محاسبه با نرخ نیما، بستری برای تعدیل سطح قیمت‌ها

چرخه اختلال در بازار کالایی و عرضه محصولات برخی از شرکت‌های صادراتی در این بازار به دلیل اختلاف در نرخ ارز مبنا کماکان ادامه دارد؛ صنایع پایین دستی گروه‌های فولادی، مس، آلومینیوم،‌سرب و روی و پتروشیمی کماکان در برزخ توقف عرضه‌ها، محصولات خود را یا به زحمت از بازار آزاد و با شرایطی غیر شفاف خریداری می‌کنند و یا اصلا قادر به خریدن محصولات مورد نیاز خود نیستند.

به گزارش بورس آنلاین، چرخه اختلال در بازار کالایی و عرضه محصولات برخی از شرکت‌های صادراتی در این بازار به دلیل اختلاف در نرخ ارز مبنا کماکان ادامه دارد؛ صنایع پایین دستی گروه‌های فولادی، مس، آلومینیوم،‌سرب و روی و پتروشیمی کماکان در برزخ توقف عرضه‌ها، محصولات خود را یا به زحمت از بازار آزاد و با شرایطی غیر شفاف خریداری می‌کنند و یا اصلا قادر به خریدن محصولات مورد نیاز خود نیستند.

همین فضای غبار‌آلود نیز سبب شده که عده‌ای از سوداگران و سفته بازان نیز با مطرح کردن شایعه‌ در بازار درحال بازی با سهم‌های ناشران این گروه هستند.

سفته بازی هم به رانت کالایی اضافه شد

به طور کلی وضعیت پیش آمده در شرایط فعلی اگرچه با هدف جلوگیری از فراهم آوردن یک فضای رانتی ایجاد شده، اما در حقیقت در را به سوی عده دیگری از سفته بازان و سودجویانی که در شرایط پر ابهام، وضعیتی غیرشفاف و همراه با فساد را فراهم کرده‌اند.

به همین دلایل کارشناسان بر این باورند که وزارت صمت باید هرچه سریعتر اقدام با آزادسازی قیمت‌ها کند و یا تدبیری برای خروج از شرایط فعلی اتخاذ کند.

در همین خصوص و برای بررسی آخرین تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت صمت، به سراغ محسن بازارنویی، معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران رفتیم.

شنیده‌ها حاکی از برداشتن سقف قیمت‌ها است

وی در تشریح آخرین وضعیت عرضه محصولات در بورس کالا با اشاره به اینکه وزارت صنایع متولی قیمت گذاری است، به بورس آنلاین می‌گوید: به دلیل اینکه تولید کاتد مس توسط مجموعه ملی مس در شرایط محدودی است، از سوی وزارت صنایع، معادن و تجارت سهمیه بندی شد. ما تا دو هفته پیش بر مبنای متوسط قیمت 4200 عرضه می‌کردیم که با 10 درصد رقابت،‌ کالا فروخته می‌شد. از دو هفته گذشته که مباحث مربوط به ارز ثانویه ایجاد شد، اعلام شد که شرکت‌هایی که صادرات دارند، قادر هستند که ارز خود را در بازار ثانویه به فروش برسانند، یک دوگانگی قیمتی پیش آمده و محصول با قیمت 4200 تومان در بورس کالا عرضه می‌شد، اما وقتی ارز صادراتی ما وارد بازار ثانویه می‌شد، با قیمت 8200 تومان معامله می‌شد.

بازارنویی تصریح کرد: در نتیجه وزارت صنایع و ستاد تنظیم بازار از آنجایی که مسئول قیمت‌گذاری و تنظیم این امور هستند، جلسات متعددی گذاشتند که تاکنون نتیجه نهایی آن اعلام نشده است؛ اما شنیده‌ها حاکی از آن است که پذیرفتند ما، فولادی‌ها، آلومینیوم و سرب و روی، محصولاتمان را با ارز بازار ثانویه عرضه کنیم. یا سقف رقابت را در بورس کالا آزاد بگذارند، که این رقابت تا سقف ارز ثانویه بتواند انجام شود.

وی در تشریح این نکته که سقف قیمتی در چه زمان برداشته خواهد شد، عنوان کرد: تاکنون این اتفاق نیافتاده و معلوم نیست که چه زمان قطعی خواهد شد. چرا که ما از روز گذشته منتظر هستیم که اجازه دهند که اعلامیه را بگذاریم و عرضه را انجام دهیم. اما تاکنون هیچگونه مصوبه‌ای ابلاغ نشده است. به محض اینکه این اتفاق رخ دهد، ما از هفته آینده محصولات خود را عرضه می‌کنیم.

وی در ادامه افزود:‌ به همین دلیل ما مجبور به توقف شدیم تا این ابلاغیه صادر شود.

عرضه محصولات با نرخ آزاد مسبب تعدیل سطح قیمت‌ها

معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران ضمن تاکید بر اینکه روند فعلی باعث به وجود آمدن یک رانت در بازار شده، عنوان می‌کند که بنابراین در این شرایط همه قبول داریم که محصول نهایی با ارز 4200 تومانی به دست مصرف کننده حقیقی نمی‌رسد.

بازارنویی با اعلام این نکته که وقتی با تمامی صنایع پایین دستی خود صحبت می‌کنیم، آماده‌اند که قیمت‌ها رقابتی و بر مبنای بازار آزاد لحاظ شود، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، صنایع پایین دستی ما نیز خاطر جمع می‌شوند و تمایل بسیار زیادی دارند که کالای مصرفی خود را با نرخ ارز آزاد دریافت کنند.

معاون مالی اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: حتی ذکر این نکته ضروری است که اگر عرضه محصولات با نرخ بازار آزاد باشد، مصرف‌ کنندگان نیاز خود را تنظیم می‌کنند و همین عامل سبب خواهد شد که نرخ‌ها و قیمت‌ها نسبت به ارز بازار ثانویه تعدیل و اصلاح شود. در این شرایط دیگر کسی اقدام به دریافت کالای مازار نخواهد کرد.

بازارنویی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه در این شرایط قیمت صحیح لحاظ می‌شود، حتی قادر است که تاثیر معکوس نیز در بازار داشته باشد. اما اگر شما در حال حاضر بروید و محصولات و کالاهای نهایی همانند کابل را تهیه کنید، مشاهده می‌فرمایید که قیمت‌ها همگی بر مبنای ارز بازار آزاد محاسبه کرده و آن را به مصرف کننده نهایی می‌فروشند.

کد خبر 394424

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =