نوسانات ارزی، مانع تاثیرپذیری بازارفلزات ایران از جنگ تعرفه ای

با بالا گرفتن تنش‌های مابین اروپا و چین با آمریکا در خصوص مسئله تعرفه صدور محصولات تولیدی به کشورهای همدیگر، قیمت‌های فلزات اساسی نظیر مس، روی و آلومینیوم در کل دنیا دست خوش نوسان و افت شده اما در ایران همچنان بازار تقاضا برای محصولات فلزی داغ است.

با بالا گرفتن تنش‌های مابین اروپا و چین با آمریکا در خصوص مسئله تعرفه صدور محصولات تولیدی به کشورهای همدیگر، قیمت‌های فلزات اساسی نظیر مس، روی و آلومینیوم در کل دنیا دست خوش نوسان و افت شده و در بعضی از کالاها حتی کف قیمتی را نیز شکست. این مسئله خواه‌ناخواه بر شرکت‌ها و صنایع داخلی حوزه فلزات اساسی نیز تاثیر گذاشت.

به همین منظور مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «بورس آنلاین» در تشریح تأثیرات تغییرات قیمتی فلزات اساسی بر شرکت‌های داخلی گفت: شرکت های تولید داخلی هم از محل کاهش قیمت فلزات، تأثیر منفی را به اندازه همین میزان کاهش خواهند پذیرفت. ولی به دلیل شرایط ارزی و تورم انتظاری که در کشور داریم و نرخ ارز دستوری که دولت در قیمت ۴۲۰۰ تومان اعلام کرده بود، حدود دو هفته است که توجهی به آن نمی شود.

رحمتی معتقد است که دولت نمی تواند این روند را در بلند مدت ادامه دهد و به دلیل این که هم به صنایع تولیدی مادر مثل صنایع فولاد، مس، آلومینیوم، کروم و روی ضربه وارد می شود و هم متأسفانه رانت عظیمی را شامل حال برخی از گروه‌های خاص می‌کند.

برداشت رحمتی از اتفاقات اخیر این است که دولت به زودی در این سیاست تجدید نظر خواهد کرد و اگر این تجدید نظر انجام شود، افت ۱۰ الی ۲۰ درصدی قیمت فلزاتی که در حدود ۲ هفته گذشته رخ داده بود، جبران شده و به نرخ حقیقی افزایش خواهد یافت.

وی می‌افزاید: یعنی اگر مثلاً افزایش ۷۰ یا ۸۰ درصدی روی نرخ ارز داشته باشیم، در مقابل تأثیر منفی ۲۰ درصدی داشته باشیم، جمع جبری این معادله برای صنایع داخلی به لحاظ سودآوری و افزایش  EPS، 50 درصد مثبت خواهد شد.

این کارشناس بازار فلزات جهانی گفت: در این روند خطر تحریم‌های آمریکا را که از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد، باید در نظر گرفت. البته فکر می کنم إن شاء الله با تدبیر بتوان این مورد را هم برطرف کرد.

رحمتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بزرگترین بازارهای ما در کدام منطقه است، عنوان کرد: در حوزه مس بخش عمده‌ای در حدود 80 الی 90 درصد در چین است. در سری قبل در سال ۹۲ که تحریم ها اجرایی شد، بازارهای هدف ما از اروپا به سمت بازار چین تغییر پیدا کرد. بنابراین خطری که از این طریق بازارهای مصرف ما را تهدید خواهد کرد، از گذشته بسیار کمتر است. برای این که از سال ۹۲ تا ۹۵ کشور خود را تطبیق داده است.

وی در ادامه افزود: در واقع بازارهای خود را از ۵۰_۵۰ غربی و چین تبدیل به ۹۰ درصد چین و آسیا کرده و کمتر از ۱۰ درصد به اروپا وابسته است. بنابراین از این بابت شرکت ها کمتر متضرر خواهند شد.

مدیر امور سهام، سرمایه‌گذاری و مجامع شرکت ملی صنایع مس ایران در تشریح وضعیت شرکت‌های « روی، سرب و آلومینیوم » نیز عنوان کرد: تأثیر مسأله روی این شرکت ها قابل توجه نخواهد بود. چون این ها شرکت های کوچکی هستند و حجم کاریشان نیز کوچک است.

وی در ادامه افزود:‌همانطور که مطلع هستید، تعداد بسیار زیادی نزدیک به ۷۰ واحد تولیدی سرب و روی در کشور داری؛ کل تولید روی برای این ۷۰ واحد، ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن بیشتر نیست و بازار ترکیه به تنهایی می تواند پاسخ گوی تولیدات این شرکت ها باشد.

رحمتی اشاره کرد که کل تولید روی ایران در سال، حدود ۱۵۰ هزار تن شمش روی است. در حالی که کشور ترکیه در سال حدود ۲۵۰ هزار تن واردات روی دارد و به راحتی می شود از مرزهای خاکی و مرزهایی که در غرب کشور داریم، این صادرات را انجام دهیم. بنابراین من فکر نمی کنم در حوزه مس و روی مشکل حاد باشد.

این کارشناس بازارهای فلزات اساسی برای آلومینیوم هم همین شرایط را پیش‌بینی کرد و گفت: در حال حاضر بازیگر عمده آلومینیوم ایران، ایرالکو است که بیش از ۹۰ درصد تولیدات آن با کامیون از مرز غربی کشور به ترکیه صادر می‌شود. بنابراین مشکل عمده‌ای در این زمینه نخواهیم داشت.

کد خبر 393689

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =