افزایش سود خالص هر سهم «زاگرس،شفن،شخارک» در سال ۹۷

حافظ عزیزی نقش، مدیر سرمایه‌گذاری و تحلیل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان و جمشید آسیایی، تحلیلگر کارگزاری اردیبهشت ایرانیان/ پتروشیمی زاگرس بزرگترین تولید کننده متانول در ایران می باشد . این کارخانه به عنوان توليد كننده متانول در منطقه پارس جنوبي( عسلويه) فعاليت کرده و با استفاده از تكنولوژي‌هاي روز دنيا و دسترسي آسان به خوراك و آبهاي آزاد در موقعیت مناسبی قرار دارد.

نوع متانول تولیدی این شرکت دارای بهترین کیفیت می باشد و تفاوت این شرکت با شرکت فن آوران استفاده از اکسیژن در سیستم تولید است که باعث افزایش قیمت تمام شده این شرکت می گردد. و این شرکت سالیانه مبلغ بسیار زیادی بابت خرید اکسیژن به پتروشیمی مبین پرداخت می کند که همواره در مورد قیمت فروش اکسیژن توسط پتروشیمی مبین به شرکت زاگرس اختلاف وجود دارد.

این شرکت دارای دو خط تولید متانول هر یک به مقدار 000/650/1 تن در سال می باشد که در مجموع ظرفیت تولید این شرکت 000/300/3 تن در سال است . در سال‌های گذشته این شرکت به دلیل کمبود گاز در کشور با حدود 70 تا 75 ظرفیت در سال تولید می نمود ولی در دو سال اخیر به دلیل راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، ظرفیت تولید افزایش یافته و در سال جاری با 90 درصد ظرفیت تولید کرده است .این شرکت تقریبا تمامی تولید خود را صادر می نماید.

در دو سال گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت و کاهش قیمت جهانی گاز، قیمت تمامی محصولات پتروشیمی در دنیا با کاهش روبرو گردید. بطوری که قیمت متانول هر تن از حدود 360 دلار به 220 دلار هم کاهش یافت. اما در سال جاری این شرکت در 11 ماه گذشته متانول تولیدی را بطور متوسط با قیمت 350 بصورت c&f صادر نموده است. از مهرماه سالجاری قیمت متانول رو به افزایش نهاد و حتی به 430 دلار/تن نیز معامله شد ولی اینک سطوح قیمتی 360 دلاری را تجربه می کند. علت اصلی افزایش قیمت متانول به دلیل افزایش نرخ دغال سنگ در جهان و چین می باشد زیرا حدود 40 در صد از کارخانجات تولید متانول و اوره در چین از ذغال سنگ به عنوان خوراک استفاده می نمایند. لذا با افزایش قیمت ذغال سنگ، قیمت تمام شده متانول و اوره در این کشور افزایش یافته و به نطر می رسد در صورت ثبات قیمت ذغال سنگ در نرخ‌های فعلی، قیمت متانول نیز در همین حدود باقی بماند.مطلب بعدی به دلیل راه اندازی واحدهای الفین از متانول در چین است که در چند سال اخیر رایج گردیده و رو به گسترش می باشد و به همین دلیل مصرف متانول در جهان رو به افزایش است.

در سال 2015 ظرفیت واحدهای تولیدی اولفین از متانول، 5 میلیون تن در سال بوده است. این مقدار در سال 2016 به 10 میلیون تن و در سال 2017 به 13 میلیون تن رسید. برای تولید هر یک میلیون تن اولفین، نیاز به 5/2 میلیون تن متانول می باشد. در نتیجه در سال 2018 نیاز متانول 9 میلیون تن افزایش خواهد یافت که با واحدهای جدیدی که در ایران، مالزی و آمریکا در حال راه اندازی است، تامین خواهد شد. بنابر این پیش بینی می گردد قیمت متانول در صورت ثابت بودن قیمت ذغال سنگ steem cool ) ) در همین حدود بوده و در تابستان کمی کاهش یابد ولی برآورد کارشناسان برای قیمت میانگین متانول در سال 97 بین 300 تا 380 دلار می باشد.

 همانطور که از محاسبات صورت گرفته در تحلیل حساسیت پتروشیمی زاگرس مشخص گردیده، با نرخ میانگین فروش 350 دلاری متانول و دلار 4800 تومانی، سود خالص هر سهم تا مبلغ 800 تومان در سال جاری قابل تحقق است. زاگرس در صورت ادامه وضعیت فعلی تولید و فروش، در سال 97 قادر به تحقق بیش از 1000 تومان سود به ازای هر سهم خواهد بود. لذا ارزش ذاتی سهم با این مفروضات ( و p/e معادل 4.5 مرتبه ای) در حدود 5220 تومان بدست می آید. قیمت فعلی سهم در تاریخ گزارش 3249 تومان می باشد. لذا بازده انتظاری سهم در حدود 61 درصد است. زمان انتظاری برای این تارگت در حدود 6 ماه است. حاشیه سود خالص در زاگرس بیش از 43.2 درصد است. یعنی از هر 100 تومان فروش، بیش از 43 تومان از آن سود خالص است.

همانطور که از محاسبات صورت گرفته در تحلیل حساسیت پتروشیمی فن آوران مشخص گردیده، با نرخ میانگین فروش 350 دلاری متانول و دلار 4800 تومانی، سود خالص هر سهم تا مبلغ 600 تومان در سال جاری قابل تحقق است. این سهم در صورت ادامه وضعیت فعلی تولید و فروش، در سال 97 قادر به تحقق بیش از 800 تومان سود به ازای هر سهم خواهد بود. لذا ارزش ذاتی سهم با این مفروضات ( و p/e معادل 4.5 مرتبه ای) در حدود 4050 تومان به دست می آید. قیمت فعلی سهم در تاریخ گزارش 2910 تومان می باشد. لذا بازده انتظاری سهم در حدود 39 درصد است. زمان انتظاری برای این تارگت در حدود 6 ماه است. حاشیه سود خالص در این سهم بیش از 38 درصد است. یعنی از هر 100 تومان فروش شرکت، بیش از 38 تومان از آن سود خالص است.

همانطور که از محاسبات صورت گرفته در تحلیل حساسیت پتروشیمی خارک مشخص گردیده، با نرخ میانگین فروش 350 دلاری متانول و دلار 4800 تومانی، سود خالص هر سهم تا مبلغ 430 تومان در سال جاری قابل تحقق است. این سهم در صورت ادامه وضعیت فعلی تولید و فروش، در سال 97 قادر به تحقق بیش از 550 تومان سود به ازای هر سهم خواهد بود( البته در جدول فوق فقط تحلیل حساسیت متانول محاسبه و قید شده حال آنکه شخارک علاوه بر متانول، پروپان و بوتان و پنتان ... نیز تولید می کند که حاشیه سود بیشتری نیز دارند). لذا ارزش ذاتی سهم با این مفروضات ( و p/e معادل 4.5 مرتبه ای) در حدود 2800 تومان بدست می آید. قیمت فعلی سهم در تاریخ گزارش 2438 می باشد. لذا بازده انتظاری سهم در حدود 15 درصد است. زمان انتظاری برای این تارگت در حدود 6 ماه است. حاشیه سود خالص در این سهم نزدیک به 53 درصد است. یعنی از هر 100 تومان فروش شرکت، بیش از 53 تومان از آن سود خالص است.

 

  • شماره ۲۴۳ هفته نامه بورس - صفحه۱۳
کد خبر 392195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =