تقسیم سود ۲۵۰ ریالی "حبندر" در مجمع

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر (حبندر) امروز برگزار شد و عملکرد سال ۹۶ و برنامه های سال ۹۷ به اطلاع سهامداران رسید. همچنین ۲۵ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از اقتصادآنلاین، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر (حبندر) امروز در محل شرکت تاید واتر خاورمیانه با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد و در جریان آن ۲۵ تومان سود برای هر سهم تقسیم شد٬ عملکرد سال ۹۶ شرکت به استماع سهامداران رسید و برنامه های سال ۹۷ اعلام شد.

مصوبات مجمع

صورت های مالی مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مورد تصویب مجمع قرار گرفت و معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت تنفیذ شد. همچنین مصوب شد که ۲۵ تومان سود برای هر سهم تقسیم شود. موسسه حسابرسی ارقام نگر آریا به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی فاطر به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند. حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره به ازای حداقل یک جلسه در ماه به میزان ۶۰۰ هزار تومان و پاداش اعضای هیات مدیره مبلغ ۴۰ میلیون تومان به صورت ناخالص تصویب شد. روزنامه های دنیای اقتصاد و اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین شدند.

نگاهی به قراردادها

مراکز فعالیت شرکت در تهران٬ هرمزگان٬ شمال ( از بندر آستارا تا امیرآباد)٬ کیش و بندر امام است. شرکت قراردادهای فعالی دارد ازجمله اجاره یک فروند یدک کش ASD به شرکت نفت فلات قاره ایران (دریابندر۴) به مبلغ حدود چهار میلیون یورو که تاریخ خاتمه آن شهریور ۹۸ است. قرار دیگر با شرکت نفت فلات قاره ایران٬ اجاره یک فروند یدک کش ASD به این شرکت (دریابندر۳) به مبلغ حدود چهار میلیون یورو است که مرداد ماه ۹۵ به اتمام می رسد (عمده درآمد ارزی شرکت مربوط به فلات قاره است). قرارداد اجرای عملیات لایروبی احداثی در بندر انزلی و بنادر ناحیه با اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به مبلغ حدود ۱۵ میلیارد تومان تا تاریخ خرداد ۹۸ ؛ عملیات لایروبی٬ راهبری٬ نگهداری و تعمیر لایروب ها در حوزه شمال با اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به مبلغ حدود ۹۱ میلیارد تومان تا اردیبهشت ۱۴۰۰‌ ؛ راهبری٬ تعمیر و نگهداری شناورهای جست و جو و نجات استان خوزستان با اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان به مبلغ حدود ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تا دی ماه ۹۹ ؛ راهبری٬ تعمیر و نگهداری شناورهای جست و جو و نجات بندر امیرآباد با منطقه ویژه اقتصادی و بندر امیرآباد به مبلغ حدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان؛ لایروبی بندر فریدونکنار با شرکت راهبران فریدونکنار به مبلغ دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان؛ حق بهره برداری (زمانی) از شناور یدک کش دریابندر۱ و بارج نصر ۸۲۳ با شرکت تایدواتر خاورمیانه به مبلغ حدود ۵۰۰ میلیون تومان و حق بهره برداری از شناور دریابندر۵ جهت پروژه سالویج با شرکت تایدواتر خاورمیانه به مبلغ ۶۸۰۰ درهم به صورت روزانه سایر قراردادهای فعال شرکت بودند.

نگاهی به عملکرد مالی

دارایی شرکت در سال ۹۵ حدود ۷۴ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۶ به حدود ۸۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. به گفته حسین صاحبی٬ مدیرعامل شرکت٬ دلیل این افزایش دارایی٬ خرید یک فروند یدک کش در سال ۹۶ بوده است.

عمده درآمد شرکت در سال ۹۶ از پروژه لایروبی بوده که ۵۳ درصد درآمد شرکت را تشکیل می دهد. پس از آن٬ فعالیت های حمل و نقل دریایی با سهم ۲۹ درصدی و سپس فعالیت جست و جو و نجات به میزان ۱۸ درصد٬ محل های درآمدی شرکت را تشکیل می دهند.

به گفته مدیرعامل٬ پیش از سال ۹۰ بیشتر خدمات شرکت در حوزه بندری بود اما از حدود سال ۹۰ با شرکت در مناقصات و برنامه ریزی ها٬ شرکت از فعالیت های بندری به سمت فعالیت های دریایی رفت و در سال ۹۶ حدود ۵۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل امور دریایی درآمد داشته است. درآمدهای امور بندری نیز از سال ۹۳ صفر شده است.

سود ناخالص عملیاتی شرکت در سال مورد گزارش بیش از دو برابر شده و سود خالص شرکت به دلیل وجود بدهی ارزی کاهش داشته است؛ سود خالص شرکت در سال ۹۵ حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که در سال ۹۶ به حدود دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

هزینه های شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش قابل توجهی داشته که طبق توضیح مدیرعامل٬ این افزایش هزینه به دلیل داکینگ یاسین٬ ناجی۴ و ناجی ۷ است که هزینه های آن در سال ۹۶ صورت گرفته است. همچنین پروژه امیرآباد هم در این سال اضافه شد٬ به علاوه آنکه شرکت در سال ۹۶ افزایش نیروی انسانی داشت. این موارد منجر به افزایش هزینه ها در سال ۹۶ شد.

طبق تکلیف مجمع سال گذشته٬ شرکت باید تسهیلات ارزی را با سایر ابزارهای تامین مالی جایگزین می کرد اما این اتفاق نیفتاد. بنا بر توضیحات مدیران شرکت٬ به دلیل شرایط بحرانی اقتصاد کشور این امر محقق نشد اما تلاش می شود که وامی ارزان قیمت ترجیحا ریالی دریافت شود. لازم به ذکر است که به گفته مدیران٬ ارائه دلار ۴۲۰۰ تومانی برای این شرکت در اولویت برنامه های ارزی کشور نیست.

اقدامات سال ۹۶

سال گذشته افزایش سرمایه از ۶.۳ میلیارد تومان به ۱۵.۹ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی تصویب شد که به دلیل تامین مالی حدود ۲۰ میلیون دلار دارایی بود که خریداری شد.

شرکت در سال گذشته سفارش ساخت شناور تدارکاتی دریابندر۶ را با هزینه ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان داد. توجیه شرکت این بود که اگر یک شناور ملکی داشته باشد٬ پس از سه سال اصل سرمایه بازمی‌گردد ضمن آنکه یک دارایی محسوب می شود. به علاوه آنکه حوزه شمال یک یدک کش کم دارد. این شناور تدارکاتی در تاریخ هشتم اردیبهشت ۹۷ افتتاح شد.

سال گذشته شرکت در مناقصه راهبری و تعمیرات و نگهداری شناورهای جست و جو و نجات دریایی (SAR) بندر امام خمینی (ره) به مبلغ حدود ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برنده شد. همچنین در مناقصه راهبری و تعمیرات و نگهداری شناورهای جست و جو و نجات دریایی بندر امیرآباد به مبلغ چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به عنوان برنده اعلام شد.

داکینگ و تعمیر اساسی موتورهای اصلی لایروب یاسین از دیگر اقدامات سال گذشته شرکت بود. همچنین قطعات موتور رانش تهیه شد و موتور شناور ناجی۷ مورد تعمیر اساسی قرار گرفت. داکینگ و انجام اورهال موتورهای شناور دریابندر۵ هم در سال گذشته صورت گرفت.

برنامه های آتی

شرکت برنامه بهسازی ناوگان دریایی برای گسترش ارائه خدمات دریایی٬ حضور موثر در عرصه ارائه خدمات دریایی مرتبط با صنایع نفت و گاز٬ حضور در مناقصات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و حضور در مناقصات دریایی خارج از کشور را در دستور کار دارد. همچنین در نظر دارد تا جایگاه خود را از بازار پایه فرابورس به بازار اول ارتقا دهد.

کد خبر 393168

اخبار مرتبط

  • «ودی» قرارداد بست

    «ودی» قرارداد بست

    بانک دی از قراردادی با شرکت لیزینگ دی خبر داد.

  • «حبندر» برنده شد

    «حبندر» برنده شد

    شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر، از نتایج برگزاری مناقصه و برنده شدن در مناقصه راهبری، نگهداری و تعمیرات شناورهای جستجو و نجات دریایی به طرفیت اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =