پتروشیمی ها اقدام به فروش خارج از بورس محصولات می کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بیشتر شرکت های پتروشیمی طی هفته های اخیر محصولات را خارج از بورس به فروش می رساندند.

به گزارش بورس آنلاین، علی بختیار با اشاره به ابلاغ دستوالعمل جدید وزیر صنعت برای تنظیم بازار پتروشیمی به خانه ملت گفت: عرضه کم محصولات پتروشیمی در بورس و افزایش میزان تقاضا مشکلاتی در بازار به وجود آورده و صنایع پایین دستی پتروشیمی را با معضل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه شرکت های پلیمیری که قرارداد منعقد کردند توانایی تامین خوراک را در بازار نداشتند، افزود: برخی از این شرکت های پلیمری با دو برابر قیمت واقعی تامین خوراک می کردند و افرادی از بورس این کالا را تامین کرده و سپس در بازار آن را در اختیار شرکت های پلیمری قرار می دادند.علیرغم اینکه ارائه محصولات در بورس شفافیت ایجاد می کند و محصولات باید در بازار سهام عرضه شود، اما کار باید به گونه ای انجام شود که صنایع پایین دستی همانند پلیمیری دچار مشکل نشوند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پلیمر گلپایگان به عنوان یکی از صنایع باکیفیت ایران در تامین خوراک دچار مشکل شده است، ادامه داد: سازوکاری که توسط وزارت صنعت اتخاذ شده مبنی بر اینکه میزان عرضه پتروشیمی در بازار بالاتر از تقاضا باشد یکی از راهکارها برای تعادل بخشی در بازار است اما تمام راهکار نیست.

بختیار گفت: باید اقداماتی در زمینه قیمت محصولات پتروشیمی صورت گیرد و بورس شرایطی را فراهم کند که محصولات با قیمت واقعی در بازار سرمایه عرضه شود، نه اینکه افراد خاصی منتفع شوند و تولیدکنندگان در بخش های مختلف دچار خسران شوند، چراکه در حال حاضر شرایط به نحوی بوده که فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر پتروشیمی ها در هفته های اخیر محصولات را خارج از بورس به فروش می رساندند، افزود: بخشی از پتروشیمی ها محصولات را در بورس عرضه می کردند و دو پتروشیمی نیز به صورت غیر بورسی و با نام شرکت های داخلی و خارجی کار می کردند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید بر بازار محصولات نظارت کند، ادامه داد: باید بر توسعه زنجیره پایین دستی پتروشیمی نظارت شود، چراکه بخش اعظم ارزش افزوده در صنایع پایین دستی پتروشیمی ایجاد می شود و سرمایه گذاران آماده سرمایه گذاری در این بخش هستند، اما به دلیل ضعف در ساختارها سرمایه گذار اطمینان کافی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارند.

بختیار با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت پتروشیمی ها حدود 50 میلیون تن است، گفت: این امکان وجود دارد که این ظرفیت به 70 میلیون تن برسد که لازمه آن اتخاذ سازوکارهای مناسب برای فروش محصول و از سوی دیگر ایجاد رقابت سالم بین صنایع پتروشیمی است. مجلس به صورت کلان و کمیسیون صنایع و انرژی به صورت اخص بر بازار پتروشیمی ها نظارت می کنند. ایران در شرایط کنونی به دلیل داشتن گاز فراون می تواند یکی از قدرتمندترین پتروشیمی های دنیا باشد.

کد خبر 393868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =