۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
تیغ ارز بر پیکر شاخص

یادداشت/ سید فرهنگ حسینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه؛ شاخص در اواخر سال ۹۶ و دو هفته اول سال ۹۷ با رشد مواجه بود. رشدی که محرک اصلی آن، افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش قیمت محصولات شرکت‌های صادراتی و رشد سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر این عوامل بود.این روند ادامه یافت، تا اواسط هفته گذشته که دولت سیاست تک نرخی ارز در قیمتی پایین تر از قیمت بازار را ابلاغ و معاملات ارز را ممنوع و قاچاق اعلام نمود.

این موضوع، از دو بعد آثار زیان باری بر شرکت‌های بورسی دارد. اولا شرکت‌های بورسی به دلیل انتشار عملکرد و دارا بودن سهامداران متعدد، مجبور به فروش ارزهای صادراتی خود به قیمت مصوب خواهند بود و از سوی دیگر، به دلیل تک نرخی شدن ارز، حاشیه سود برخی از شرکت‌هایی که خوراک یا مواد اولیه خود را به قیمت مبادله‌ای دریافت می‌کردند، کاهش می‌یابد.

اما موضوع اصلی که بازار نگران آن است و بیشترین تاثیر را بر بازار دارد، ریسک ناشی از تصمیمات خلق الساعه و بی ثباتی ناشی از آن است. بازار نگران تکرار تجربه سال 1391 و 1392 است که پس از دوره رشد قیمت سهام که عمدتا به دلیل کاهش ارزش ریال و تنها توانسته ارزش دلاری دارایی‌های سهامداران و سرمایه‌گذاران را حفظ کند. اما به سرعت دولت اقدام به تغییرات قیمت‌های خوراک و تعرفه‌ها و مالیات و حقوق مالکانه نمود که منجر به کاهش سودآوری شرکت‌ها گردید. در مجموع، بازار نگران این موضوع نیز شده است.

با این حال، در صورتی که دلار روند صعودی داشته باشد و به سمت قیمت بازار آزاد حرکت کند، انتظار رشد قابل توجهی در سودآوری شرکت‌ها با توجه به اهرم کل بیش از 2 وجود دارد که در مجموع می‌توان چشم انداز مثبتی برای ادامه سال متصور بود.

 

  • شماره ۲۴۷ هفته نامه بورس - صفحه۱۲
کد خبر 392247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =