تبعات منفی افزایش ۹۰ درصدی قیمت خوراک

دبیرانجمن پالایشگاه‌های روغن سازی با اعلام تبعات منفی افزایش ۹۰ درصدی قیمت خوراک بر شرکتهای روغن ساز گفت: ۴ شرکت عمده این صنعت بورسی هستند و ​­­تصمیم جدید مسئولان وزات نفت بر سهام این شرکتها اثرگذار خواهد بود.

به گزارش بورس آنلاین، حمیدرضا خلیلی با انتقاد از تصمیم جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مبنی بر افزایش 90 درصدی قیمت خوراک صنایع روغن ساز به صداوسیما گفت: این تصمیم به شدت برشرکت های تولید کننده روانکارها اثر خواهد داشت. صنعتی که تعداد زیادی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کرده و یک محصول استراتژیک تولید می کند.

وی ادامه داد: 4 شرکت عمده تولیدکننده روغن های صنعتی، بورسی هستند و ​­­این افزایش قیمت خوراک بر سهام این شرکت ها نیز اثرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه محصول تولید شده در پالایشگاه های روغن سازی کاربرد زیادی در حمل ونقل جاده ای، ریلی، دریایی و همچنین در دیگر صنایع دارند، ادامه داد: افزایش 90 درصدی قیمت خوراک به شدت بر بهای تمام شده محصول اثرگذار بوده و باعث می شود قیمت این محصولات افزایش یابد و لطمات آن متوجه مردم و مصرف کنندگان خواهد بود.

خلیلی یکی دیگر از تبعات افزایش قیمت خوراک صنایع روانکارها را از بین بردن بازارهای صادراتی این محصول دانست و گفت: با این تصمیم فرصتی در اختیار رقبای خارجی گذاشته خواهد شد تا بتوانند با عرضه محصولات مشابه، وارد بازارهای داخلی شوند. همچنین منجر به از دست رفتن بازارهای هدف صادراتی محصولات خواهد شد.

وی با بیان اینکه دلیل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای افزایش قیمت خوراک پالایشگاه های روغن سازی، تغییر مبنای محاسبه قیمت نرخ ارز 4200 تومان به نرخ ارز آزاد و یا بازار ثانویه است افزود: درحالی مبنای قیمت گذاری خوراک بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه می شود که از سال 93 تا حدود 2 ماه پیش مجوز هیچ گونه افزایش قیمتی به ما داده نشده و محدود کردن قیمت ها باعث تحمیل زیان به این صنعت شده است.

خلیلی­ ادامه داد: اگر قرار باشد مبنای قیمت گذاری خوراک پالایشگاه های روغن سازی ارز آزاد باشد پس قیمت روغن های صنعتی و روانکارها در بازار داخلی هم باید بر مبنای همان ارز محاسبه شود نه اینکه قیمت ما تحت کنترل و محدود به مجوز سازمان حمایت از مصرف کننده باشد و از آن طرف قیمت خوراک را با ارز بازار آزاد محاسبه کنند.

کد خبر 394542

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =