولات پالایشی و پتروشیمی) به شرح جدول زیر است:

همانطور که ملاحظه می شود علیرغم رشد ارزش معاملاتشان به میزان 152 درصد، حجم معاملات در حدود 16 درصد افزایش داشته است که به نظر می رسد بخش با اهمیتی از رشد معاملات ناشی از افزایش حدود 41 درصدی قیمت جهانی نفت خام بر مبنای شاخص نفت اپک نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و افزایش حدود 24 درصدی نرخ دلار بانک مرکزی است. بنابراین تحقق و تداوم شرایط انجام معاملات فرآورده های هیدروکربوری بر اساس شرایط جدید، ارزش معاملات بورس انرژی را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما میزان تداوم آن بستگی به میزان عرضه و تقاضا متناسب با قیمت های تعادلی جدید خواهد داشت.

افزایش 120 درصدی از درآمد کارمزد معاملات

ضمنا باید به این نکته توجه داشت که میزان عرضه فرآورده ها، توسط عرضه کنندگان عمدتا تابع ظرفیت عملی این تولیدکنندگان بوده و به نظر می رسد در کوتاه مدت از یک ثبات نسبی برخوردار باشد.

  1. همچنین درآمدهای ناشی از کارمزد معاملات به تفکیک هر یک از بازارها، طی دوره درخواستی به شرح جدول زیر اعلام می شود.
  2. . همانگونه که ملاحظه می شود حجم ریالی کارمزد معاملات تا تاریخ 30 شهریورماه 1397 جمعا مبلغ 33.665 میلیون ریال است که از این میزان مبلغ 32.158 میلیون ریال مربوط به کارمزد معاملات فرآورده های هیدروکربوری است.

  1. بر اساس بند (1) صورتجلسه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ 26/06/1397  نرخ خدمات دریافتی بورس انرژی ایران از کارگزاران عضو تغییر کرد. بر مبنای مصوبه کارمزد حق دسترسی کارگزاران به ایستگاه های معاملاتی حذف و به جای آن کارمزد حق عضویت سالانه شرکت های کارگزاری در بورس انرژی ایران اصلاح شد و شامل بخش ثابت به مبلغ دویست میلیون ریال از هر شرکت کارگزاری و بخش متغیر به میزان 5 درصد کارمزد معاملات هر کارگزاری تا سقف 2 میلیارد ریال تعیین گردید. که تغییر مذکور به شرح جدول ذیل اعلام می شود:

 ضمنا نظر تحلیلگران و سهامداران را به این نکته جلب می کند درآمد ناشی از حق عضویت متغیر با توجه به ارزش معاملات هر شرکت کارگزاری به صورت جداگانه محاسبه و با محدودیت سقف کارمزدی روبروست.

  1. بر اساس مصوبه مورخ 27/06/1397 شورای عالی هماهنگی اقتصادی طرح عرضه نفت خام به صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران تصویب شده است و بر اساس این طرح، وزارت نفت می تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فرآورده های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند. اما تاکنون جزئیات اجرایی این مصوبه از جمله میزان عرضه نفت خام، نحوه تسویه آن و زمان احتمالی عرضه اعلام نشده است.لذا در صورت عملی شدن مصوبه فوق الذکر، نظر تحلیلگران و سهامداران را به این نکته جلب می کند که به نظر می رسد عرضه های نفت خام توسط شرکت ملی نفت ایران تابع میزان درخواست های خرید برای صادرات، تعهدات شرکت ملی نفت ایران و مشتریان بلند مدت آن و سایر شرایط و الزامات این شرکت است. مضافا اینکه کارمزدهای دریافتی بورس نیز با محدودیت سقف روبرو است.
کد خبر 396097

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =