رشد ۲۵۰۰ درصدی  ارزش معاملات بانکی‌ها در چهار روز

ششمین ماه سال آغاز شد و رفته رفته به نیمه اول سال نزدیک می‌شویم؛ در دهه اول شهریور ماه و چهار روز معاملاتی گذشته پالایشی‌ها، بانکی‌ها و خودرویی‌ها پر معامله ترین صنایع بازار بودند.

به گزارش بورس آنلاین، ششمین ماه سال آغاز شد و رفته رفته به نیمه اول سال نزدیک می‌شویم؛ در دهه اول شهریور ماه و چهار روز معاملاتی گذشته پالایشی‌ها، بانکی‌ها و خودرویی‌ها پر معامله ترین صنایع بازار بودند.

بانکی‌ها که مدت زمانی طولانی روند رکوردی را پشت سر می گذاشتند، در روزهای اخیر با استقبال سهام‌داران مواجه شده و رشد شارپی و خیره کننده ای را ثبت کردند.

ارزش معاملات این گروه که در روزهای پنجم و ششم شهریور روند سابق خود را به ترتیب با 20 و 60 میلیارد ریال پشت سر می‌گذاشت، به ناگاه و با رشد عجیب 2485 درصدی،  ارزش معاملات1551 میلیارد ریالی را در روز هفتم شهریور ثبت کردند.  سهام‌داران شادمان این گروه که هفته گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند، ابتدای هفته جاری ( شنبه 10 شهریور) را نیز با رشد به پایان رسانده و ارزش معاملات با رسیدن به مبلغ 1682 میلیارد ریال،  رشد بیش از 8 درصدی را ثبت کرد. اما این روند در روز یکشنبه با افتی 28 درصدی به 1208 میلیارد ریال رسید.

دلایلی متعددی را می‌توان برای این رشد خیره کننده متصور شد، اما این افزایش ارزش در گروی هر اتفاقی که باشد، نمی‌توان تحولات بنیادین را عامل اصلی آن دانست. چرا که سودآوری این گروه کما فی‌السابق بر مدار قبلی می‌چرخد و اتفاق خاصی در صورت‌های مالی‌شان رخ نداده است.

مولفه‌های تاثیرگذار در این رشد را می‌توان به چند عامل نسبت داد؛ در ابتدا همانطور که می‌توان حدس زد، تلاش برای بازارسازی سهام نمادهای بانکی اولین عامل این رشد بود. به طور مثال پیش از برگزاری مجمع بانک صادرات، بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات، از تلاش این مجموعه برای افزایش سطح نقدشوندگی و رشد قیمت سهام بانک صادرات سخن گفته بود. بانک ملت هم در روزهای اخیر و پس از توقف 10 روزه به دلیل برگزاری مجمع، تلاش سنگینی برای حمایت از سهم وبملت داشت، به طوری که در روز چهارشنبه، 1 میلیارد از سهام این بانک مورد داد و ستد قرار گرفت که حجمی بالغ بر 80 درصد آن توسط حقوقی‌ها معامله شد. قیمت هر سهم این بانک در تاریخ 25 مرداد ماه و پیش از توقف، 1094 ریال بود که پس از بازگشایی در روز چهارشنبه هفتم شهریورماه، با رشدی 16 درصدی، به قیمت 1276 ریال رسید.

همچنین این سهم روز شنبه دهم شهریور را نیز با رشدی 5 درصدی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته آغاز کرد و به قیمت 1339 ریال دست یافت.

پس از بانک‌ها، پالایشی‌ها بودند که یک هفته پرتلاطم را پشت سر گذاشتند؛ دو بخشنامه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص افزایش و کاهش نرخ محصولات این گروه در بورس کالا، در ابتدا توجه بازار را به آنها جلب کرد و پس از رشدی 27 درصدی در روز دوشنبه پنجم شهریور، به ارزش 1438 میلیارد ریال رسید.

ولی پس از صدور بخشنامه دوم و بازگشت قیمت‌ها به قبل از تغییرات، ارزش این گروه با سقوطی بیش از 80 درصدی مواجه و به ارزش 275 میلیارد ریال در تاریخ 6 شهریور ماه رسید. پالایشی‌ها پس از این کاهش ارزش، در تلاشی دوباره، ارزش خود را در روز پایانی هفته گذشته یعنی هفتم شهریور با رشدی 93 درصدی، به ارزش 532 میلیارد ریال رسید.

اما این گروه دیگر نتوانست رشد خود را ادامه دهد و آغاز هفته جاری را با کاهشی 42 درصدی به آغاز و در در روز یکشنبه یازدهم شهریور هم با کاهشی 15 به ارزش 259 میلیارد ریال رسید.

خودرویی‌ها نیز که با امیدواری برخی از تحلیل گران و فعالان به افزایش قیمت محصولاتشان، ارزششان با رشدی در حدود 72 درصدی، به 650 میلیارد ریال در روز دوشنبه 5 شهریور ماه رسیده بود، نتوانستند روند رو به رشد خود را حفظ کنند و با کاهش ارزش مواجه شدند، به طوری که در یک حرکت پله‌ای، در روز یکشنبه 11 شهریور با کاهشی 56 درصدی نسبت به روز دوشنبه هفته قبل از خود(650 میلیارد ریال)، به ارزش 282 میلیارد ریالی رسید.

فلزات اساسی هم که در هفته‌های آتی با مشکلاتی در عرضه محصولات خود در بورس کالا مواجه بودند، با خبر آغاز عرضه‌های فملی در روز یکشنبه، بازار روی خوشی را به آنها نشان داد و از خبر برداشته شدن سقف رقابتی قیمت محصولاتشان در بورس کالا استقبال کرد.

این گروه در روز یکشنبه هفته گذشته (4 شهریور ماه) ارزشی بالغ بر 1227 میلیارد ریال را ثبت کرد و با حفظ تقریبی این روند در روز دوشنبه پنجم شهریور ارزش معاملات 1212 میلیارد ریال را حفظ کرد. اما با استقبال سهام‌داران به اخبار مثبت ناشران این صنعت، ارزش این گروه در روز سه شنبه با رشدی 40 درصدی به 1700 میلیارد ریال رسید ولی نتوانست این روند را تا پایان روز بعد حفظ کند و با کاهشی 62 درصدی به 642 میلیارد ریال رسید. اما پس از این کاهش با خیزشی 26 درصدی، 811 میلیارد ریال را در روز شنبه 10 شهریور ثبت و در روز یکشنبه نیز در ادامه روند صعودی خود با 32 درصد رشد، به ارزش 1075 میلیارد ریال رسید.

سایر گروه‌ها هم جز شیمیایی‌ها که با افتی 37 درصدی در روز یکشنبه هفته جاری ( 11 شهریور) نسبت به دوشنبه هفته گذشته (1081 میلیارد ریال) به ارزش 675 میلیارد ریالی رسیده بود، با نوسان چشمگیری مواجه نبودند و وضعیت متعادلی را پشت سر گذاشتند.

کد خبر 394731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =