جدیدترین توضیحات سیف درباره دلار تک نرخی و سکه

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه ویژه دیروز با مقام معظم رهبری و خداحافظی با ارز مبادله ایی، درباره ارز تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی توضیح داد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از تسنیم، ولی اله سیف امروز در صحن علنی مجلس حاضر شد تا درباره سیاست دولت برای ارز تک نرخی 4200 تومانی توضیح دهد که با اعتراض و همهمه برخی نمایندگان روبرو شد.

وی در جوی آشفته و شلوغ اظهار داشت: قرار نیست 4200 تومان ثابت بماند. ممکن است در طول سال 5 تا 6 درصد هم تغییر کند که امری کاملا طبیعی است. چرا باید اجازه دهیم ثروت ملی بی حساب و کتاب خارج شود. این ها را باید کنترل کنیم. چرا بازار را ملتهب کنیم تا ارز مقصد خود را پیدا کند. نرخ مبادله ای دیگر وجود ندارد و فقط یک نرخ داریم که همان 4200 تومان است. نرخ مبادله ای و سامانه سنا هر دو 4200 تومان است. با این نرخ همه نیازهای منطقی، دانشجو، بیمار و مسافر... پاسخ داده می شود.

تعطیلی تمام صرافی های غیر مجاز و کاهش قیمت سکه

این مقام مسئول درباره وضعیت صرافی ها با اجرای ارز تک نرخی گفت: به نیروی انتظامی فهرست دادیم تا همه صرافی های غیرمجاز بندد. برای صرافی های مجاز هم برنامه داریم. هنوز ارتباطات بانکی بعد از برجام عادی نیست و صرافی ها به کمک ما می آیند. درباره سکه نیز امروز تصمیم لازم را می گیریم و از این پس مبنای قیمت گذاری ها دلار 4200 تومانی خواهد بود. نرخ سکه باید با این دلار تعدیل شود.

پاسخ سیف به ایراد لاریجانی

سیف در پاسخ به سوال علی لاریجانی رییس مجلس مبنی بر اینکه این ایراد به کار شما وارد است که چرا این تصمیم ها را قبلا نگرفتید؟ الان چند ماه است کشور درگیر دلار است، گفت: باید یورو را جایگزین دلار کنیم، این کار را عملیاتی می کنیم که یورو ارز گزارشگری شود. منحنی دلار هم نشان می دهد در 3 ماهه سوم ارز افزایشی می شود ولی در سه ماهه چهارم نزولی می شود. برهمین اساس دلار را در بازار افزایش دادیم که سیر نزولی آغاز شود ولی موفق نشدیم به چند دلیل! مهمترین دلایل التهابات بین المللی و محدودیت تامین اسکناس بود.

جلسه ویژه ارزی با رهبری

وی تصریح کرد: روز گذشته طی جلساتی که با کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار کردیم مواردی که باید اجرایی شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظرات اعضای کمیسیون اقتصادی نیز به روشنی مطرح شد تا در سیاست های کلی مورد استفاده قرار گیرد.جلسات مستمری با اعضای دولت و معاون اول رییس جمهوری برگزار شد تا بتوانیم برای فضای فعلی به بهترین تصمیم برسیم.  همچنین روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب نیز رسیدیم تا مسایل را همه جانبه بررسی و خدمت وی مطرح کنیم.

رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: تصمیم گرفته شده بهترین تصمیم در حال حاضر است زیرا با توجه به افق دیدی که وجود دارد، شرایط عادی نیست و دشمنان در حال برخی اقدامات هستند.سامانه ای ایجاد شده تا تمامی ارزهای ورودی از منابع مختلف و همچنین مصارف وارد شود.اقدامات دشمن نباید ما را نگران کند زیرا در 15 روز اول فروردین هیچگونه تخلفی وجود نداشت و این به دلیل پیش بینی گروه ما بود.

سیف ادامه داد: از پنجم فرودین اقدامات لازم را آغاز کردیم در حالی که در سال های گذشته سابقه چنین اقداماتی وجود نداشت.شاهد معاملات 200، 300 هزار دلار کاغذی و غیرواقعی بودیم.نباید اجازه دهیم تا بخش زیادی از ارز درگیر معملات غیر واقعی باشد.برخی پیشنهاد ایجاد جذابیت در بازار سپرده ها را می دهند که این اقدام به نفع اقتصاد نیست. در این فضا باید تصمیم بگیریم تسلط خود را بر شرایط ارز محرز کنیم و متناسب با فضا و گشایش ها و محدودیت ها انعطاف پذیر باشیم.

کد خبر 392124

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =