نگرانی سهامداران و شاخص بورس از جنگ احتمالی آمریکا و روسیه

بازار سهام علاوه بر سردرگمی ناشی از آینده مبهم دلار ، امروز متاثر از افزایش تقابل نظامی آمریکا و روسیه در مورد سوریه و جنگ احتمالی بود و با فشار عرضه ها و کاهش قیمت ها و افت شاخص بورس همراه شد.

به گزارش سی ام ام به نقل از بورس پرس، در دومین روز بعد از اعلام دلار تک نرخی 4200 تومانی هم بازار سهام با روند نزولی اکثر شرکت ها و شاخص همراه بود و بازارهای ارز و سکه هم شاهد اطلاعیه های بانک مرکزی ، توضیحات مسئولان ، امنیتی شدن و عقب نشینی قیمت ها و اولین واکنش رئیس جمهور و تکذیب ترکان بعد از واکنش عجیب و خرسندی از افزایش دلار شد.

براساس این گزارش، بازار سهام که طی سال جاری نتوانسته حداقل انتظارها را برآورد کند و در سایه جهش های بی سابقه ارز و سکه قرار گرفته ، امروز علاوه بر سردرگمی ناشی از آینده مبهم دلار ، تحت تاثیر افزایش تقابل نظامی آمریکا و روسیه در مورد سوریه و ادعای حمله شیمیایی توسط دولت بشار اسد قرار گرفت.

این موضوع با تحرکات نظامی از جمله حرکت دومین ناوشکن آمریکایی همراه شده و ترامپ هم در آخرین موضع گیری ، به اعلام روسیه مبنی بر ساقط کردن هر موشک پرتابی به سوریه واکنش نشان داد و به مسکو هشدار داد منتظر موشک‌های زیبا، جدید و هوشمند در خاک سوریه باشد.

این موضوع در فضای مجازی شدت و حدت زیادی داشت و تمرکز اکثر فعالان را به خود جلب کرد و منجر به افزایش نگرانی های سرمایه گذاران شد. به همین دلیل امروز فشار فروش و عرضه ها در اکثر گروه ها و نمادها کاملا" محسوس بود و منجر به ثبت دومین روز منفی پیاپی شاخص شد که ناشی از افت قیمت سهام اکثر شرکت های ارز آور و ارز بر رخ داد.

به این ترتیب ، در شرایطی پتروشیمی خارک بعد از ارایه توضیحات منفی در مورد تعمیرات اساسی با بازگشایی نماد و افت حدود 6 درصدی قیمت روبرو شد که در نتیجه اثر منفی 75 واحدی این شرکت و 54 تا 32 واحدی شرکت های پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه ، پتروشیمی جم و سرمایه گذاری غدیر با افت کاهش 459 واحدی به عدد 96 هزار و 288 واحدی نزول کرد.

حجم معاملات نیز با معامله 207 میلیارد تومانی روبرو بود که هر چند به ظاهر افزایش داد و ستدها را نشان می دهد اما در اصل ناشی از غالب شدن تعداد فروشندگان به خریداران بود.

در بازار ارز هم خبری از داد و ستد دلاری 4200 تومانی نیست و قیمت هر یورو و پوند با کاهش 650 و 700 تومانی به 6150 و 7700 تومان رسید . بهای هر سکه تمام جدید و قدیم با افت بیش از 40 هزار تومانی به یک میلیون و 724 هزار تومان و یک میلیون و 670 هزار تومان کاهش یافت .

سکه نیم و ربع هم با نزول 50 و 20 هزار تومانی در قیمت های 830 و 536 هزار تومانی معامله شده اند اما هر گرم طلا با افزایش بیش از 6 هزار تومانی به 163 هزار تومان بالغ شد.

کد خبر 392169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =