۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
فرصت طلایی بازار سرمایه

پس از نوسانات نسبتا شدید هفته‌ها و ماه‌های گذشته در بازارهای طلا و ارز، در روزهای گذشته شاهد افزایش شاخص بازارسرمایه و عبور شاخص از سد صدهزار واحد بوده ایم.

قیمت‌های مناسب سهام اغلب شرکت‌های حاضر در بازارسرمایه که با برآورد ارزش جایگزینی آنها با نرخ‌های فعلی ارزهای خارجی و تورم انتظاری فعلی، توجه سرمایه‌گذاران را به این بازار جلب کرده است. رویکرد مثبت مسئولین قوای سه‌گانه به بازارسرمایه نیز میتواند حاکی از حمایت دولت از بازارسرمایه و هدایت نقدینگی به این بازار باشد، اما در این مسیر سوالات و ابهامات جدی بسیاری وجود دارد. نخست آن‌که آیا هدف دولتمردان صرفا سرگرم کردن سیل جاری نقدینگی اخیر در بازارسرمایه و تنفس مصنوعی دادن به بازارهای پرالتهاب و غیرمولد دیگر است؟ اگر پاسخ خیر است مسئولین و تصمیم‌گیران کلان باید به این نکته واقف باشند که جذب نقدینگی به معنای واقعی کلمه و بکارگیری نقدینگی نه فقط از طریق جذابیت و سبز بودن تابلوی بازار، بلکه این مهم می‌تواند با عرضه‌های ثانویه شرکت‌ها و صنایع حاضر در بازار و عرضه‌های اولیه مناسب که پتانسیل جذب نقدینگی کلان را دارا هستند، محقق شود.

توضیح آنکه شرایط فعلی قطعا ظرفیت عظیمی برای IPO  را فراهم کرده و نهاد ناظر باید از طریق بورس و فرابورس شرکت‌های دارای پتانسیل جذب نقدینگی بالا را برای عرضه اولیه سهام به بازارسرمایه معرفی کند. سهامداران حقوقی و به خصوص ناشران بازارسرمایه نیز باید از این فرصت به وجود آمده به شکلی منطقی و با یک شیب متعادل استفاده کرده و سعی در عرضه سهام در دست خود داشته باشند که این امر علاوه بر اینکه به افزایش نقدینگی شرکت‌های تولیدی و صنایع بورسی کمک خواهد کرد، آثار مثبتی همچون جذب سرمایه‌های خرد سرگردان در بازار و بکارگیری آن در تولید و همچنین به عنوان اقدامی جهت افزایش شناوری بازارسرمایه که در بلندمدت قطعا به سود بازار خواهد بود، تلقی می‌شود.

از طرفی افزایش‌سرمایه شرکت‌های با وضعیت بنیادی مناسب می‌تواند یکی از پایه‌های جذب نقدینگی باشد. همچنین یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند ظرفیت‌های عظیمی را در اختیار دولتمردان قرار دهد، عرضه اوراق‌بدهی جدید و یا عرضه اوراق صکوک اجاره است که باید هم راستا با طرح کلان عرضه دارایی‌های دولتی و مولدسازی تعریف شود. این امر یکی از فرصت‌های ناب برای دولت محترم به شمار می‌آید که در این بستر دارایی‌های دولت و شرکت‌های دولتی را به پشتوانه اوراق صکوک اجاره و ... قرار داده و از این طریق علاوه بر جلوگیری از ایجاد تعهد جدید برای دولت که نتیجه انتشار اوراق خواهد بود، به مولدسازی دارایی‌های دولتی و افزایش تولید ناخالص داخلی کمک شایان توجهی کند. همچنین اگر مقدمات این رویکرد به سرعت انجام پذیرفته و شکل سنتی و زمان بر عرضه اوراق با همکاری تمامی ارکان بازارسرمایه به شکل پویا و بهینه‌ای تبدیل شود، عرضه این اوراق با پشتوانه دارایی‌های دولتی و همچنین عرضه مستقیم دارایی‌های دولت و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها می‌تواند در کاهش پایه پولی نیز نقش موثری داشته باشد.

 

*احسان همتی شلمزاری/کارشناس بازار سرمایه

 

  • شماره ۲۵۵ هفته نامه بورس - صفحه۶
کد خبر 393066

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =