۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
اقدامات اصلاحی سردرگمی فعالان

مروارید اسلامی، خبرنگار/ چندی پیش سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به اصلاح شش دستورالعمل کرد که از میان آنها، حذف پیش‌بینی سود با مخالفت و انتقاد شدید بسیاری از فعالان بازار سرمایه مواجه شد؛

 چرا که به اعتقاد آنها بازار سرمایه مبتنی‌بر آینده است و EPS پیش‌بینی تنها ابزار آنها برای تحلیل آینده وضعیت سهام و تصمیم‌گیری درخصوص آن است و با حذف آن، تحلیلگران و فعالان بازار دیگر نمی‌توانند با اتکا به این رقم آینده‌نگر، تصمیم به خرید و فروش سهام بگیرند.

 سازمان بورس «گزارش تفسیری» را جایگزین پیش‌بینی سود کرد تا فعالان خود به تحلیل و پیش‌بینی براساس مفروضات گزارش‌ها بپردازند. هرچند در برخی از بورس‌های دنیا نیز EPS پیش‌بینی اعلام نمی‌شود اما منتقدان معتقدند که این اصلاحات به یک‌باره، بدون در نظر گرفتن شرایط بازار و بدون جایگزین مناسب انجام شد اما از سویی، دفاع سازمان بورس این است که بسیاری از موارد مندرج در پیش‌بینی‌ها مانند نرخ ارز و نرخ‌های جهانی در اختیار شرکت‌ها نبود؛ همچنین پیش‌بینی‌های ارائه شده شرکت‌ها در طول سال تغییرات زیادی پیدا می‌کرد که البته نمی‌توان گفت عامدانه یا غیرعامدانه بوده است و این تغییرات به حدی بود که شرکت‌ها در سال 95 به طور میانگین حدود 466 درصد تغییر داشته‌اند.

 مساله اثرگذار دیگر این بود که شرکت‌ها مجبور به پیش‌بینی برخی مواردی بودند که اثرات آن در آینده مشخص میشد، مانند فروش یک دارایی که انجام آن و همچنین مبلغ آن دقیق نبود اما شرکت مجبور به ارائه آن بود که مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران نیز قرار می‌گرفت. موضوع دیگر دستکاری EPS توسط برخی شرکت‌ها و اقدام به جوسازی برای سهام شرکت و سوءاستفاده از این موارد بود. همچنین، در گزارش EPS موارد محدودی درج می‌شد و اهداف و برنامه‌ها در آن نمی‌آمد و در تصمیم‌گیری سهامداران مغفول می‌ماند. بنابراین سازمان بورس تصمیم به حذف آن گرفت.

به دنبال انتقادها و نگرانی‌ها از این اقدام سازمان بورس، جلساتی با حضور فعالان بازار سرمایه و مدیران مربوط در سازمان بورس برگزار شد تا موارد نقد فعالان بررسی شود. به دنبال آن، اصلاحاتی به قصد غنای بیشتر این دستورالعمل‌های اصلاحی صورت گرفت و مقرر شد در قالب گزارش‌های تفسیری مدیریت، فرم‌ها و جداولی به منظور دریافت اطلاعات مورد نیاز بازار از ناشران قرار گیرد که تکمیل آن فرم‌ها و جداول توسط ناشران الزامی باشد. این فرم‌ها به هفت دسته جداگانه شامل شرکت‌های تولیدی، خدماتی، بانکی، بیمه‌ای، لیزینگ، سرمایه‌گذاری و ساختمانی تقسیم می‌شود.

بدین ترتیب بخش مهمی از اطلاعات صورت‌های مالی و بودجه به صورت تفصیلی و با جزئیات کامل در قالب جداول جدید به فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران عرضه خواهد شد و نگرانی فعالان بازار سرمایه از بابت کاهش اطلاعات ارائه‌شده به بازار برطرف خواهد شد. به دنبال این اصلاحات، مقرر شد اطلاعات عملیاتی شرکت چه در قالب عملکرد چه در قالب بودجه به صورت کامل منتشر شود؛ فرم‌ها به‌گونه‌ای طراحی شود که قابلیت بررسی و تطبیق با گزارش‌های ماهانه و همچنین قابلیت مقایسه با گزارش‌های پیشتر شرکت را داشته باشد؛ اطلاعات عملیاتی آتی شرکت چنانچه شرکت در بازه زمانی گزارش عملکرد پایان سال قرار داشته باشد، در قالب بودجه سال بعد و چنانچه شرکت در بازه مرتبط با گزارش‌های سه و شش ماهه قرار داشته باشد، در قالب بودجه تا انتهای سال مالی و چنانچه شرکت در وضعیت ارائه عملکرد گزارش 9 ماهه باشد در قالب بودجه سه ماهه پایان سال و سه ماهه ابتدای سال بعد ارائه شود؛ درخصوص سایر اطلاعات با اهمیت شرکت نظیر اطلاعات غیرعملیاتی و... این امکان وجود داشته باشد که شرکت در قالب کادرهایی پیش‌بینی خود را ارائه کند؛ درخصوص سرمایه‌گذاری‌های شرکت چه در بانک‌ها، چه در شرکت‌های وابسته و فرعی تنها پیش‌بینی دریافت سودنقدی (DPS) حذف شده و بقیه گزارش‌ها همانند گذشته منتشر می‌شوند؛ در نهایت نیز مقرر شد فرم‌های فوق توسط سازمان بورس و اوراق بهادار پس از اصلاح و بهبودهای ارائه شده منتشر شود و چنانچه نظرات دیگری در این خصوص وجود داشته باشد، از طریق کانون‌ها جهت اصلاح به سازمان بورس و اوراق بهادار منعکس شود. در ادامه این مطلب، نظر یک کارشناس بازار سرمایه و نیز یکی از مدیران مربوط در سازمان بورس درخصوص این اقدام آمده است.

 

  • ماهنامه بازار و سرمایه - اوراق بهادار
کد خبر 391995

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =