رشد ۹۰۰درصدی ارزش معاملات شیمیایی ها  ۴ روز قبل از تحریم

بالاخره به ۱۵ مرداد و موعد تحریم‌های اولیه ترامپ رسیدیم؛ در این مرحله، دولت آمریکا می‌خواهد جلوی خرید ‌و ‌فروش اسکناس یا اسناد مبتنی‌بر دلار، طلا و سایر فلزهای گرانبها، خرید، تامین یا انتقال فلزاتی نظیر گرافیت، فلزات خام یا نیمه‌خام مانند آلومینیوم و آهن، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهای مورد استفاده از سوی صنایع ایران را بگیرد.

به گزارش بورس آنلاین، از دیگر فشارهای برج ساز نیویورکی بر ایران، ممانعت افتتاح حساب ریالی در خارج از مرزهای ایران و مبادله ریالی با ارقام قابل‌توجه است. همچنین تامین مالی خارجی و خرید اوراق منتشرشده از سوی دولت ایران را برای همه منع کرد.

 

هرچند که تا پیش از 15 مرداد چند فروند ATR برجامی وارد کشور شد، اما دیگر از این پس هم نمی‌توانیم نه هواپیمایی بخریم و نه قطعات مورد نیاز هواپیماها موجود را تامین کنیم. علاوه بر آسمان، جاده‌های ایران هم در این دوره از تحریم‌ها بی نصیب نماند و خودروسازی ایران هم تحریم شد. اما خب کشور دوست و برادر چین هنوز هست.

چهل و پنجمین رئیس جمهور غیرقابل پیش‌بینی ایالات متحده شاید تا به امروز از نه بر فرش ایرانی قدم گذاشته و نه پسته دامغان و زعفران خراسان نخورده و طعمش را نچشیده، چرا که در آخرین مورد تحریم‌های 15 مرداد، فرش و مواد خوراکی تولیدشده در ایران را هم تحت شدیدترین تحریم‌های خود قرار داد.

اما با توجه به این تحریم‌ها، بازار در چهار روز منتهی به امروز، داغ شد و با رشد 4 هزار واحدی شاخص، فعالان را با جیب‌های پرپول راهی 15 مرداد کرد.

در این چهار روز طبق معمول صنعت شیمیایی‌ بیشتر از صنایع دیگر بازار رشد کردند؛ و ارزش معاملاتشان نسبت به نهم مرداد، رشد بی نظیر 900 درصدی را ثبت و سهام‌دارانشان را خوشحال کردند. ارزش معاملات این گروه در پایان روز سه‌شنبه هفته پیش 295 هزار میلیارد ریال بود و در پایان وقت معاملات دیروز به ارزش 2948 هزار میلیارد ریالی رسید.

بعد از شیمیایی‌ها، بازار توانست که سهام‌داران فلزی‌ها را شادمان کند؛ ارزش این صنعت سفت و سخت هم توانست که در این چهار روز 660 درصد رشد کند و ارزش معاملاتش را از 356 هزار میلیارد ریال به 2707 هزار میلیارد ریال رسید.

اما پس از این دو صنعت خوشحال، پالایشی‌ها صرفا با یک لبخند ملیح وارد دور اول تحریم‌ها شدند؛ ارزش معاملات این گروه که توانست روز چهارشنبه هفته گذشته نسبت به روز قبلش 225 درصد رشد کند و از 426 هزار میلیارد ریال به 1385 هزار میلیارد ریال برسد، روز شنبه این هفته را با کاهشی تقریبا 50 درصدی پشت سر بگذارد. اما در نهایت با وجود اینکه نتوانست رشد چهارشنبه هفته پیش را تکرار کند، توانست با ارزشی 849 هزار میلیارد ریالی، نسبت به چهار روز پیش خود، در حدود 100 درصد رشد کند و وارد تحریم‌ها شود.

بر و بچه‌های کانه‌های فلزی‌ هم نسبت به سایر گروه‌ها از ارزش کمتری برخوردار بودند، اما با این وجود توانستند که نسبت به سه شنبه هفته پیش 304 درصد رشد کنند و ارزش معاملات خودشان را از 218 هزار میلیارد ریال در پایان نهم مرداد، به 881 هزار میلیارد ریال برسانند.

غیر از خودرویی‌ها و چند رشته‌ای ها که در این چهار روز دست و پای کم رمقی زدند، بقیه بازار در حالت چرت تابستانه به سر می‌بردند و با چشمانی خواب‌آلود وارد تحریم‌ها شدند.

 

کد خبر 394016

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =