ارزش معاملات فلزات اساسی گوی سبقت را از شیمیایی‌ها ربود

بازار در چهار روز گذشته با نوسانات فراوانی همراه بود و اخبار مختلف داخلی و خارجی ارزش معاملات را دستخوش تغییر کرد؛ از تشکیل کارگروه ویژه علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، تا توقف عرضه برخی از محصولات در بورس کالای ایران به منظور شفاف سازی قیمت.

به گزارش بورس آنلاین، بازار سهام این روزها منتظر تعیین تکلیف قیمت گذاری محصولات دلاری در بورس کالاست. موضوعی که می تواند روند تقاضا و عرضه را در بورس متاثر نماید. به همین دلیل هر دو گروه ریسک پذیر و ریسک گریز در بازار سهام اقدام به معامله در نمادهای دلاری کرده‌اند که سبب شد ارزش معاملات در روزهای اخیر در گروه پتروشیمی و فلزی رشد داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد گروه شیمیایی‌ که در هفته‌های اخیر در صدر ارزش معاملاتی بازار قرار داشت، جای خود را به فلزات اساسی داده است؛ میانگین ارزش معاملاتی شیمیایی‌ها در چهار روز گذشته 690.25 میلیارد ریال بود. درحالی که میانگین ارزش معاملات گروه فلزات اساسی در همین مدت، 1032.5 میلیارد ریال بوده است.

شیمیایی‌ها در روز 23 مرداد توانستند با رشد 102 درصدی نسبت به روز گذشته خود(569 میلیارد ریال)، به ارزش 1154 میلیارد ریال دست پیدا کنند. اما این گروه در 24 مرداد ماه و روز پایانی معاملاتی هفته گذشته با افت 64 درصدی، توانستند که ارزش 409 میلیارد ریال را ثبت کنند. درحالی که نخستین روز معاملاتی بورس پس از انتشار خبر تشکیل کارگروه علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، ( 27 مردادماه ) بازار را با کاهش ارزش به پایان رساند. با این وجود شیمیایی‌ها توانستند برخلاف کلیت صنایع بازار، اندکی از افت هفته گذشته را جبران و با رشدی در حدود 54 درصد نسبت به آخرین روز معاملات یعنی 24 مرداد ماه، ارزش 629 میلیارد ریال را برای خود ثبت کنند.

اما گروه فلزات اساسی  که توانستند بیشترین میانگین ارزش معاملات را در چهار روز گذشته ثبت کنند، آخرین هفته مردادماه با کاهش آغاز شد؛ این گروه در تاریخ 27 مرداد،‌ کار خود را با کاهش 30 درصدی آغاز کرد و تنها توانست 629 میلیارد ریال را ثبت کند. اما در هفته گذشته و در روز سه شنبه 23 مرداد توانست با رشد شارپی 59 درصدی ارزش معاملات نسبت به روز قبل خود (985 میلیارد ریال)، به ارزش 1569 میلیارد ریال دست یابد اما پس از این خیز 59 درصدی، ارزش معاملات‌شان در آخرین روز هفته گذشته 27 مرداد، اصلاح شد و با کاهشی 40 درصدی، به ارزش 931 میلیارد ریال رسید.

پالایشی‌ها نیز در چهار روز گذشته روند متعادل کاهشی را بجز در چهارشنبه هفته گذشته (27 مرداد) طی کردند؛ این گروه در آخرین روز معاملاتی هفته پیش (24 مرداد) توانست پس از یک روند ملایم کاهشی در روز گذشته خود ( 301 میلیارد ریال)، رشد چشمگیر  134 درصدی را ثبت و به ارزش 706 میلیارد ریالی برسد. اما این رشد در شنبه هفته جاری (27 مرداد) پایدار نماند و با کاهشی 69 درصدی به ارزش 215 میلیارد ریالی رسید.

بانک‌ها نیز پس از کاهش 65 درصدی در سه شنبه هفته گذشته(23 مرداد) نسبت به روز قبل،ارزش معاملات  79 میلیارد ریالی را ثبت کردند. اما این روند کاهشی ادامه نیافت و پس از دست یابی به ارزش 126 درصدی در چهارشنبه گذشته (24 مرداد)، شنبه هفته جاری را با رشدی ملایم آغاز و ارزش 170 میلیارد ریال را در تاریخ 27 مرداد ثبت کرد.

خودرویی‌ها، محصولات فلزی و کانه‌های فلزی هم در جایگاه بعدی نوسانات بازار در چهار روز گذشته قرار داشتند و سایر گروه‌ها نیز روندی ثابت و کم نوسان را در این مدت طی کردند.

کد خبر 394343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =