تداوم سوددهی برای بیش از ۶۹ هزار سهامدار

افزایش سرمایه ۷۰۰ درصدی در هلدینگ چند رشته‌ای انرژی مراحل اجرایی را می‌گذراند

شركت سرمايه‌گذاري ‌نيرو (سهامي عام) در خرداد ماه سال 1375 با هدف مشارکت در طرح‌های زیربنایی و عظیم در بخش تولید، انتقال و توزیع نیرو شامل آب و برق و فعالیت در بخش‌های مرتبط با آن تأسیس شد. با گذشت زمان و تغییر سهامدار عمده‌ آن از وزارت نیرو، شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از اهداف اولیه تأسیس خود دور و به یک شرکت با فعالیت محدود سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تبدیل شد. همچنین در بهمن ماه 1395 شرکت سرمایه‌گذاری ایران(سهامی خاص) پس از مطالعه و بررسی پیشینه این شرکت و شناسایی ظرفیت‌های بالقوه موجود در آن، نسبت به خرید بلوک مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری نیرو اقدام کرد تا بتواند از ظرفیت‌های این شرکت به عنوان بازوی اجرایی در حوزه انرژی بالاخص نیروی برق استفاده کند.

 

اهداف استراتژیک در هلدینگ چند رشته‌ای انرژی

بر این اساس با واگذاری بلوک مدیریتی شرکت نیرو به شرکت سرمایه‌گذاری ایران، هدف اولیه تبدیل شرکت نیرو به هلدینگ فعال در بخش انرژی و هدایت شرکت در مسیر واقعی آن در دستور کار مدیریت جدید قرار گرفت تا با عزم و اراده‌ مدیران، انتظار چندین ساله سهامداران برای توسعه فعالیت‌ها به پایان رسد. البته با توجه به استراتژی توسعه‌ای مدیریت جدید، در راستای دستیابی به اهداف پیش رو، در ابتدای سال 1396 تغییر ماهیت شرکت از سرمایه‌گذاری به هلدینگ به عنوان اولین گام استراتژیک در مسیر توسعه شرکت برداشته شد.همچنین در این روند برای توسعه محور فعالیت شرکت در راستای تبدیل شدن به هلدینگ چند رشته‌ای انرژی ( آب، برق، نفت و گاز) برنامه‌ریزی صورت گرفت و گام‌های اجرایی به منظور دستیابی به اهداف استراتژیک از جمله ایجاد ظرفیت تولید 3000 مگاوات بر ساعت برق در برنامه 5 ساله،دستیابی به ظرفیت تولید 5500 مگاوات بر ساعت در افق 10 ساله،ایجاد هلدینگی تخصصی در زمینه صنعت آب ودر نهایت مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های نفت و گاز آغاز شد.

ورود به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

 البته در راستای دستیابی به این اهداف، خرید هلدینگ توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا(سهامی خاص) که دارای چندین واحد نیروگاهی در حال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه‌ای در سراسر کشور است در تیرماه 1396 انجام شد. این شرکت با سرمایه 7500 میلیارد ریال مالک چندین شرکت فعال در حوزه انرژی است که ازجمله اثرگذارترین آنها می‌توان به شرکت‌های انرژی گسترجم، توسعه انرژی شمال و جنوب، توربین بادی آبان، توسعه انرژی غرب و نیروسازان توان آینده اشاره کرد. براین اساس شرکت ایرسا، در راستای گسترش فعالیت‌ها در حوزه انرژی و به‌منظور ورود به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای،صادرات نیروی برق و تحقق هدف تأمین 5000 مگاوات نیروی برق در اقصی نقاط کشور در افق ده‌ساله، تاسیس و خریداری شرکت‌های فعال در حوزه انرژی و نیروگاهی مد نظر قرار داد تا با تأمین منابع مالی داخلی و خارجی مناسب بتواند به شرکتی اثرگذار در حوزه انرژی تبدیل شده و با مشارکت در توسعه زیرساخت‌های کشور متضمن سودآوری سهامداران‌ باشد. همچنین با توجه به برنامه‌های ارائه شده پیش‌بینی می‌شود این شرکت علاوه بر تداوم بهره‌برداری از دو نیروگاه خوی به ظرفیت 350 مگاوات بر ساعت و تابان یزد به ظرفیت 500 مگاوات بر ساعت، در افق پنج ساله به ظرفیت تولیدی بیش از 3000 مگاوات بر ساعت برسد.

7000 میلیارد ريال افزایش سرمایه

 این مسایل در حالی مطرح است که با توجه به تمرکز شرکت بر صنعت تولید و توزیع برق کشور و حجم بالای سرمایه‌گذاری مورد نیاز در این صنعت، تأمین مالی و افزایش توان سرمایه‌گذاری شرکت با توجه به خرید هلدینگ توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا(سهامی خاص)، افزایش سرمایه شرکت در دستور کار قرار گرفت. البته بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده، ضمن اخذ مجوز افزایش سرمایه تا مبلغ 7000 میلیارد ريال، اجرایی کردن مرحله اول افزایش سرمایه از مبلغ 400 میلیارد ریال به 3,200 میلیارد ریال (معادل 700 درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی آ غاز شد.

دغدغه‌های مدیریت مجموعه

 باید در نظر داشت که خانواده 69 هزار نفری سهامداری شرکت سرمایه‌گذاری نیرو(سهامی عام)، از سرمایه‌های ارزشمند این شرکت بوده است که در سالیان گذشته با وفاداری و بردباری حامی شرکت بوده‌اند. بر این اساس با توجه به افزایش 700 درصدی سرمایه و لزوم مشارکت سهامداران، از دغدغه‌های مدیریت مجموعه، ناتوانی سهامداران در مشارکت در افزایش سرمایه و منتفع شدن از مزایای آتی است که در برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، از شرکت به سهامداران خواهد رسید.

افزایش سرمایه با تسهیلات قرض الحسنه

بنابراین در راستای حمایت از خانواده سهامداران، تداوم حضور ایشان به عنوان سهامدار شرکت، حفظ منافع آنها در مزیت‌های آتی شرکت و به منظور افزایش توان مشارکت سهامداران خرد در این افزایش سرمایه، ارایه تسهیلاتی به‌صورت قرض الحسنه با شرایط ویژه توسط سهامدار عمده با موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران طرح‌ریزی شد تا معادل مشارکت سهامدار در افزایش سرمایه به میزان 50 درصد مبلغ مورد نیاز سهامداران در قالب تسهیلات قرض الحسنه تا سقف 7 میلیون ريال به سهامداران تخصیص یابد.

 بر این اساس با توجه به تعداد بیش از 45 هزار سهامدار دارای کمتر از دوهزار سهم، با این طرح، 50درصد مبلغ مورد نیاز برای شرکت در افزایش سرمایه تأمین خواهد شد ضمن آنکه سهامداران دارای بیش از دوهزار سهم نیز منتفع می‌شوند و کل مبلغ تسهیلات تخصیصی از سوی سهامدار عمده بالغ بر 330 میلیارد ريال خواهد بود.

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه - کارنامه
کد خبر 392021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =