رکورد ۷۰۰۰ میلیارد تومانی

هفته‌نامه بورس: بورس، روزهای داغی را تجربه می‌کند. رشد پیاپی قیمت سهام، رکوردشکنی‌های شاخص، افزایش صدور کدهای معاملاتی در کنار افزایش حجم شگفت‌انگیز ارزش و حجم معاملات، روزهای خاطره‌انگیزی را برای سرمایه‌گذاران در بازار سهام به ارمغان آورده است.

جذب نقدینگی با آهن‌ربای بورس، موجب شد تا هفته گذشته ارزش معاملات اوراق بهادار در بازارهای بورس و فرابورس از مرز 7 هزار میلیارد تومان هم بگذرد و به 7 هزار و 75 میلیارد تومان برسد. از این میزان 4 هزارو 575 میلیارد تومان سهم بورس تهران بود و 2 هزار و 500 میلیارد تومان نیز به نام فرابورس ثبت شد. این درحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 55 هزر میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته که با توجه به بازار 580 هزار میلیارد تومانی سهام که حدود 22 درصد آن شناور است، حکایت از افزایش نقدشوندگی بازار دارد. این همه درحالی است که آمارها بیانگر آن است که حجم قابل ملاحظه‌ای از نقدینگی به سمت بورس هدایت شده، به طوری که در عرضه اولیه پتروشیمی پارس بالغ بر 720 میلیارد تومان در یک روز توسط 180 هزار سرمایه‌گذار صرف خرید 5 درصد سهام این شرکت شد. بنابراین عملکرد چند ماهه بورس نشان داد تنها راه نجات اقتصاد از بحران نقدینگی، بازار سرمایه است و این بازار تنها بخش اقتصاد است که ظرفیت و توان مهار تورم و هدایت آن به سوی تولید را دارد.

شاخص کل در هفته‌ای که گذشت با رشد 7555 واحدی در ارتفاع 131521 واحدی آرام گرفت. حجم معاملات افزایش 90میلیونی داشت و به 2226 میلیون سهم رسید. در نقطه مقابل کاهش 83 میلیارد تومانی ارزش معاملات و رسیدن آن به 658.8 میلیارد تومان را شاهد بودیم. اما در بازار فرابورس، آیفکس 70 واحد به پیش رفت و در عدد 1499 واحد ایستاد. حجم معاملات با کاهش 323 میلیونی به 634 میلیون سهم رسید. ارزش معاملات نیز 113 میلیارد تومان بهبود یافت و به 434 میلیارد تومان رسید.

توقف 20 و 50 درصدی نمادها

بازار در هفته‌ای که گذشت، روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. هیجان بیش از اندازه بازار در روزهای اخیر، نمادها را بیش از پیش با چالش توقف 20 و 50 درصدی همراه کرد! برپایه این گزارش اگر از چهارشنبه (هفته دوم مرداد) شروع کنیم که در غیاب نمادهای بزرگ، پالایشی‌ها مجالی برای خودنمایی یافتند، قندی‌ها نیز مسیر سبزی برای خود پیدا کردند. قزوین جز نمادهای مورد توجه قندی بود.

معاملات در فشار عرضه

می‌رسیم به نخستین روز هفته گذشته که معاملات در پی عدم ارائه بسته جدید ارزی با فشار عرضه آغاز شد. گروه‌های فلزی معدنی و پترویی معاملات خود را با افت قیمتی پی‌گرفتند. ذوب در زمره پر حجم‌ترین‌های گروه فلزی بود و بیش از 178 میلیون سهم روی آن داد وستد شد. رفته‌رفته جو بازار رو به بهبود رفت و از شدت عرضه‌ها کاسته شد. عده ای اعلام 12 شرط مجلس، برای تایید بسته ارزی را علت این کاهش عرضه می‌دانستند.

جو مثبت بازار

یکشنبه، اما بازار عرضه‌های آبشاری روز قبل را جبران کرد. گروه پالایشی با توجه به اثرپذیری کم‌تر از تحریم‌ها و نوسانات ارزی، شاهد تعادل بیشتری بود.چرا که پالایشی‌ها با ارز نیمایی می‌فروشند و دلار نیمایی نیز روند رو به رشد دارد. گفت‌وگوی شاپور محمدی، ریاست سازمان بورس نیز بر جو مثبت بازار موثر واقع شده بود.

کاهش یک میلیون تومانی

 همچنین در میانه تایم معاملاتی، با انتشار خبری با عنوان بسته ارزی دولت که البته شایعه‌ای بیش نبود، سردرگمی سهامداران افزایش یافت. بسیاری از صف‌های خرید عرضه شد. نزدیکی به موعد اجرای تحریم‌ها بازار را از کانالی دیگر نیز تحت فشار قرار می‌دهد. افت دلار و از دست دادن سطح یک میلیون تومانی که سکه نقدی را نیز به سطح 3 میلیون و 600 هزار تومان تومان رساند.

صف‌های خرید سنگین

دوشنبه، تاریخی‌ترین روز شاخص و سبزترین روز هفته بود. معاملات فلزی‌ها با لیدری فولاد دنبال می‌شد. فولاد باوجود تقلای حقوقی جهت عرضه صف، میتاخت و چندین بار صف خرید تشکیل داد. پترویی رکورددار داشتن صف‌های خرید سنگین بودند و تقریبا سهمی باقی نمانده بود که بتوان آن را خرید. البته در این روند گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس بانک‌مرکزی و اظهارات امید بخش وی، بار دیگر نور امید را به بازار تاباند. گفتنی است وی به کنترل بازار ثانویه از طریق بازار باز و بورس اشاره کرد. و از تامین‌مالی بلندمدت بورس و حمایت‌های آینده از این بازار سخن گفت.

نقش ویژه حقوقی‌ها

همچنین در گروه بانکی شاهد بازگشایی وبصادر با رشد 26 درصدی در 108 تومان بودیم.معاملات پر حجمی روی این نماد صورت گرفت که حقوقی‌ها در آن نقش ویژه ای داشتند. البته که معاملات این سهم درروز دوشنبه گذشته مورد تایید قرار نگرفت. نکته بازار در تقلای حقوقی‌ها جهت عرضه صف‌های خرید بود.نیم‌ساعت پایانی بازار بالاخره موفق شد بخش زیادی از صف‌های خرید را عرضه کند.

همچنان صف خرید برای بانک‌ها

سه‌شنبه کم حجم‌تر و منفی از دوشنبه دنبال شد. نمادهای جامانده فلزی و معدنی مورد توجه قرار گرفتند. گروه بانکی در این روز جز گروه‌های مورد اقبال بازار بود. نخست بانک دی با صف خرید 10 میلیونی خود مورد توجه قرار گرفت. پس از آن، وبملت و وتجارت نیز با صف خرید همراه شدند. وبصادر بازگشایی شد و در دامنه مثبت 5 درصدی و بالاتر معامله می شد و غالبا حقیقی‌ها از سهم حمایت می‌کردند.

بازار منفی تر از روزهای قبل

البته در این روند چهارشنبه بازار منفی تر از روزهای قبل به پایان رسید. توجه به بانکی‌ها شدت گرفت و سایر نمادهای بانکی نظیر وکار و ونوین نیز با صف خرید همراه شدند. بازگشایی فاذر پس از 15 ماه تعلیق با افت بیش از 40 درصدی از اتفاقات تلخ چهارشنبه بود.

 

  • شماره ۲۶۳ هفته نامه بورس - صفحه۲ و ۵
کد خبر 394156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =