تحقق اقتصاد مقاومتی  در میان «اسناد بالا دستی»  گم نشود

راه پیش‌روی ملت ؛جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ابتدای سال 96 بود که به روسای شش کمیسیون اقتصادی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ماموریت داد تا در جهت ارائه برنامه‌های منسجم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید و رونق اشتغال اقدام کنند. او در این حوزه تاکید کرد که این کمیسیون‌ها باید با برنامه‌ریزی و در اسرع وقت جلسات فشرده‌ای در جهت بررسی این موضوعات برگزار کرده و نتایج آن را به اطلاع ملت ایران برسانند. لاریجانی همچنین با اشاره به نقش پراهمیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مطالعاتی و کارشناسی دقیق موضوعات به رئیس این مرکز ماموریت داد با حضور اساتید، صاحب‌نظران و منتقدان جلساتی را در جهت برنامه‌ریزی و ارائه نقطه نظرات مشورتی به نمایندگان مجلس برگزار کند. براین اساس بخشی از دیدگاه‌های ریاست مجلس شورای اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی، مرور می‌شود.

 

باید به آینده نگاه کنیم

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه، گاهی می‌بینیم که غربی‌ها با برخی از مقررات جمهوری اسلامی ایران مبارزه و مخالفت کرده و مساله حقوق بشر را به پا و در نهایت برای ما قطعنامه صادر می‌کنند گفت: باید بپرسیم که چرا این کارها را انجام می‌دهند؟ وی افزود: مصوبات کنگره آمریکا که گاهی نیز رئیس‌جمهورشان آن را امضاء و ابلاغ می‌کند ازهمین رو است که فشارها را بر ملت ما افزایش دهد. رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته مساله دیگر اشتباهاتی است که در داخل رخ می‌دهد؛ باید دست به دست هم دهیم و با مدیریت اصولی از منابع به درستی استفاده کنیم. البته اکنون وضع به گونه‌ای است که باید به آینده نگاه کنیم. همچنین یک راه پیش‌روی ملت ما وجود دارد و آن همان جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است.

صحبت با مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی

علی لاریجانی با اشاره به این‌که «باید با مردم روراست صحبت کنیم» گفت: باید کاری کنیم که کشاورزان و گندمکاران دغدغه نداشته باشند و با علاقه کار کنند؛ این بخشی از تحقق بخشیدن به مساله اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان این‌که «در کشور در بخش صنعت گام‌های خوبی برداشته شده است» اظهار کرد: باید کمک کرد تا صنعتکاران بتوانند کارشان را انجام دهند و هر قدمی که به تولید کشور کمک کند تبعیت از رهبری است.

اشتغال‌زایی مهمترین رویکرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغال‌زایی مهمترین رویکرد در تحقق اقتصاد مقاومتی است و می‌توان با کارآفرینی و اشتغال‌زایی بسیاری از مشکلات از جمله مهاجرت را رفع کرد. وی افزود: بسیاری از این پروژه‌ها در مناطق محروم و در جهت محرومیت زدایی انجام گرفته و در اشتغال‌زایی نیز موثر بوده است. وی خاطرنشان کرد: اشتغال زایی و تولید باید رویکردی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، از این رو اجرای پروژه‌ها با نگاه اشتغال زایی اهمیت زیادی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر اقتصاد محور قرار بگیرد و تولید و اشتغال زایی انجام پذیرد می‌توان در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق بود. البته همه بندهای اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه باشد.

درک روح حاکم بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

رئیس مجلس تأکید کرد: روشن است که اکثر بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قابل اجراست و در مفهوم ابهامی ندارد، البته اسناد بالا دستی نباید باعث گم کردن هدف اصلی که همان تحقق اقتصاد مقاومتی است بشود؛ لذا باید به درستی روح حاکم بر این سیاست‌ها را درک کرد.

او در رابطه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به چند موضوع بنیادی اشاره داشت و گقت: نکته اول ارزیابی‌هایی است که منجر به تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. وی افزود: نکته دوم روح حاکم بر این سیاست‌هاست؛ در ابعاد مختلفی در زمینه این سیاست‌ها بحث شده اما روح حاکم بر اساس ارزیابی وضعیت اقتصادی کنونی کشور بوده است. نکته سوم نکاتی مهمی است که در اقتصاد مقاومتی باید پیگیری کرد.

رئیس مجلس ادامه داد: در ارزیابی شرایطی که منجر به تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شد، گاه گفته می‌شود تدوین و ابلاغ این سیاست‌ها به خاطر تحریم‌های بین‌المللی بوده که این امر صحیح نیست هر چند شاید تحریم‌ها عاملی اثرگذار بود اما اقتصاد ایران مشکلات اساسی دارد و شاید اقتصاد مقاومتی پاسخگوی این مشکلات است. لاریجانی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی روحیه مناسبی برای توسعه اقتصادی شکل گرفت، گفت: با این وجود مشکلات همچنان باقی ماند و از جمله این مشکلات اقتصاد دولتی است؛ در سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بنا شد اقتصاد به مردم واگذار شود اما این مشکل دولتی‌بودن همچنان وجود دارد و مردم در اقتصاد حضور ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نکته دیگر این است که اقتصاد ما در مقابل برخی دسیسه‌ها از مقاومت کافی برخوردار نیست،هر چند حضرت امام(ره) فرمودند که استقلال سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی محور کار باشد. هنوز در حوزه استقلال اقتصادی مشکلات زیادی وجود دارد و تاکنون نتوانسته‌ایم استقلال اقتصادی را در کشور حاکم کنیم، این امر می‌تواند به استقلال سیاسی و فرهنگی آسیب برساند.

وی یادآور شد: نکته دیگر این است که ما کشور را گران اداره می‌کنیم و با وجود هزینه‌های زیاد بهره‌وری لازم حاصل نمی‌شود؛ این ارزیابی‌ها از شرایط کشور و آسیب تحریم‌ها باعث توجه به این نکته شد که عیب‌های خود را بدانیم.

جهش اقتصادی در گرو مردم

لاریجانی افزود: اولین مسئله این است اگر بخواهیم جهشی در اقتصاد ملی حاصل شود، باید اقتصاد مردمی شود لذا سیاست‌های اصل 44 برای همین امر تدوین شد اما همانند بسیاری از قوانین دیگر به خوبی اجرایی نشده است. مثلا امسال 180 هزار میلیارد تومان حجم بودجه جاری و عمرانی است که از این میزان فقط 30 هزار میلیارد به بودجه عمرانی اختصاص دارد و بدین شکل پیشرفت ممکن نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دیگر این است که رونق تولید باید مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان باشد اما مشکلی که وجود دارد در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت است که تاکنون این ارتباط خیلی کارآمد نبوده است و در صنعت هم رقابتی وجود ندارد.

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه - مسئولان
کد خبر 392018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =