افزایش دو برابری تقاضای پلیمر در عرض دو هفته

پیامدهای نوسانات ارزی با وجود ارائه بسته دوم ارزی از سوی بانک مرکزی کماکان ادامه دارد و فساد شکل گرفته از این مسئله، هر از چند وقت یکبار، به مثابه موشی که از سوراخ خود بیرون می‌آید، لانه‌ تازه‌ای ایجاد کرده و از از آن سر بر می‌آورد

به گزارش بورس آنلاین، پیامدهای نوسانات ارزی با وجود ارائه بسته دوم ارزی از سوی بانک مرکزی کماکان ادامه دارد و فساد شکل گرفته از این مسئله، هر از چند وقت یکبار، به مثابه موشی که از سوراخ خود بیرون می‌آید، لانه‌ تازه‌ای ایجاد کرده و از از آن سر بر می‌آورد؛ این بار نیز رانت از دل تفاوت نرخ عرضه برخی محصولات عرضه شده در بورس کالا بیرون آمده و فعالان و مصرف کنندگان حقیقی را با مشکلاتی مواجه ساخته است. در همین خصوص شورای عالی بورس در روز گذشته تصمیم گرفت که عرضه‌ها در بورس کالا (به دلیل مغایرت محاسبه قیمت‌های پایه با بسته جدید ارزی دولت) تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

آیا امروز نرخ ارز اعلام می‌شود؟

همین خبر کافی بود که تمامی شرکت‌هایی که عرضه کالاهایشان در بورس کالا متوقف شد، به دلیل خوشبینی بازار به ثابت نماندن نرخ ارز محاسبه شده برای این محصولات و افزایش آن، با صف خرید مواجه شوند.

سوسن حاتمی، معامله‌گر کالایی کارگزاری صباجهاد در این خصوص به بورس آنلاین می‌گوید: به دلیل ابهام قیمت ارز پایه برخی محصولات من جمله پتروشیمی‌ها، این توقف صورت گرفت تا اینکه مسئله قیمت گذاری ارز ابهام زدایی شود.

وی در ادامه می‌افزاید: روزهای یکشنبه هر هفته پتروشیمی‌ها قیمت خود را اعلام می‌کنند، بنابراین امروز باید منتظر این قیمت گذاری از سوی آنها و تعیین تکلیف این مسئله شد. در غیر این صورت توقف عرضه محصولات آنها ادامه خواهد یافت تا اینکه بورس کالا و وزارت صمت با پتروشیمی‌ها به یک جمع بندی نهایی برسند.

چه کسانی تقاضای کاذب ایجاد کرده‌اند؟

اما فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با اشاره به اینکه قیمت ارز مبنای کالاها در بورس کالا مشخص نبود و همین عامل سبب شد که بورس کالا عرضه ها را لغو کند، به بورس آنلاین می‌گوید: شورای عالی بورس این نکته را مورد توجه قرار داده که مسئله قیمت ارز پایه محصولات صنایعی نظیر پتروشیمی، فولاد، معدنی‌ها و غیره باعث ایجاد رانت قدرتمندی شده است.

وی تصریح کرد: ‌واقعیت مسئله این است که با نگاه به تقاضایی که در بورس شکل گرفته، می‌توان دریافت که به دلیل رانت عظیم به وجود آمده، تقاضاهای کاذبی ایجاد و همین مسئله سبب شده که این محصولات به دست مصرف کننده اصلی که صنایع پایین دستی باشند، نرسد و پس از ورود همین محصولات به بازار آزاد، به چند برابر قیمت به مصرف کنندگان اصلی فروخته شود.

وی با مطرح کردن این پرسش که چه افرادی پشت خرید این محصولات از بورس کالا هستند؟ گفت: بنابراین باید به این نکته توجه کرد که هیچکدام از مصرف کنندگان اصلی قادر به تهیه کالاهایی که با ارز 4200 تومانی در بورس کالا عرضه می‌شوند، نیستند.

کریمایی در ادامه افزود:‌باید یک اقدام اساسی برای این فرآیند معیوب صورت گیرد، چرا که تقاضا از حد نرمال خود گذشته است.

وی با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر اوضاع تقاضای محصولات پلیمری با رشد بسیار چشمگیری روبرو شده است، گفت: از زمانی که در 8 مرداد دستورالعمل جدید ارزی ابلاغ شد، 517 هزار تن در هفتته هجدهم سال جاری (هفته‌ای که منتهی به 8 مرداد می‌شود) فروش داشته است. اما در این مدت اخیر بعد از ابلاغ این دستورالعمل، تقاضا 6 برابر سال گذشته و دو برابر هفته قبل از آن تاریخ شد.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی گفت:‌هفته هفدهم سال 97 تقاضای پلیمر 374 هزار تن بود، اما در هفته بعد از آن که ابتدای مرداد ماه بود، میزان تقاضا به 606 هزار تن رسید.

کریمایی معتقد است که این روند نشان می‌دهد روز به روز به تقاضای کاذب بازار افزوده شده است. اما مشخص نیست که مازاد تقاضای حقیقی را چه گروهی می‌خرد. آیا ظرفیت صنایع ما به 600 هزار تن افزایش یافته است؟

کریمایی تصریح کرد:‌ اگر این محصولات با ارز 4200 تومانی به صنایع پایین دست برسد، ما به شدت از آن استقبال می‌کنیم، اما وقتی این اتفاق صورت نمی‌گیرد و صنایع پایین دستی از این روند به شدت معترض هستند و اعلام می‌کنند که ما به قیمت‌های چند برابری این محصولات را دریافت می‌کنیم، بنابراین‌ باید جلوی آن گرفته شود.

وی با ابراز رضایت از رند تثبیت نرخ ارز در 10 روز گذشته، عنوان کرد: ما در 21 هفته اول امسال 6 میلیون و 716 هزار تن تقاضای پلیمر در بورس کالا داشتیم، این رقم در سال گذشته، 2 میلیون و 178 هزار تن بود.  یعنی در واقع میزان تقاضا در این 21 هفته نسبت به کل سال گذشته بیش از سه برابر شده است.

کد خبر 394326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =