ارزش بازار سهام خام فروش پترویی‌ها کشف قیمت شد

شرکت پتروشیمی پارس همچنان منومر استایرن تولیدی خود را به نرخ خوراک دولتی در بورس کالا و یا به عبارتی به صورت خام فروشی به شرکت‌های بین مجتمعی می‌فروشد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از فارس، با کشف قیمت ۲۴۰۰ تومانی ۵ درصد از کل سهام شرکت پتروشیمی پارس در  روز چهارشنبه ارزش بازار کل سهام این شرکت بر روی تابلوی معاملات بورس تهران به ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بالغ شد.

رقمی که معادل با پرداخت  یارانه ۳ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومانی ماهانه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای کمتر از ۵ماه متوالی به حساب سرپرستان خانوارهای ایرانی است.

این شرکت که بیش از ۵۶ درصد از سهام آن در مالکیت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته و کمی بیش از ۱۸ درصد سهام در اختیار گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و ۱۸٫۷ درصد نیز متعلق به سرمایه گذاری غدیر است درآخرین روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت و در جریان عرضه اولیه ۳۰۸ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۲۰۶ سهم خود توانست ۷۴۰ میلیارد و ۸۶۱ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۴۰۰تومان پول نقد را از بازار سهام جذب کند.

از دیگر نکات جالب در این عرضه اولیه ، شناسایی کارمزد ۱۱ میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۴۱۶ تومانی این معامله است که یک هزار و ۸۹۸ خریدار حقیقی و حقوقی این سهم باید کارمزد خرید حدود ۴۹ صدم درصدی آنرا پرداخت کنند.

کارمزد فروش سهام نیز ۵۳ صدم درصد مبلغ معامله است. در فروش سهام علاوه ‌بـر کارمزد، ۵۰ صدم درصد مالیات از فروشنده سهام دریافت می شود که جمعاً برابر با ۱٫۰۳ درصد است.

کمتر از یک هزار نفر در این مجتمع مشغول به کار هستند و جریان درآمدی این شرکت بازگشت وجوه حاصل از فروش با توجه به صادراتی بودن برخی محصولات و تحریم‌های بین المللی قابل تأمل است.

پتروشیمی پارس که تا قبل از سال ۱۳۷۹  به نام پتروشیمی عسلویه شناخته می‌شد در منطقه اقتصادی انرژی پارس واقع در بندر عسلویه استان بوشهر قرار دارد که عمده فعالیت آن تفکیک گازهای مختلف است.

به عبارت بهتر این مجتمع  گاز غنی شده را فازهای مختلف پارس جنوبی دریافت می‌کند و پس از استخراج و تفکیک گازهای متان، اتان، پروپان، بوتان، پنتان، متان را به عنوان گاز سبک به شبکه گازی کشور برگردانده و مابقی را یا صادر می‌نماید و یا به مجتمع‌های پتروشیمی تولید کننده پلیمر از جمله پتروشیمی آریا ساسول و پتروشیمی جم می‌فروشد.

همچنین ، تولید ۵۵۰٫۰۰۰ تا ۶۰۰٫۰۰۰ تن منومر استایرن از دیگر محصولات تولیدی پتروشیمی پارس است.منومر استایرن یکی از مواد با اهمیت پتروشیمی است که علاوه بر پتروشیمی پارس در پتروشیمی تبریز نیز تولید می‌شود.

این ماده از اتیل بنزن حاصل از ترکیب اتیلن دریافتی از مجتمع آریا ساسول و بنزن‌های دریافتی از مجتمع‌های نوری، بوعلی و بندر امام به عنوان مجتمع‌های تولید کننده آروماتیک بدست می‌آید.

سازمان حسابرسی  به عنوان حسابرس این شرکت در بند ۴ گزارش حسابرسی شده صورت های مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۶ تحت عنوان مبانی اظهار نظر مشروط عنوان کرده :«پاسخ تاییدیه ارسالی برای حسابهای دریافتی از شرکت بازرگانی پتروشیمی به مبلغ ۵٫۷۱۲میلیارد ریال و حسابهای پرداختی به شرکت پتروشیمی بندرامام به مبلغ ۲۰۴ میلیارد ریال تاکنون دریافت نشده است.

همچنین نتایج حاصل از پاسخ تائیدیه‌های درخواستی از اشخاص شامل شرکت پتروشیمی جم معادل با ۶۴۲ میلیارد ریال و شرکت ناوک آسیا کیش معادل با بیش از ۲ هزار و ۰۶۱ میلیارد ریال است.

شایان ذکر است مغایرت مربوط به پتروشیمی جم بابت تعدیل نرخ خوراک (اتان) از ۱۴۵ دلار به ۲۴۰ دلار از مهر ۱۳۹۱ لغایت اسفند ۱۳۹۲ می باشد.»

حسابرس در ادامه تاکید کرده « از بابت خرید و فروش انجام شده با شرکت پتروشیمی بندرامام قراردادی منعقد نشده و باتوجه‌ به مراتب فوق تعیین میزان تعدیلات احتمالی که در صورت دریافت تاییدیه‌های بلاجواب و رفع مغایرت های مذکور برصورت های مالی ضرورت می یابد، برای سازمان حسابرسی مقدور نمی باشد.»

تأثیر با اهمیت درآمدهای حاصل از فروش صادراتی محصولاتی نظیر پروپان، بوتان و استایرن در سود این شرکت شرایطی را ایجاد کرده که حاشیه سودهای ناخالص بیش از ۴۰ درصدی صادرات این محصولات با توجه به کل درآمدهای صادراتی ۳۸٫۰۰۰ میلیارد ریالی، چشم اندازی روشن از سودآوری آنرا رقم زده و این در حالی است که با افزایش نرخ ارز می‌توان به رشد سودآوری این شرکت امیدوار بود هر چند که کاهش قیمت‌های جهانی این محصولات می‌تواند ریسک بالایی در پی داشته باشد.

بهای تمام شده گاز غنی تحویلی به پتروشیمی پارس که با تغییرات قیمت‌های جهانی نفت به طور مداوم در حال تغییر بوده معادل با ۶۲ درصدکامپوننت ها است که از محل فروش محصولات سود ناخالص حدود ۴۰ درصدی را عاید پتروشیمی پارس می‌کند.

مجتمع پتروشیمی آریاساسول از جمله شرکت‌های زیر مجموعه پتروشیمی پارس است که با  تولید در حدود یک میلیون تن اتیلن و در حدود ۶۰۰٫۰۰۰ تن پلی اتیلن‌های سنگین و سبک از بزرگترین تولید کنندگان پلیمری کشور بوده و پارسال  درآمد غیر عملیاتی یک هزار میلیارد تومانی را برای این مجتمع رقم زده است.

با این همه مطابق با آنچه که در نشست خبری مدیران این سهم عنوان شده شرکت پتروشیمی پارس همچنان منومر استایرن تولیدی خود را به نرخ خوراک دولتی در بورس کالا و یا به عبارتی به صورت خام فروشی به شرکت‌های بین مجتمعی می‌فروشد.

این شرکت از این محل تنها توانسته درآمد بیش از ۳٫۰۰۰ میلیارد تومانی را بدست آورد در حالی که مجتمع‌های پتروشیمی بالادستی از این محل رانتی به مراتب بزرگتر را بدست می‌آورند.

گفتنی است پتروشیمی پارس از معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برخوردار بوده که بر اساس آن نیز طی پارسال و امسال در صورت‌های مالی رقمی از این محل شناسایی و یا ذخیره گرفته نشده است.

اقدامی که به بهانه معافیت مالیاتی می‌تواند برای سهامدار این شرکت با تقسیم سود بالا و یا پاداش‌های قابل توجه یک فرصت و برای سهامداران به عنوان یک تهدید برای نقدینگی شرکت تلقی شود.

مطابق با آخرین شفاف سازی ناشر پتروشیمی پارس در کدال ، این شرکت سیاست سود تقسیمی در مجمع عادی سالیانه پیشرو را ۸۰ درصد سود خالص اعلام کرده است.

کد خبر 393448

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =