افزایش سرمایه "کچاد" از محل سود انباشته

مدیران مجتمع صنعتی چادرملو ضمن اعلام خبر افتتاح طرح توسعه‌ای این مجموعه در آینده نزدیک از برنامه افزایش سرمایه این شرکت خبر دادند.مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در نشست خبری روز گذشته به تشریح ظرفیت تولیدات مجتمع پرداخت و از افتتاح طرح تولید آهن اسفنجی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش بورس آنلاین، محمود مصری نژاد مدیر مجتمع صنعتی چادرملو  با اشاره به اینکه مجموعه بزرگ چادرملو  از سه بخش معدنی،صنعتی و فولاد سازی تشکیل شده، گفت: تولید فولاد به روش احیاء مستقیم نیازمند ۵ عمل اصلی است که شامل تهیه کنسانتره از معدن، تبدیل به گندله، آهن اسفنجی، شمش فولاد و در انتها تبدیل به مقاطع فولادی از قبیل تیرآهن، میلگرد و غیره  است که تمام مراحل در چادرملو انجام می شود.

سرمایه گذاری در فولاد سازی ابرکوه

مصری نژادگفت: یک بخش فولادسازی در ابرکوه یزد با سرمایه گذاری ۶۵ درصدی "کچاد" احداث شده که ظرفیت تولید 600 هزار تن برای آن پیش بینی شده و بهره‌برداری از این کارخانه در انتظار گروه تجهیزات موردنظر به داخل است.

برنامه ریزی برای دست یابی به تولید 1.3 میلیون تن فولاد

وی با اشاره به اینکه فولاد سازی در مرکز ایران مصرف انرژی بالایی را لازم دارد، گفت: در حال آماده سازی برای تولید فولاد به روش جدید شارژ داغ هستیم تا به کمک آن در مصرف انرژی صرفه‌جویی و زمان تولید کاهش پیدا کند. بر این اساس با کاهش یک سومی انرژی، میزان تولید فولاد در چادرملو از یک به 1.3 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه نیروگاهی به ظرفیت 500 مگاوات در مجاورت کارخانه برای تامین برق مصرفی تشکیل شده،ادامه داد: در حال حاضر هنوز سیستم شارژ داغ راه‌اندازی نشده و پیش‌بینی  بر این است که سال آینده ظرفیت تولید به یک میلیون تن برسد به این ترتیب تا بهره‌برداری از سیستم جدید و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از آن به تولید 1.3 میلیون تن فولاد، دست خواهیم یافت.

کنسر سیوم سه جانبه بزرگان برای انتقال آب

وی از سرمایه گذاری عظیم چادرملو در شهر کرمان برای تامین آب از طریق شبکه فاضلاب خبر داد و گفت: این شبکه رسما وارد مدار شده و مشغول فعالیت است.همچنین با مشارکت ۳شرکت چادرملو، گل گهر و مس سرچشمه طرح راه اندازی خط انتقال آب از خلیج فارس برنامه ریزی شده و در حال حاضر خط لوله از بندرعباس به گل‌گهر در حال اجراست پس از آن از "کگل" به مس سرچشمه بررسی می‌شود

وی افزود:.فاز سوم این طرح شامل انتقال آب از مس سرچشمه به چادرملو است که قراردادهای لازم در این زمینه بسته شده و در حال اجراست به طوری که در آخرین مراحل مقداری خاکبرداری نیز صورت گرفته است.

سرمایه گذاری در معادن غرب استرالیا

مصری نژاد بیان کرد: ذخایر قطعی سنگ آهن تا 20 سال آتی اتمام به پایان می رسد به این ترتیب "کچاد" در برنامه های آینده خود طرح سرمایه‌گذاری در معادن غرب استرالیا با همکاری دو شرکت گل‌گهر و فولاد هرمزگان را در دستور کار دارد و در این زمینه سه پهنه معدنی در این کشور شناسایی شده که مجموع ان از ذخایر ایران بیشتر است و کنسانتره این محل را در داخل یا منطقه مکران می‌توان فروخت.

به گفته وی طرح دیگری در منطقه مکران با همکاری گل‌گهر و فولاد مبارکه در حال پیگیری است که با ورود 13.5 میلیون تن کنسانتره،10 میلیون تن فولاد تولید می شود.

افزایش سرمایه از محل انباشته

در ادامه این نشست خبری سیدی مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملودر مورد پیشنهاد هیات مدیره به افزایش سرمایه از محل سود انباشته در مجمع سالانه ۹۷ اشاره کرد و  گفت: این تامین مالی برای استفاده در معدن جدید که بخشی از کار آن شروع شده و سرمایه گذاری در سایر شرکت های سرمایه پذیر، خرید ماشین آلات تکمیلی معدنی،جبران مخارج سرمایه ای ناشی از تفاوت قیمت واقعی و براوردی طرح توسعه ای فولادصرف خواهد شد.

وی افزود" برنامه افزایش سرمایه 30 تا 40 درصدی در حال پیگیری است که پیش بینی می شود در اواخر آذر ماه یا دی ماه مجوز برگزاری مجمع فوق العاده دریافت شود.

عرضه در بورس کالا را متوقف می کنیم،‌اگر..

وی درخصوص عرضه محصولات در بورس کالا ادامه داد: با توجه به اینکه  مبنای بورس، عرضه و تقاضا است مخالف قیمت‌گذاری دستوری دولت هستیم تا عرضه تقاضای واقعی مبنای قیمت‌گذاری قرار گیرد و تا زمانی که این سیاست گذاری ها اصلاح نشود، عرضه ‌ای در بورس کالا نخواهیم داشت. حتی اگر دولت با همین روش دستوری، تصمیم به اجبار عرضه محصولات در بورس کالا را داشته باشد، عرضه محصولات متوقف خواهد شد.

تولید آهن اسفنجی  شاید تا آبان ماه

در پایان این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار بورس آنلاین مبنی بر وسایلی که برای ساخت پروژه آهن اسفنجی در گمرک مانده است، پاسخ داد: مراحل بهره‌برداری از این طرح به اتمام رسیده و تمام وجوه ماشین آلات بخش خارجی قبلا پرداخت و اجناس وارد گمرک شده که پس از اجرای سیاست جدید ارزی دولت در اواخر فروردین ماه و پیاده شدن سیستم ناهماهنگ بین وزارت صنعت،بانک مرکزی و گمرگ، ترخیص به مشکل برخورده است

وی افزود:اگر محصولات مطابق برنامه ریزی قبلی وارد می شدند، در تیر ماه امسال تولید آهن اسفنجی داشتیم که از این تاریخ با توقف تولید کارخانه، روزانه مبلغ ۳.۵میلیارد تومان به هزینه های شرکت بابت خرید این محصول به قیمت بازار اضافه می شود.اما بخشی از محموله آزاد شده که امید می رود تا پایان آبان ماه شاهد آغاز تولید آهن اسفنجی باشیم.

افزایش ظرفیت تولیدات چادرملو

مصری نژاد در مورد ظرفیت تولیدات چادرملو با بیان اینکه گندله سازی در سال ۸۶ در این مجتمع به بهره برداری رسید گفت: در حال حاضر تولید گندله با افزایش ظرفیت به ۱۲ هزارتن در روز رسیده و در مجتمع صنعتی حدود ۴ میلیون تن در سال تولید می شود. آهن اسفنجی در دو کارخانه درحال فعالیت هر کدام به میزان ۸۰۰ هزارتن تولید و در کارخانه سوم که هنوز مشغول به فعالیت نشده، تولید ۱.۶هزار تن  برنامه ریزی شده است.

به گفته وی شمش فولاد هم در یک واحد به میزان ۸۰۰ هزارتن تولید می شود که قابلیت افزایش به یک میلیون تن را دارد و واحد دیگر هم یک میلیون تن تولید دارد که قابل افزایش به ۱.۳ میلیون تن(جمعا ۲.۱ میلیون تن)است. همچنین ظرفیت تولید میلگرد نیز تولید ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزارتن در سال است.

کد خبر 394975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =