بیانیه ایران و ۱+۴ پیامی قوی به یکجانبه گرایی آمریکا

بیانیه مشترک ایران و گروه ۱+۴ در آستانه هیاهوی تبلیغاتی ترامپ در شورای امنیت، پیام قوی به یکجانبه گرایی آمریکا است که می گوید با ساز و کار ویژه مالی به رفع تحریم های اقتصادی و همکاری مستقیم و چندجانبه با ایران متعهدیم.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از ایرنا، نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 شامگاه دوشنبه دوم مهر 1397 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به ریاست فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور وزرای خارجه ایران، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان برگزار شد.

این نشست پیش از تلاش آمریکا برای استفاده ابزاری از شورای امنیت و اجرای نمایش علیه ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بود؛ حمایت اروپا، چین و روسیه از ایران و برجام و انزوای آمریکا را به روشنی به تصویر کشید.

در پایان این نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 4+1 اقدام به صدور بیانیه مشترکی کردند که واجد نکات مهم و قابل توجهی است.

وزرای خارجه در این بیانیه بر اعلام تعهد مجدد کشورهای عضو برجام بر اجرای کامل و موثر این توافق، از جمله در حوزه رفع تحریم ها تاکید کرده و اذعان کردند که رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش کلیدی و حیاتی برجام است.

وزرای خارجه در این بیانیه اظهار تاسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام داشته و در یک مقابله آشکار با تحریم های یکجانبه آمریکا، بر تعهدات خود مندرج در بیانیه قبلی در تاریخ 15 تیر 97 در موضوعاتی همچون حفظ و ارتقای روابط گسترده تر اقتصادی با ایران؛ حفظ و استمرار کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تاکید کردند. آنها همچنین تعهد خود را به پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران تکرار کردند.

نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، وزرای خارجه از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسیس یک «ساز و کار ویژه» برای تسهیل پرداخت های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند.

آنها همچنین بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن فوری این «ساز و کار ویژه‌« در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه ای و بین المللی تصریح کردند.

بیانیه وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+4 دیگر کشورها را نیز به اتخاد سیاست ها و ایجاد سازوکارهای مشابه در روابط اقتصادی خود با ایران تشویق کرده و خواهان حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی با ایران و بسیج همه امکانات از جمله از طریق همکاری باکشورهای ثالث برای عادی سازی موثر روابط تجاری و بازرگانی با ایران شده ‌است که بیان آشکار اراده اعضا برای حفظ برجام است و آشکارا در مقابل اراده آمریکا برای نابودی برجام و اعمال مجدد تحریم ها بر ایران قرار دارد.

کد خبر 395082

اخبار مرتبط

  • آمریکا به دنبال رفع تحریم‌ها نیست

    آمریکا به دنبال رفع تحریم‌ها نیست

    مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن تاکید بر اینکه لغو تحریم‌های ایران بسیار پیچیده بوده و اساساً در دستور کار آمریکا قرار نداشته و نخواهد داشت، اعلام کرد: انتفاع اقتصادی و بهره‌مندی عینی و حقیقی از ناحیه رفع تحریم‌ها بسیار پیچیده‌تر و پُراصطکاک‌تر از خودِ «رفع تحریم‌ها»ست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =