۲۰۵ تومان سود نقدی هر سهم "شبهرن"

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به اسفند ۹۶، شرکت نفت بهران ، صبح روز یکشنبه ۲۴ تیرماه ۹۷ در محل دانشگاه شهید بهشتی با حضور ۷۴ درصدی سهامداران برگزار و با تصویب سهامداران به ازای هر سهم ۲۰۵۰ ریال سود نقدی تقسیم شد.

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به اسفند 96، شرکت نفت بهران ، صبح روز یکشنبه 24  تیرماه 97 در محل دانشگاه شهید بهشتی  با حضور 74 درصدی  سهامداران برگزارشد.. در این مجمع که با ریاست آقای باقری و با نظارت آقایان بیگدلی و کریمی تشکیل شد، با تصویب سهامداران به ازای هر سهم 2050 ریال سود نقدی تقسیم شد و همچنین روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار و موسسه حسابرسی مفید راهبر به عنوان بازرس و حسابرس قانونی برای سال مالی 1397 انتخاب شدند.

آقای اسعد عزیزی مدیرعامل شبهرن در گزارش هیئت مدیره خود، گفت میزان فروش کل شرکت در سال 96 نسبت به سال قبل 16 درصد افزایش داشته و به 16.5 میلیارد ریال رسیده است. فروش صادراتی در سال 96 به 90 میلیون دلار رسید که 46 درصد نسبت به سال 95  رشد داشته و برای سال 97 تقریبا 107 میلیون دلار را هدف گذاری کردیم که امیدواریم به این رقم برسیم . شرکت در تولید روغن پایه 16 درصد رشد داشته و در تولید محصولات پارافین وکس در سال 96 نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است . طرح توسعه بهبود سطح کیفیت روغن پایه در حد گرید 2 طی یک ماه آینده راه اندازی می شود . در سال 96 شرکت به عنوان رتبه اول در بهره برداری شناخته شده و برای دومین سال متوالی در زمینه صادرات موازنه ارزی داریم و بین صادرات و واردات به بالانس ارزی رسیده ایم که با تکیه بر این موازنه مشکل تامین ارز را پوشش خواهیم داد .

شرکت بازرگانی بهران بزرگترین جایگاه سوخت کشور را داراست . برند بهران را وارد سوخت کردیم که خود برند باعث سودآوری بیشتر می شود .

تمامی شاخص ها با رشد مواجه بوده و بهره وری بالایی داشته ایم که یک چهارم سود شرکت نیز از بهره وری بوده است . در پایان سال 96 با پیش بینی افزایش قیمت ، خرید به موقع لوبکات را به انجام رساندیم که باعث پایین آمدن بهای تمام شده 3 ماهه اول سال 97 شد.

عملکرد مقداری  شرکت در سال 96 :

-گسترش صادرات محصولات نهایی به بازار هدف عراق از ناحیه اقلیم کردستان عراق

- توسعه بازار صادراتی محصول حلال فورفورال به کشور های ژاپن و پاکستان

- صادرات روغن موتور به بازار جدید ( کشور های توگو و سنگال در غرب آفریقا )

- افزایش صادرات محصولات پارافین وکس با ایجاد ارزش افزوده بالاتر ضمن بهبود و تنوع در بسته بندی محصول و توسعه بازار آن

- صادرات روغن های اروماتیک (اکستراکت ) در بسته بندی متنوع و توسعه بازار آن

برنامه های سال آتی شرکت :

  • تولید مقدار 454.6 میلیون لیتر انواع محصولات
  • فروش بیش از 20723.3 میلیارد ریال انواع محصولات
  • افزایش ظرفیت واحد فورفورال
  • مهندسی مجدد کوره ها
  • توسعه خطوط پرکنی و بسته بندی محصولات
  • تکمیل ظرفیت بخش واحد تولید بخار
  • احداث مخازن ذخیره
  • تامین و نصب تجهیزات پایش آنلاین

گزارش حسابرس

بند 4 : این بند به محاسبه ارزش ویژه سرمایه گذاری در شرکت های "تولید نیروی مرکزی صبا" و "برق و انرژی پیوند گستر پارس " و نیز موضوع 69 میلیارد  مغایرت ناشی از معاملات درون گروهی ، اشاره دارد.

توضیح هیئت مدیره : شرکت تولید نیروی مرکزی صبا هیچگونه فعالیتی نداشته و یک شرکت راکد محسوب میشود و لذا هیئت مدیره به همبن دلیل ، کارشناسی مجدد برای این شرکت را لازم نداستند . هم اکنون با توجه به شرایط شرکت باید با سهامداران در مورد ادامه فعالیت این شرکت به جمع بندی برسند .

در رابطه با شرکت برق و انرژی گسترپارس نظر به این که شرکت صاحب نیروگاه برق است و مالکیت 100 درصدی نیرو گاه در اختیار مجموعه ی بنیاد مستضعفان است ، کنترل شرکت باید به هلدینگی ارائه شود که در حوزه برق فعالیت دارد . سهامدار عمده با توجه به نوع مدیریتی که در هلدینگ ها دارد نظرش بر این است که شرکت ها به صورت تخصصی اداره شوند . در مجمع فوق العاده ای که در 25 اسفند 96 تشکیل شد علیرغم اینکه شرکت نفت بهران حدود 50% از سهام این شرکت را داشت با توجه به رای  سهامدارعمده کنترل شرکت به هلدینگ صبا واگذار شد .

در رابطه با مغایرت درونی اعلام شده شرکت مورد نظر کالا های ما را با نرخ 1 ریال در حساب های خود نشان میداد . لیکن شرکت بهران بر اساس موجودی انبار نرخ خود را تعیین میکرد بنابراین از نظر تعداد هیچ مغایرتی نبوده تنها مغایرت ریالی بوده است. مجمع مقرر نمود نسبت به یکسان سازی رویه های حسابرسی خود با شرکت های زیر مجموعه اقدام کنند تا در معاملات درون گروهی شاهد مغایرت نباشیم .

سال مالی شرکت بهران روانکار بر اساس مشارکت با شرکت توتال که سهامدار خارجی است 10 دی ( پایان دسامبر) را در نظر گرفته که بر اساس سال میلادی تنظیم شده است که حدود 70روز قبل از  پایان سال مالی شرکت است. این اختلاف در سال مالی باعث مغایرت در حساب ها شده که ریشه ی 69 میلیارد ریال مغایرت نیز در همین است .

بند 5 : این بند به کسری ذخیره در حسابها به مبلغ 533 میلیارد ریال بر اساس برگ های مطالبه مالیات اشاره دارد.

توضیح هیئت مدیره :  از سال 91 ارقامی که توسط حسابرس اعلام شده مورد بازبینی قرار گرفته و کاملا مورد تایید شرکت است . رقم ذخیره ای که سازمان حسابرسی 2 سال قبل رسیدگی می کرد به رقم ابرازی شرکت نزدیک بوده است . حال با توجه به برگ های قطعی تشخیص شرکت به هیئت های حل اختلاف مراجعه کرده ، نظر حسابرس بر این است که ذخایر کافی برای تادیه مالیات در نظر نگرفته اند . لیکن استنباط هیئت مدیره این است که با روند پیگیری پرونده ها در شرکت اصلی و شرکت های فرعی احتمال این که بتوانند آراء مورد نظرشان را کسب کنند وجود دارد و رقمی بیش از این ذخیره که در نظر گرفتند را به صلاح شرکت و سهامداران نمیدانند و این رویه در همه شرکت ها مشترک است زیرا برابری سود ابرازی با مبلغ مالیاتی ، منافع سهامداران را تحت الشعاع قرار میدهد .

بند 6 : این بند مربوط به 70 میلیارد ریال مازاد حق بیمه پرداخت نشده شرکت های بازرگانی بهران و به تام روانکار می باشد.

توضیح هیئت مدیره : از این مبلغ 70 میلیون ریال ، 5 میلیارد ریال مربوط به شرکت نفت بهران و 65 میلیارد ریال مربوط به شرکت بهران روانکار است . طبق آخرین اطلاعات از شرکت بهران روانکار ، بر اساس پیگیریهای انجام شده ، طبق نظر کارشناس ، حدود 50% از این مبلغ مورد پذیرش قرار گرفته اما هنوز رای صادر نشده است . پرونده بازارگانی بهران در حال رسیدگی این پرونده است . پیگیری های شرکت برای این 2 پرونده و مسائل بیمه ای شرکت مورد درخواست مجمع است .

بند 2-7 : این بند به مطالبات 204 میلیارد ریالی بابت معاوضه محصول صادراتی اکستراکت با مواد اولیه در سال 93 اشاره دارد.

توضیح هیئت مدیره : قراردادی در سال 93 به صورت تهاتری با شریک هندی بوده که قیمت ها در آن سال تغییرات زیادی داشته است که ضمن آن شریک خارجی نتوانست تعهدش را ایفا کند . هم اکنون 50 درصد از آن را به امارات آورده و در حال جا به جایی به ایران میباشد . در مورد بقیه نیز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد . به خاطر همان 3 سال متوالی 50 درصد ذخیره گرفتیم اما برآنیم تا در نیمه دوم به آن 50 درصد هم برسیم

بند 3-7 : این بند به مبلغ 173 میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شرکت به تام روانکار اشاره دارد.

 توضیح هیئت مدیره : در 9 استان از صدور کالا محروم بودیم . با حکمی که از طرف مقابل گرفتیم دوباره فروش به آن استانها را فعال کردیم . درمورد سهم الارث آقای چراغی ، تا مرحله صدور سند های تک برگی پیش رفتیم . توقیف اموال و ممنوع الخروجی شد. هم اکنون قرار است سند های صادر شده ، به مزایده گذاشته شود که دادگاه به زودی مزایده اموال را به انجام می رساند .

پرسش و پاسخ

سوال : نرخ کنونی لوبکات چقدراست؟

پاسخ : نرخ لوبکات هم اکنون حدود 2100 تومان است که نرخ رشد بالایی داشته است . اوایل سال 95 قسمت آن 400 تومان بود .

سوال : تخفیفات سال 97 به چه میزان است ؟

پاسخ : در سال 97 تخفیفات را به صفر رساندیم هیچگونه تخفیفی بر محصولات بازار قائل نمیشویم تنها در بخش هایی جایزه های عملکردی داریم که تحت عنوان پاداش عملکرد به بازار ارائه میدهیم .

سوال : برنامه های شرکت برای زمان تحریم ها چیست ؟ میزان افزایش نرخ شرکت چقدر است؟

پاسخ : در مورد تورم پیش بینی هیئت مدیره این است که افزایش قیمت خواهیم داشت که طبق آن مشکلی برای پوشش سود سال 97 نخواهیم داشت . 25 بازار صادراتی داریم که عمده بازار های ما ، در اروپا ، آسیا و آفریقا می باشد . برای محصولات نهایی بازار منطقه و آفریقا را پوشش داده و برای محصولات میانی ( استراکت و پارافین ) بازار های خاوردور و اروپا و آفریقا را داریم .

سوال : در صورت شروع تحریم ها خرید مواد اولیه شرکت چه مدت مورد استفاده قرار میگیرد ؟

پاسخ : 89 میلیون دلار مواد اولیه خریداری کردیم با توجه به موجودی که داشتیم عمدتا حدود 9 ماه را پوشش می دهیم و در این 3 ماه اخیر باز هم برای قرار گرفتن در حاشیه امن ، با توجه به این که تخصیص ارز بانک مرکزی طولانی بوده و نمی توانیم از آن استفاده کنیم ، از محل صادرات شرکت خرید ها را انجام دادیم .

سوال : در مجمع سال 96 افزایش سرمایه را 30% از سهام اعلام کردید . این 30 % کم شده اما هنوز از آن استفاده نشده و به سال 98 موکول شده است . علت را توضیح دهید ؟

پاسخ : 100 میلیارد تومان افزایش سرمایه درخواست کردیم و حسابرس تایید کرد . سازمان بورس به دلیل کسری ذخایر از محل اندوخته خود نپرداخت . که آن 60 میلیارد تومان از محل سود سهامداران اختصاص داده شد . ما اعلام کردیم که سهامداران برای اخذ سود خود مراجعه کنند ، با توجه به افزایش قیمت سهام شرکت ، سهامداری که در افزایش سرمایه شرکت کرده و این حق تقدم تبدیل به سرمایه شده ، در مرداد حق تقدم مانده عرضه شده و نهایی می شود . چون ضوابط اجرایی سازمان بورس را کامل نکردیم این موضوع به مجمع نرسید .

کد خبر 393724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =