توان بخش خصوصی را  در توسعه اقتصادی  به اثبات رساندیم

حدود سی هزار میلیاردریال سرمایه‌گذاری در تکمیل زنجیره فولاد، توسط مجموعه چادرملو انجام شده است

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از سال 1376 با اغاز عملیات استخراج سنگ آهن از کانسار چادرملو در قلب کوير مرکزي ايران و در 180 کيلومتري شمالي شرقي شهر يزد فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است.این شرکت با احداث پنج خط تولید کنسانتره در مجتمع چادرملو سالانه بالغ بر 10 و نیم میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و حدود یک تا 1 و نیم میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی تولید می‌کند.از این میزان 3 میلیون و 800 هزار تن کنسانتره در کارخانه گندله‌سازی اردکان به گندله تبدیل و باقی مانده آن نیز به شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و دیگر واحد‌های فولاد سازی کشور عرضه می‌شود. همچنین کارخانه گندله سازی اردکان در 25 کیلومتری غرب اردکان، از جمله واحد‌های فعال شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است که سالانه 3 میلیون و 400 هزار تن گندله تولید می‌کند.

تأمین نیاز واحدهای بزرگ فولادی

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو همواره در جهت خلق ارزش افزوده در فرآیند تولید گام برداشته است.

محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بابیان این مطلب گفت: به جرائت می‌توان گفت چادرملو اکنون به مرحله‌ای رسیده است که محصول خود را با استخراج مواد اولیه از دل زمین و معدن آغاز می‌کند و پس از فرآوری و تولید کنسانتره در 5 خط تولید با ظرفیت 10 و نیم میلیون تن در سال علاوه بر تأمین مواد اولیه کارخانه گندله سازی اردکان -که امسال حدود 3 میلیون و 700 هزار تن گندله تولید داشت و بزودی به مرز 4 میلیون تن می‌رسد - خوارک لازم برای واحدهای بزرگ فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه و خوزستان را نیز تأمین می‌کند.

نوریان افزود: در مرحله بعدی با سر مایه‌گذاری در دو واحد تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد غدیر ایرانیان و ارفع بخشی از گندله تولید شده به این واحدها منتقل و مازاد آن به صنایع فولاد کشور عرضه می‌شود.

پیشگامی در تکمیل چرخه تولید فولاد

وی با اشاره به طرح‌های توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از پروژه کارخانه فولاد چادرملو که در دهه فجر امسال با حضور معاون اول رییس جمهور رسماً افتتاح شد نام برد و بیان داشت: در این کارخانه سالانه تا 1 میلیون 300 هزار تن شمش فولاد تولید می‌شود و پیش بینی شده است تا پایان همین سال بیش از 300 هزارتن شمش فولادی تولید شود. به این ترتیب می‌توان گفت چادرملو یکی از معدود شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی است که توانسته پیشگامی خود را در تکمیل چرخه تولید فولاد به اثبات برساند.

 ساخت واحد احیای مستقیم در مراحل پایانی

مدیر عامل چادرملو از ساخت واحد احیای مستقیم این مجتمع در مجاورت کارخانه فولاد خبر داد و افزود: این پروژه تا کنون 82 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با آغاز بکار واحد احیای مستقیم که پیش بینی می‌شود تا پایان نیمه اول سال آینده مورد بهره برداری قرار‌گیرد، سالانه 1 میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی نیز تولید شود.

صرفه جویی در مصرف آب وبرق

وی افزود: برای ساخت این دو واحد فولادی از آخرین فناوری روز دنیا استفاده شده که ویژگی آن برخورداری از روش (‌هات شارژ ) برای تولید شمش فولاد است. البته در این روش آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای 600 درجه مستقیماً وارد کوره‌های ذوب در کارخانه فولاد می‌شود و در نتیجه صرفه جویی 30 درصدی مصرف برق و 43 درصدی مصرف آب را به همراه دارد. همچنین برای اجرای این دو طرح بیش از 21 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

 افتتاح رسمی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی

مدیر عامل چادرملو یکی دیگر از طرح‌های زیر بنایی و توسعه بخش چادرملو را نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان عنوان کرد و گفت: این نیروگاه که با ظرفیت 500 مگاوات با هدف تأمین برق مورد نیاز طرح‌های فولاد و احیاء و سایر صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو احداث شده پیشتر 2 فاز گازی آن افتتاح شده بود واحد حرارتی آن نیز بهره برداری شدکه همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی امسال به صورت رسمی افتتاح گردید. برای اجرای این طرح نیز 14 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است.

افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی

نوریان از جمله طرح‌های در دست اقدام چادرملو را طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی این مجتمع برای تأمین گندله مورد نیاز واحد احیاء و فولاد چادرملو،ارفع و غدیر ایرانیان عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح ظرفیت تولید سالیانه کارخانه گندله سازی از 3 میلیون و 400 هزار تن فعلی، به 4 میلیون تن افزایش خواهد یافت. برای اجرای این طرح 905 میلیارد ریال پیش بینی سرمایه‌گذاری شده است.

2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین آب صنایع

نوریان تصریح کرد: این شرکت بمنظور تأمین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد با توجه به کمبود‌های شدید آب در منطقه، در توافق با سازمان آب و فاضلاب استان یزد،اجرای شبکه فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن را بر عهده گرفت که برای اجرای این طرح 2 هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.همچنین با بهره برداری از این طرح، سالانه 2 میلیون و 900 هزار متر مکعب آب برای مصرف واحد‌های تولیدی مجتمع این شرکت تأمین می‌شود. این پروژه نیز در حال اتمام و آماده بهره برداری است.

مشارکت در بسیاری از طرح‌های زیر بنایی

وی با اشاره به مشارکت چادرملو در بسیاری از طرح‌های زیر بنایی صنعت فولاد کشور جهت تحقق چشم انداز توسعه خود گفت: همزمان با بهره برداری از کارخانه فولاد چادرملو، عملیات بهره برداری از کارخانه نورد فولاد سرمد ابرکوه نیز که با مشارکت 65 درصدی چادرملو احداث شده است و آغاز بکار و بهره برداری شد. همچنین در این روند ساخت مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه مشتمل بر یک کارخانه نورد به ظرفيت سالانه 500 هزار تن انواع ميلگرد و کارخانه فولادسازي به ظرفيت سالانه 600 هزار تن شمش فولاد است که در زميني به مساحت 150 هکتار پایه‌گذاری شده است.البته برای ساخت تجهیز و راه اندازی کارخانه نورد فولاد سرمد بالغ بر 4 هزارو 500 میلیارد ریال هزینه شده که 65 درصد از سرمایه‌گذاری آن از سوی شرکت چادرملو تأمین شده است.

تداوم ساخت پروژه‌های فولادی

مدیر عامل چادرملو سپس از دستور کار بودن ساخت 2 طرح فولادی دیگر خبر داد و افزود: طرح احداث کارخانه گندله سازی جدید با ظرفیت 4 میلیون تن در سال در دستور کار شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است و موارد فنی مربوط به این پروژه در حال تدوین است و در حال اخذ مجوز از ادرات و ارگانهای مرتبط از یکسو و جذب سرمایه خارجی برای شروع عملیات مراحل اجرایی هستیم. برای اجرای این طرح بالغ بر 7 هزارو 177میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش بینی شده است که در صورت توفیق در جذب فاینانس، این پروژه در بازه زمانی 4 ساله اجرا خواهد شد.

از سوی دیگر اجرای طرح احداث دو واحد نورد ۵۵۰ هزار تنی( جمعا 1 میلیون و 100 هزار تن) در سال از دیگر برنامه‌های چادر ملو به شمار می‌آید. ساخت این واحد فولادی نیز با پیش بینی سرمایه‌گذاری 2 هزارو646 میلیارد ریال در دست مطالعه است و برای تأمین نقدینگی اجرای این طرح هم، استفاده از منابع داخلی شرکت و سایر منابع، پیش بینی شده و طبق برنامه‌ریزی‌های اولیه، این طرح در بازه زمانی 3 ساله اجرا خواهد شد.

صدور محصول به خارج از مرزها

نوریان با اشاره به اینکه از هم اکنون در اندیشه صدور محصول نهایی خود به خارج از مرزها هستیم تصریح کرد: بر این باوریم با ارزش افرینی در فرآیند تولید، توان بخش خصوصی را در توسعه اقتصادی به اثبات رساندیم و حال باید سهم خود را در درآمد ملی افزایش دهیم

42 هزار نفر اشتغالزایی

مدیر عامل چادرملو گفت: در حال حاضر اکثر کارهای شرکت توسط پیمانکاران اجرا می‌شود و مستخدمین چادرملو عمدتا در قسمتهای مالی، اداری، بازرگانی، مهندسی و نظارت و بعضی بخش‌های معدنی کار می‌کنند. وی افزود: علاوه بر واحدهای فرآوری و معدن،‌ ما بخش‌هایی در چادرملو داریم که طرح‌های دانش بنیان را پی‌گیری می‌کنند. به عنوان نمونه در بخش کنترل هوشمند چادرملو (دیسپچینگ) حدود 40-50 نفر مهندس کامپیوتر فارغ التحصیل یزدی مشغول بکار هستند که با ابداع نرم افزارهای کاربردی و بهره‌گیری از روش‌های دریافت اطلاعات آنلاین، تمامی مراحل عملیاتی در معدن را تحت نظارت و کنترل قرار داده اند. با این روش علاوه بر کاهش هزینه‌های نظارت و کنترل خطا‌های انسانی، سرعت عملکرد در واحد زمان نیز افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر بیش از 7 هزار نفر بطور مستقیم در واحدهای معدنی و صنعتی چادرملو مشغول بکار هستند وبرای 35 هزار شغل نیز بطور غیر مستقیم در ارتباط با این واحدها اشتغال ایجاد شده است.

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه - کارنامه
کد خبر 392047

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =