سمگا درصدد فروش دارایی است

ساره محب علی، معاون سرمایه‌گذاری سمگا در خصوص آخرین وضعیت سهم این شرکت و نارضایتی‌هایی که در خصوص پایین بودن P/E این شرکت در بازار وجود دارد، به «رسانه بازار سرمایه» گفت: برای بازارگردانی سهم سمگا، با هماهنگي بانک گردشگری و شركت‌هاي گروه مالي گردشگري، صندوق بازارگردانی گروه گردشگری ایرانیان راه‌اندازي شده که مدیر این صندوق خود شرکت سمگا است.

به گزارش بورس آنلاین، معاون سرمایه‌گذاری سمگا تصریح کرد: اگر ترکیب سهام‌داری سمگا را مشاهده کنید، تقریبا 130 میلیون سهم سمگا در اختیار این صندوق قرار دارد. در واقع حمایتی که این شرکت از سهم سمگا می‌تواند داشته باشد، از طریق صندوق محقق می‌شود و در زمان‌هایی که سهم با صف فروش مواجه شده و یا شرایط به گونه‌ای باشد که روند قیمتی سهم روبه کاهش باشد،‌ این صندوق وارد عمل می‌شود. اما این مسئله به معنای آن نیست که صندوق هرروز در بازار سهم را خریداری کند تا با افت قیمت مواجه نشود، بلکه بخش مهمی از تعیین کنندگان قیمت سهم، سهام‌داران و سرمایه‌گذارانی هستند که در این سهم حضور دارند.

وی در ادامه افزود: این گروه‌ها باید ارزشگذاری دقیقی از سهمی که در اختیار دارند، داشته باشند و حاضر نباشند که سهم را پایین‌تر از ارزش واقعي آن به فروش برسانند.

محب علی با انتقاد از عدم صبوری سهام‌داران سمگا، یکی از مشکلات این سهم را خود سهام‌داران دانست و گفت: همین مسئله مانع از اين شده که شاهد رشد مناسب قیمت سهم باشیم و یکی از نشانه هاي آن نيز پایین بودن p/e  سهم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رخداد مثبتی در آینده شرکت به وقوع خواهد پیوست؟ عنوان کرد: افرادی که این سهم را دارند، می‌توانند با مراجعه به کدال، صورت‌های مالی شرکت‌ را ملاحظه کرده و روند سودآوری شرکت را بررسی کنند. آنگاه متوجه خواهند شد که اتفاقات مناسبی در روند سودآوری شرکت رخ داده است.

محب علی در ادامه افزود: صورت‌های مالی شرکت بهترین نماگر وضعیت مالی شرکت است. شرکت سمگا نیز از طریق صندوق بازارگردانی، حمایت از سهم را ادامه می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاران با مراجعه به کدال، به درک صحیحی از وضعیت سهم برسند.

معاون سرمایه‌گذاری سمگا با اعلام این خبر که اتفاقات خوب و مثبتی نیز در شرکت سمگا به وقوع می‌پیوندد، عنوان کرد: مجموعه سمگا  درحال انجام مذاکراتی هستند که بتوانند از طریق فروش برخی از دارایی‌های سمگا كه دوره بازگشت سرمايه طولاني تري دارند،  بدهی‌ها و تسهیلات شركت هاي گروه سمگا را تسویه کنند. این روند موجب سودآور شدن مجموعه سمگا می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سمگا غیر از تسهیلات، بدهی دیگری دارد؟ تصریح کرد: منظور از بدهی‌ها در واقع همان تسهیلاتی است که شرکت‌های زیرمجموعه سمگا دریافت کرده‌ و پروژه‌های خود را پیش برده‌اند.

محب علی با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری دارایی‌ها که مبنای فروش وتسویه این تسهیلات قرار می‌گیرند، درحال محاسبه است، عنوان کرد که محاسبات پس از نهایی شدن، به اطلاع عموم می‌رسد. همچنین اثری که تسویه تسهیلات در روند سود و زیان مجموعه سمگا خواهد داشت، پس از نهایی شدن ارزشگذاری و توافق با خریدار مشخص خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مهمترین کمک به سهم سمگا، از جانب خود سهام‌داران باید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: ما از طریق صندوق بازارگردانی، تنها به نقدشوندگی سهم سمگا کمک می‌کنیم. در غیر این صورت نمی‌توانیم روند قیمتی سهم را به گونه‌ای پیش ببریم که با صعود یا کاهش قیمت مواجه شود. ولی با این وجود سهام‌داران مطمئن باشند که در جهت بهبود وضعيت سهام فعالیت خواهیم کرد، اما در این راه با محدودیت‌هایی نیز روبرو هستیم.

معاون سرمایه‌گذاری سمگا گفت: در نتیجه خود سهام‌داران و سرمایه‌گذاران هستند که می‌توانند بر اساس داده‌هایی که موجود است، سهم خود را ارزشگذاری کنند؛ یکی از روش‌های ارزشگذاری هم «روش ارزشگذاری نسبی» است که با نسبت‌های مالی مشخص می‌شود. به عنوان مثال با نسبت P/E.

محب علی در تشریح «روش ارزشگذاری نسبی» گفت: وقتی سهم سمگا را با P/E زیر 4 در بازار مشاهده می‌کنید هنگامی که میانگین P/E در بازار، بالای 10 است،نشان دهنده زير قيمت بودن سهم در اين بازار است و قاعدتا سهام‌دار نباید سهم خود را با P/E پایین 10 در بازار به فروش برساند.

کد خبر 393438

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =