تبعات و پیامد های تعرفه عوارض صادرات سنگ آهنی ها

تحليل اين تصميم با پيچيدگي‌هايي همراه است، ، وضع تعرفه و عوارض صادرات سنگ آهن از دو منظر قابل بررسي است؛ در سطح شركت‌هاي توليد كننده سنگ آهن و مشتقات آن به فرض ثابت ماندن تقاضاي داخلي آن شركت، تحميل هزينه بر صادرات اين شركتها منجر به كاهش سودشان خواهد شد. اما سرمایه گذاری های صورت گرفته در صنعت فولاد می تواند تقاضای داخلی برای سنگ ‌آهنی ها را افزایش دهد

نوید قدوسی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص وضع تعرفه برای صادرات سنگ‌ آهن، کنسانتره و گندله به «بورس آنلاین» گفت: وضع تعرفه و عوارض صادرات سنگ آهن از دو منظر قابل بررسي است؛ در سطح شركت‌هاي توليد كننده سنگ آهن و مشتقات آن به فرض ثابت ماندن تقاضاي داخلي آن شركت، تحميل هزينه بر صادرات اين شركتها منجر به كاهش سودشان خواهد شد.

مازاد تقاضای داخلی سنگ آهن و کنسانتره و ..

وی با تاکید بر اینکه از منظر تاثير بر صنعت و اقتصاد كلان كه داراي اهميت بيشتري است، تحليل اين تصميم با پيچيدگي‌هايي همراه است، عنوان کرد: با توجه به ظرفيت توليد فولاد كشور و سرمايه گذاري هاي صورت گرفته براي توسعه آن، در حال حاضر كشور با مازاد تقاضاي سنگ آهن و كنسانتره و گندله مواجه است. لذا شركتهاي توليد كننده سنگ آهن و مشتقات آن حتي در صورت از دست رفتن انگيزه صادرات، مشتريان كافي در داخل كشور خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: با تامين نياز كارخانه‌هاي توليد فولاد و محصولات فولادي، صنعت فولاد كشور امكان بهره مندي از حلقه هاي بيشتري از زنجيره ارزش افزوده محصول و تاثيرگذاري بيشتر بر توليد ناخالص داخلي از مجراي فروش داخلي و صادرات را خواهد داشت.

قدوسی تصریح کرد: اگر بخواهیم صرفا در مورد شرکت‌های تولیدکننده سنگ آهن، کنسانتره و گندله صحبت کنیم، این موارد می‌تواند تأثیرات منفی در حوزه درآمد آنها داشته باشند. این نکته را هم باید بررسی کرد که شرکت‌های فولاد ساز چقدر از سهام شرکت‌های سنگ آهنی را دارند؟ در واقع باید دید که تا چه میزان از هدایت شرکت‌های سنگ آهنی در دست فولادی‌ها است.

وی گفت: بسیاری از شرکت ها نظیر فولاد مبارکه، سرمایه گذاری بسیار زیادی را در بالا دست صنعت خود انجام داده اند. یا اینکه همه شرکت چادرملو را به عنوان یک شرکت سنگ آهنی می شناسند، اما این شرکت در پایین دست صنعت خود نیز سرمایه گذاری بسیار خوبی انجام داده و طرح فولاد سازی را تعریف و سرمایه گذاری کرده است.

افزایش طرح های توسعه فولادی ها

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان با بررسی یک شرکت به چشم‌انداز مناسبی از این مسئله دریابیم؛ با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در صنعت فولاد ما وجود دارد، ممکن است که حتی سنگ آهن مازادی نیز برای صادرات وجود نداشته باشد.

وی در ادامه با ذکر یک مثال افزود: وقتی فولاد مبارکه کارخانه تولید فولاد دارد، شمش و ورق تولید می کند و حتی پتانسیل این را دارد که در پایین دست خودش هم سرمایه گذاری کند، دیگر توجیهی ندارد که سنگ آهن خام را صادر کند.

ایشان در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این شرکت‌ها بخواهند از فرصت آربیتراژی برای کسب سود در این بخش استفاده کنند؟ گفت: این مسئله در حالت‌های خاصی ممکن است پیش بیاید، ولی به طور معمول هر چقدر که در زنجیره ارزش یک محصول جلوتر بروید و حلقه‌‌های بیشتری از زنحیره ارزش داشته باشید، به نفع شما است.

وی تصریح کرد: یعنی این که در صورت ایجاد زنجیره ارزش، اگر محصولات فولادی را صادر کنید، سود بالاتری نسبت به فروش سنگ آهن دارید.

 بررسی اثرات تحریم بر سنگ آهنی ها

قدوسی تاثیر تحریم‌ها را هم در هنگام تصمیم گیری مهم ارزیابی کرد و گفت: ممکن است تحریم ها به نحوی باشد که ما را به سمت فروش و صادرات مواد خام ببرند؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، فولاد سازی که نمی تواند صادراتی انجام دهد و تقاضای داخلی که به دلیل تحریم کمتر شده، مثل قبل تقاضای سنگ آهن نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در این صورت هر شرکت سنگ آهنی باید محصولاتش را صادر کند. در نتیجه اگر جلوی صادراتش گرفته شود، تولیدش را باید کم کند که این به زیان شرکت است. همچنین اگر بخواهد صادر کند و در عین حال عوارض صادرات هم مانعی را برای انجام این کار ایجاد کند، بازهم متضرر می‌شود.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی با تاکید بر اینکه بررسی این موضوع با پیچیدگی‌هایی همراه است، گفت:  لذا باید راهبرد و نقشه راه صنعت فولاد را در نظر داشت؛ طرح‌های توسعه‌ای فولادی زیادی در کشور تعریف شده که خیلی از آنها به نزدیکی بهره برداری رسیده است. به طور مثال شرکت فولاد مبارکه در مجمعی که در روزهای آتی دارد، برنامه افزایش سرمایه دارد.

وی عنوان کرد: فرض کنید دو یا سه هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه که قرار است از محل سود انباشته انجام شود، باید در یک جا سرمایه گذاری شود. شرکت‌های دیگر هم به همین ترتیب هستند.

قدوسی تاکید کرد: بعد از بررسی راهبرد صنعت، باید وضعیت سهامداری شرکت‌ها را بررسی کرد. یعنی این که چقدر در پایین دست و بالا دست سرمایه گذاری کرده اند. پس از آن باید به این نکته توجه داشت که تولید مازاد سنگ آهن چه میزان بوده و چه حجمی صادرات می‌شود. اگر مازاد داریم این مازاد با توجه به شرایط تحریم می تواند متغیر باشد و در آخر وضع عوارض صادرات تأثیر خود را می گذارد.

بررسی عوارض تعرفه صادرات بر گلگهر

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در نتیجه تحلیل این فرآیند بسیار پیچیده است، ولی اگر بخواهیم به این موضوع ساده نگاه کنیم، تقاضای داخلی برای شرکتی مثل گل گهر، وجود دارد که ممکن است کم و زیاد شود و این شرکت مازاد محصولش را صادر می کند. در نتیجه تخصیص عوارض صادرات بر درآمد این شرکت اثرات منفی دارد.

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع اگر وضع عوارض صادراتی می تواند منجر به این شود که طرح‌های فولادی ما خوراک کافی مانند سنگ آهن و محصولات مشتقه آن را داشته باشند، در این حالت است که ما می‌توانیم به جای صادرات مواد معدنی، فولاد صادر کنیم و بازدهی بیشتری از این اقدام به دست آوریم.

کد خبر 393638

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =