امکان تداوم تعدیل مثبت و سودآوری فلزات

سمیرا اسدیان، مدیر سبد سبدگردانی نوین‌نگر آسیا/ تجزیه وتحلیل ارتباط قیمتی بین قیمت جهانی فلزات و روند حرکتی بازارهای سهام برای بازیگران بازارهای مالی که خمیر مایه بخش بزرگی از سبد سرمایه‌گذاری آنها همین فلزات هستند و نیز به خاطر تخصیص دارایی در سبدهای سرمایه‌گذاری از سوی خود سرمایه‌گذار یا متخصصین سرمایه‌گذاری حائز اهمیت فراوانی است.

از طرفی یکی از عوامل مهم حرکت‌های روزانه بازارهای سهام، همین قیمت‌های جهانی فلزات هستند که اثر مهمی بر میزان سودآوری شرکت‌های تولیدکننده یا استفاده‌کننده از این فلزات دارند.

روی پس از آلومینیوم، فلز پرکاربردی جهت گالوانیزه کردن فولاد است. جریان افزایش قیمت، از کاهش تولید شرکت گلنکور با قطع تولید در دو معدن مک آرتور رایور و مانت ایزا در استرالیا و در واکنش به سقوط قیمت‌ها در سال 2015 آغاز و به کاهش موجودی انبارهای فلز روی به پایین‌ترین سطح آنان در یک دهه منجر شد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که باعث رشد قیمت‌ها در سال 2017 و ادامه‌دار شدن روند صعودی آن شده، کاهش موجودی انبارهای LME باشد.

سال 1396، سال پرباری از لحاظ افزایش قیمت‌های جهانی فلزات بوده به طوری‌که یکی از دلایل افزایش 19375 واحدی شاخص کل از 77485 واحد به 96860 واحد (در تاریخ 16 اسفند 96) همین افزایش قیمت‌های جهانی فلزات بوده است. با تمرکز بر قیمت جهانی فلز پرکاربرد روی درخواهیم یافت که این فلز با حرکت از کف قیمتی خود در ابتدای سال 2016 توانست با عبور از سقف‌های قیمتی 5 سال پیش خود، در یک روند صعودی به قله 3616 دلاری برسد. (نمودار 1و2)

بر اساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده حدود 3 درصد ذخایر جهانی روی در مهم‌ترین معادن ایران قرار دارد. با وجود دو معدن بزرگ مهدی‌آباد و انگوران، ایران مزیت‌های اولیه مانند منابع کافی را برای فعالیت در این صنعت دارد. شکل زیر میزان ذخایر فلز روی و کنسانتره روی را از سال 2008 تا سال 2016 نشان می‌دهد، اما با رشد دوباره مصرف فلز و واکنش به عرضه محدود، ذخایر به سرعت کاهش یافتند و رشد قیمتی مطلوبی را در این فلز شاهد بودیم.

شرکت‌های فعال در حوزه روی امسال مجامع عمومی سالانه بسیار خوبی را برای سهامداران خود برگزار کرده و نه تنها عملکرد خوبی را ثبت کردند بلکه سلسله تعدیلات مثبت سودآوری آنها همچنان ادامه‌دار است، اما تمام این سودآوری به خاطر افزایش نرخ جهانی نبوده است، بلکه مقداری از آن ناشی از کاهش قیمت تمام‌شده این شرکت‌ها با توجه به بالابردن میزان تولید خود یا استفاده از ضایعات با به‌کارگیری تکنولوژی روز و یا هر دو مورد بوده است. به خوبی اثر نرخ ارز و قیمت جهانی روی در رشد درآمدزایی و سودآوری شرکت‌های فعال در این صنعت قابل مشاهده است. عامل موثر دیگر بر عملکرد فروش شرایط حاکم بر بازار ارز در داخل کشور و انتظار غالب رشد قیمت دلار به عنوان شاخصی برای معاملات ارزی در حد تورم و یا کمی بالاتر از آن است.

رشد قیمتی سهام شرکت‌های فعال در صنعت روی

شواهد روزافزونی وجود دارد مبنی بر اینکه بازارهای سهام و فلزات به هم پیوسته هستند، بر این اساس با توجه به‌قیمت سهام شرکت‌های فعال در صنعت روی و پذیرفته شده در بورس اوراق‌بهادار، رشد قیمتی سهم مذکور از ابتدای سال گذشته تا 16 اسفند مد نظر قرار گرفت که بهترین رشد قیمتی مربوط به فاسمین و کم‌ترین آن مربوط به زنگان بود.

همچنین در این روند کیمیا 4.8 درصد، فزرین 35.1 درصد، زنگان 4.5 درصد، فاسمین 79.2 درصد، فسرب 6.7 درصد، فرآور 73.1 درصد، کبافق 10.9 درصد، کاما 38.9 درصد و کروی 49.4 درصد رشد قیمتی داشتند.

در مورد بررسی شرکت‌های فعال در صنعت روی و پذیرفته شده در بورس اوراق‌بهادار تهران، با تمرکز بر عملکرد مالی آنها موارد زیر مشهود است:

 کلا شرکت‌ها در 9 ماهه ابتدایی سال گذشته با رشد 80 درصد تا 122 درصدی فروش نسبت به سال قبل، عملکرد خوبی را به ثبت رسانیده‌اند که در این زمینه فاسمین و فسرب، با 122 درصد افزایش فروش نسبت به فروش سال گذشته (به ترتیب 364 میلیارد تومان و 71 میلیارد تومان) در 9 ماهه ابتدایی امسال پیشتاز بوده‌اند.

 دو شرکت زیانده زنگان و فسرب در سال 95، موفق شدند در 9 ماهه ابتدایی امسال به سود برسند.

 بیشترین افزایش سودآوری در 9 ماهه سال گذشته نسبت به سال قبل مربوط به فاسمین با 89 درصد افزایش سودآوری و سپس کبافق با 83 درصد افزایش سودآوری است.

 کروی نیز با داشتن 36 درصد فاسمین و 3 درصد فسرب و 5 درصد فرآور و یک صدم درصد زنگان در پرتفوی خود توانسته سودآوری خود را در 9 ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته، 49 درصد افزایش دهد.

 

  • شماره ۲۴۹ هفته نامه بورس - صفحه۱۲
کد خبر 392435

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =