دلار تک نرخی: نوشدارو پس از مرگ اعتماد

یادداشت/ سهراب افسر دوست، کارشناس بازار ارز؛ آیت الله عظمی نوری همدانی: ما چیزی را سیاه نشان نمی دهیم، سیاه سیاه است و دولت نتوانسته در این زمینه کاری انجام دهد.

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: بخشی از این التهابات (ارزی) با همین فضایی که ایجاد می کند، متعلق به خود دولت است.

علی لاریجانی رئیس مجلس: آقای سیف این ایرادات به عملکرد شما وارد است که چرا این تصمیمات قبلا گرفته نشده است؟ چرا باید شرایط اینگونه می شد؟

در حالی که سال 96 با تمام مشکلات ، حوادث اقتصادی و غیر آن بار خود را بسته بود. مردم سرخوش از تعطیلات نوروزی و دور از چالش های روزمره آرزوی سالی کم دغدغه برای خود و دیگران می کردند، خبری ناامید کننده و دلهره آور نقل مجلس های دید و بازدید و رسانه های اجتماعی شد؛ افزایش مجدد نرخ دلار با شتابی بی سابقه. به گفته کارشناسان در اولین روزهای کاری پس از تعطیلات عید، با کاهش تقاضای مسافری و تجاری، فرصت بسیار مناسبی برای جا به جا کردن نقطه تعادل پایانی سال گذشته بوجود می آید که با توزیع مناسب قابل دستیابی است، ولی بر خلاف سال های گذشته توزیع مناسبی صورت نگرفت و حتی نیاز مسافران بی پاسخ ماند و نرخ صعودی همچنان به قوت خود باقی ماند.

همچنین اظهارنظر مشاور عالی رئیس جمهور، اکبر ترکان در مثبت تلقی کردن افزایش دلار و «عبث» جلوه دادن تلاش دولت برای کنترل آن، مطلوبیت و هدفمند بودن افزایش اخیر برای دولت و بانک مرکزی را تداعی کرد. تا جایی که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، که خود منتقد سیاست های اخیر بانک مرکزی بخصوص در زمینه انتشار اوراق سپرده بیست درصدی بود، خواستار تذکر به رئیس جمهور به جهت واحد نبودن صدای دولت شد. وی همچنین مقصر قسمتی از التهابات ارزی را فضای ایجاد شده توسط خود دولت عنوان کرد. دایره انتقاد حتی اعتراض آیت الله عظمی نوری همدانی را به همراه داشت. ایشان با تاکید بر اهمیت خدمت به مردم که جان و مال خود را در راه نظام اسلامی داده اند از افزایش نرخ ارز و تاثیرات آن بر افزایش قیمت ها ابراز نگرانی کردند و اعلام فرمودند: « ما چیزی را سیاه نشان نمی دهیم، سیاه سیاه است و دولت نتوانسته در این زمینه کاری انجام دهد.»

در روزهای نوزدهم و بیستم فروردین با اعلام نرخ غیر رسمی بازار ارز و افزایش 10000 ریالی آن تنها در دو روز، شائبه دلار 70000 ریالی که به طور غیر کارشناسانه توسط عده ای از قبل در ذهن مردم شکل گرفته بود، بار دیگر قوت گرفت و آرامش روانی مردم را دچار التهاب کرد. همچنین  با مشاهده تیتر «دلار 6000 تومانی» در سایت بعضی خبرگزاری های رسمی، مردم اعتماد خود را به وعده های قبلی تصمیم گیرندگان اقتصادی از دست دادند و حتی حضور ناگهانی معاون اول رئیس جمهور و اعلام نرخ 42000 ریال برای دلار چیزی از هیجان مردم در خرید ارز و ادامه حضور آنها در صف های خرید کم نکرد. بی اعتمادی که به جهت سیاست های اقتصادی ناشیانه و عدم تحقق وعده های قبلی تاثیری مخرب بر اقتصاد کشور دارد و یکی از بارزترین آنها به گفته کارشناسان وجود بیش از 20 میلیارد دلار ارز خانگی است که به علت بی‌اعتمادی مردم به بانکها و بد قولی‌های گذشته در بازپرداخت اصل و سود آنها می باشد. این مقدار قابل توجه ارز که تقریبا برابر 22درصد درآمد ارزی کشور است خارج از سیستم بانکی و غیر مولد بوده و به نظر می رسد حتی با تهدید قاچاق بودن و غیر قانونی بودن نگهداری آن، راه خود را به سوی بانک ها تا اجرای یک سیاست تشویقی و قطعی باز نکند.

 

  • شماره ۲۴۳ هفته نامه بورس - صفحه۴
کد خبر 392193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =