تداوم سودآوری شرکت‌های پلیمرساز

محمد خبری‌زاد، مدیر سرمایه‌گذاری و آموزش- فرنوش شیخ الاسلامی، کارشناس‌سرمایه‌گذاری/ صنعت پتروشیمی به عنوان محور توسعه و صنعت ارزش آفرین، یکی از اساسی‌ترین صنایع زیرساختی کشور به حساب می‌آید. این صنعت با ارزشی بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان حدود ۱۵ درصد از ارزش بازار سرمایه کشور را در اختیار دارد.

 از لحاظ محصولات می‌توان شرکت‌های پتروشیمی را در سه دسته اوره ساز، متانول ساز و پلیمرساز جای داد که بررسی روند قیمتی نفت با محصولات نشان از همبستگی بالای محصولات پلیمری و نفت دارد.

31 هزار میلیارد تومان ارزش بازار

شرکت‌های پلیمرساز در بازار سرمایه با ارزش بازاری بالغ بر 31 هزار میلیارد تومان و فروش بیش از 15 هزار میلیارد تومان، بیش از 57 درصد از ارزش این صنعت را از آن خود کرده است. از عمده شرکت‌های جای گرفته در این دست، می‌توان به پتروشیمی جم، پتروشیمی مارون و پتروشیمی شازند اشاره کرد که با ظرفیت تولید بیش از 9.500.000 تن انواع محصولات پلیمری و فروش بیش از 12 هزار میلیارد تومانی از سهم بازار بیشتری برخوردار هستند.

نگاهی به عملکرد این شرکت‌ها در سال گذشته نشان از افزایش مبلغ فروش طی ماههای متوالی عمدتا به دلیل افزایش در نرخ فروش محصولات دارد. افزایش نرخ فروش محصولات از دو عامل قیمت نفت و قیمت دلار تأثیر می‌پذیرد که با توجه به صعودی بودن دو عامل به خصوص در اواخر سال گذشته، افزایش نرخ محصولات و در نهایت افزایش فروش شرکت‌ها را در پی داشته است.

افزایش 42 درصدی فروش پتروشیمی جم

بر پایه این گزارش، شرکت پتروشیمی جم در سال گذشته در مجموع مبلغ 5600 میلیارد تومان فروش داشته است. این شرکت در فروردین ماه 554 میلیارد تومان انواع محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 42 درصدی داشت. این افزایش در مبلغ فروش از افزایش در مقدار و نرخ فروش محصولات اصلی حاصل شده است به طوری‌که مقدار فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد و نرخ فروش محصولات اصلی مانند اتیلن 52 درصد و پلی اتیلن سنگین 21 درصد رشد داشته است. همچنین نرخ فروش محصولات اصلی در فروردین ماه نشان می‌دهد که افزایش نرخ در فروردین ماه هم ادامه داشته و تنها عامل اثرگذار برای محدود کردن قیمت‌ها در ماه‌های آتی تغییر نرخ دلار به 4200 تومان خواهد بود.

افزایش 42 درصدی فروش پتروشیمی مارون

 همچنین شرکت پتروشیمی مارون در سال گذشته در مجموع مبلغ 5400 میلیارد تومان فروش داشته است. این شرکت در فروردین ماه مبلغ 503 میلیارد تومان انواع محصولات خود را به فروش رسانده که از رشد 21 درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. مقایسه مقدار فروش شرکت طی ماه‌های مختلف نشان دهنده کاهش 8 درصدی مقدار فروش نسبت به فروردین ماه سال گذشته و افزایش فروش نسبت به اسفند ماه است که با توجه به افزایش قیمت محصولاتی چون اتیلن و پلی اتیلن سنگین در نهایت به رشد مبلغ فروش انجامیده است.

افزایش 51 درصدی فروش پتروشیمی شازند

 البته در این روند شرکت پتروشیمی شازند در سال گذشته در مجموع بیش از 2800 میلیارد تومان فروش داشته است. این شرکت در فروردین ماه مبلغ 264 میلیارد تومان انواع محصولات خود را به فروش رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 51 درصدی داشته است. این افزایش در مبلغ فروش علی رغم افزایش ناچیز در مقدار فروش عمدتاً به دلیل افزایش در نرخ محصولاتی چون پلی پروپیلن و پلی اتیلن سنگین به عنوان محصولاتی که بیشترین تأثیر را در فروش شرکت دارند است. نگاهی به نرخ فروش محصولات طی ماه‌های متوالی نشان از افزایش نرخ به خصوص در ماه‌های پایانی و ادامه این افزایش در فروردین ماه دارد.

همانطور که گفته شد دو عامل اثر‌گذار بر نرخ محصولات پلیمری قیمت نفت و نرخ دلار است. براین اساس با توجه به چشم انداز روشن قیمت نفت در سال 2018 و افزایش تقاضا برای محصولات با نرخ دلار تعیین شده، تداوم رشد فروش شرکت‌های پلیمرساز دور از انتظار نخواهد بود.

  • کارگزاری بانک توسعه صادرات

 

 

  • شماره ۲۴۹ هفته نامه بورس - صفحه۱۲
کد خبر 392429

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =