احتمال توقف کامل بازار آتی سکه

با آغاز مجدد نوسانات قیمتی سکه و ارز طی روزهای اخیر، بورس کالا در بخشنامه‌ای، اقدام به محدود کردن امکان اخذ موقعیت تعهدی فزاینده خرید و فروش در قراردادهای آتی سکه کرد. مسئولان بورس کالا دلیل این اقدام را تاثیر پذیرفتن قیمت بازار فیزیکی سکه و دلار از قیمت‌های آتی دانسته‌اند.

در همین راستا رضا مناجاتی، مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با «بورس آنلاین» در این خصوص معتقد است: محدودسازی معاملات در آتی بورس کالا، به دلیل شرایط نوسانی قیمت دلار و سکه نقدی است؛ برخی بر این باورند که بازار آتی بر سکه نقدی و دلار تاثیر می‌گذارد، بنابراین مدیران بورس کالا قصد داشتند که با این اقدام تا حدی اقدام به کنترل قیمت‌ها کنند.

وی تصریح کرد: در همین راستا بورس کالا در ابتدا اقدام به ممانعت از گشودن سررسید جدید کرده و سپس دستورالعمل محدودسازی اخذ موقعیت جدید را صادر کردند.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک بانک صنعت و معدن عنوان کرد: از شواهد مشخص است که مسئولان درصدد هستند به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی کشور و تاثیرگذاری روی سکه فیزیکی و نرخ دلار، بازار آتی را تا مدتی متوقف کنند.

مناجاتی با اشاره به اینکه محدودیت‌های اعمال شده بر قیمت‌های سکه فیزکی و دلار خواه‌ ناخواه تاثیر خواهد گذاشت، تصریح کرد: این تاثیر هم قابل پیش‌بینی بود، چرا که تمامی معاملات را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، اما فارغ از اینکه بخواهیم درستی این تصمیم را بسنجیم، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در شرایط فعلی کشور، بسیاری از تصمیمات صحیح نیست.

وی گفت: در نتیجه باید مشاهده کرد که آیا با برداشتن بازار آتی، قیمت‌های بازار فیزیکی و دلار به طور کامل اصلاح خواهد شد، اما به باور بنده این اقدام به صورت بنیادی و بلند مدت تاثیر بسزایی در قیمت‌ها نخواهد داشت.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک بانک صنعت و معدن در پایان خاطرنشان کرد:‌در مجموع می‌توان گفت شرایط هنگامی مناسب خواهد شد که تنش‌های سیاسی از بین برود و فعالان اقتصادی در یک فضای با ثبات، قادر به پیش‌بینی آینده اقتصاد کشور باشند.

کد خبر 393717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =