۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
کاهش نگرانی بازارسهام

یادداشت/ علی قاسم‌‌‌نژاد، عضو هیات‌‌مدیره سبدگردان نوین‌نگرآسیا؛ بازارسرمایه در حال حاضر از پایین بودن ارزش معاملات رنج می‌برد. در نمودار (۱) ارزش معاملات خرد (معاملات بلوکی و اوراق بادرآمد ثابت خارج شده است) در بورس و فرابورس را از سال ۱۳۹۰ تاکنون مشاهده می‌کنید.

نمودار (1)

 

 

همانطور که مشاهده می‌شود علی رغم رشد چندصد درصدی نقدینگی در طی این 7 سال در محدوده کمینه خود قرار دارد. تا زمانی‌که این روند ارزش معاملات اصلاح نشود و افزایش نیابد بازار از انرژی پایداری برای رشد برخوردار نخواهد بود، اما پایین بودن ارزش معاملات خود معلول عواملی است و بررسی عوامل تاثیرگذار آن راهگشا خواهد بود!

همانطور که می‌دانید ریسک نوسانات قیمت در بازارهای سرمایه در همه جای دنیا بالاست و با توجه به ماهیت ترسو بودن پول، بازارهای سرمایه در همه جای دنیا جزء اولین بازارهایی هستند از ابهامات و عدم اطمینان آسیب می بینند. بازارسرمایه ایران نیز از این مهم مستثنی نیست. تا زمانی‌که در بازارسرمایه و سایر بازارهای متشکل و غیرمتشکل ابهام وجود داشته باشد، فعالین و سرمایه‌گذاران آن محتاطانه‌تر عمل می‌کنند. این ابهامات در حال حاضر در ایران در محدوده بالاترین حد خود است و نزول سه‌ماه اخیر بازار به خوبی این مهم را نشان می‌دهد.

  • جهش قیمت دلار و سکه
  • بالارفتن 5 درصدی نرخ سود بانکی
  • پیش‌فروش سکه توسط بانک‌مرکزی
  • خروج از برجام توسط ترامپ
  • سیاست پیمان ارزی و دلار 4200 تومانی

مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و بازارسرمایه بودند که برآیند نیروهای آن‌ها نزول بازار را از بهمن 96 تاکنون در پی داشت.

حال سوال اساسی این است که این نزول تا کی ادامه خواهد داشت؟ و بازار کی رنگ سبز به خود خواهد گرفت؟

در واقع جواب صریح و محکم دادن به این سوال در شرایطی که هنوز آینده برجام مشخص نشده، بسیار سخت است، اما با توجه به اینکه در حال حاضر بازارسرمایه در مجموع گران نیست و متوسط P/E بازار در محدوده 6.5 واحد است و همان‌طور

نمودار (2)

که در نمودار 2 مشاهده می‌شود در طی 3 ماه اخیر حدود 0.5 واحد باوجود افزایش نرخ دلار و ارزان شدن دلاری بازار کاسته شده است. به نظر می‌رسد آثار منفی افزایش نرخ سود بانکی، خروج پول به سمت بازارهای موازی و بخشی از نگرانی بازار از خروج برجام توسط ترامپ تا حدودی تخلیه شده است و انتظار افت خیلی زیادی را با خروج برجام متصور نیستم و انتظار می‌رود، همان‌طور که در نمودار 3 مشاهده می‌کنید شاخص‌کل نهایتا تا محدوده 90000 واحد افت کند و همراه با خط روند صعودی خود با پیشروی شرکت‌های دلار محوری به سمت اهداف 100,000 و 120،000 به ترتیب در کوتاه‌مدت و میان‌مدت حرکت کند.

نمودار (3)

کد خبر 392501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =