دست‌های درمانگر «پیترسون»  در بورس اوراق بهادار نیوزیلند

اکرم شعبانی، مترجم/ مارک پیترسون، مدیرعامل جدید بورس اوراق بهادار نیوزیلند است. اگرچه او از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ مدیریت عاملی بورس نیوزیلند را با جایگزین شدن در جایگاه تیم بنت مدیرعامل پیشین این بورس بر عهده داشت اما از ماه آوریل سال گذشته (۲۰۱۷) به عنوان مدیرعامل ثابت انتخاب شد.

بورس نیوزیلند دلیل این انتخاب خود را تأثیر کوتاه مدت و مثبت پیترسون بر روی بورس این کشور اعلام کرد. گفت و‌گوی زیر دربرگیرنده پرسش‌هایی است که مجله فوکوس از مدیرعامل بورس نیوزیلند پرسیده و پیترسون پاسخگوی پرسش‌‌ها بوده است.

 

شما از آوریل ۲۰۱۷ سمت مدیرعاملی بورس نیوزیلند را بر عهده گرفته‌اید. ماه‌های نخست چگونه گذشت و چگونه خودتان را با این نقش جدید وفق داده‌اید؟

بدون شک سال ۲۰۱۷ سالی شلوغ و پرکار برای بورس نیوزیلند بوده است. همین ماه گذشته ما، سهامداران و بازار نیوزیلند را نسبت به استراتژی جدید و طرح‌هایمان آگاه کردیم. از زمان حضورم در بورس ۵ ماه زمان صرف این مهم کردیم تا به طور کامل همه آنچه را که داریم، بررسی کنیم که این شامل گفت‌وگو با سهامداران، تجزیه و تحلیل دقیق داخلی، تجزیه و تحلیل دقیق همتایان و نیز بازدارنده‌های بازار و همچنین درک عمیق از ابتکارهای مورد نیاز برای ادامه رشد بازار نیوزیلند بوده است و زمانی که من نگاهی به سال ۲۰۱۷ می‌اندازم با وجود اینکه سالی پرکار برای ما بوده اما سالی بسیار خوب برای بورس نیوزیلند بوده است. بازار هم رشد خوبی از خود نشان داده و شاخص ۵۰ واحد رشد کرده، در واقع در طول سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۸ درصد رشد داشته‌ایم در حالی که بازار مشتقات لبنی ما هم تبدیل به یک نکته واقعا متفاوت برای بورس نیوزیلند شده و ما در حال مسیریابی برای رسیدن به رکوردی از اهدافمان در سال ۲۰۱۷ هستیم. غیر از بخش لبنی در بخش‌های دیگر هم ما در این سال رکورد به جا گذاشتیم؛ برنامه‌های کاربردی ما در بخش‌های دیگر حتی در نیمه اول سال ۲۰۱۷ بیشتر از تمام سال ۲۰۱۶ بوده است.

 افزون بر این ما چندین طرح را برای توسعه عملکرد بازار اعلام کردیم از جمله بازبینی ساختار سهام بورس نیوزیلند، با نتیجه احتمالی یکی کردن سه صندوق سهام. این فرآیند مشورت در کنار نخستین بررسی جامع از قوانین لیست هیأت مدیره از سال ۲۰۰۳ بوده است که نخستین مرحله بررسی آن در ماه نوامبر به پایان رسید و در طول این مدت تعامل با بازار بسیار بالا بود. این نکته مثبتی بود که شاهد پیشرفت مثبت استراتژی‌هایمان بودیم. من مشتاقانه منتظرم تا با این تیم کار را ادامه دهم و بتوانم بر روی حرکتی که در طول این بررسی‌ها ایجاد شده روند کار را برای سال ۲۰۱۸ هم

ادامه دهیم.

در طول مدتی که مدیریت عاملی بورس نیوزیلند را بر عهده داشته‌اید مروری بر مبادلات اصلی روز داشته و راهبرد جدید استراتژیک و برنامه بلندپروازانه‌ ۵ سال‌های را اعلام کرده‌اید.

 به عنوان بورس نیوزیلند ما اشتیاق زیادی برای کارکردن با مشتری‌ها و سهامداران داریم که این خود به رشد بازارهای تحت مدیریت بورس نیوزیلند کمک می‌کند، این بازارها شامل بازار پول نقد، مشتقات لبنی و بازار انرژی است. این بازارها توانایی این را دارند که ثروت را برای رفاه شهروندان نیوزیلند به ارمغان آورند و باعث حرکت رو به جلوی شرکت‌های نیوزیلندی می‌شوند. استراتژی تازه ما درباره تمرکز دوباره بر بازار اصلی نقدینگی، با نگاهی جهانی و تمرکز شفاف بر روی مشتری است.  همچنین متعهد به بالا بردن میزان فرصت‌های هماهنگ با مزایای داخلی کشورمان هستیم، مزایایی همچون مشتقات لبنی و بازارهای زیست محیطی که خاص کشور نیوزیلند است. علاوه بر تمرکز بر روی بازار نقدینگی اصلی، بورس نیوزیلند نیازمند ارایه طیف گسترده‌ای از محصولات است که می‌تواند رشد و توسعه را با خود به همراه داشته باشد. این روندی است که چندین بازار در دنیا آن را در پیش گرفته‌اند، نوآوری و تنوع در بازارهای جدید که به هسته خود پیوند دارند و گسترش مجموعه‌ای از محصولات اصلی که فرصت‌های جدید ایجاد می‌کنند، همچون داده‌ها و نیز یک بازده بزرگ برای بسیاری از مبادلات. به عنوان بخشی از استراتژی جدیدمان بورس نیوزیلند داده‌های موجود را به یک بینش واقعی و معنادار تبدیل می‌کند که کمکی بزرگ برای تصمیم‌گیری و فروش مشتریان ما خواهد بود. افزون بر این، ما همچنان به افزایش رشد صندوق‌های تبادل ارز و کسب و کارهای مبتنی بر محصولات کشاورزی همچون کیوی که به ما امکان ارتباط و افزایش تعداد سرمایه‌گذاران را می‌دهد، ادامه می‌دهیم.

 نقش بورس نیوزیلند را در میان بازارهای سرمایه نیوزیلند چگونه تشریح می‌کنید؟

 به عنوان بخشی از بازنگری استراتژیک، به گروهی ماموریت دادیم که ارزش بازار عمومی را در بخش وسیع‌تری از اقتصاد نیوزیلند برآورد کند؛ بورس نیوزیلند جای پای بزرگتری از آنچه مردم تصور می‌کنند در اقتصاد نیوزیلند به جای می‌گذارد.

 سهم کل محصولات ناخالص داخلی از شرکت‌های موجود در لیست بورس بیش از ۲۴ میلیارد دلار و بازده آنها بیش از ۶۱ میلیارد دلار است. کارکنان این شرکت‌ها به صورت تقریبی ۹۶ هزار و ۳۰۰ نفر هستند و این خود ۳۳ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده در بخش‌های مرتبط با بخش‌های مالی است و این نشان می‌دهد که نیروی کار بورس نیوزیلند ارزش قابل توجهی در این کشور دارد که می‌تواند اقتصاد را به پیش رانده و محیط‌های اجتماعی و زیست محیطی را نیز برای کشور تقویت کند.

 به عنوان یک بازار سهام دارای نظم، ما نقشی محوری در پیوند دادن سرمایه‌گذاران با فرصت‌های سرمایه‌گذاری همزمان با حفظ عملکرد منصفانه، منظم و شفاف بازار برای مشتری‌های خود داریم که هدف در اصل یک بورس سالم و پربار در ایجاد شغل و ثروت برای مردم و شرکت‌های نیوزیلندی است. به عنوان بخشی از استراتژی کار، به این نتیجه رسیدیم که مسیرهای استراتژیک بورس نیوزیلند به صورت طبیعی بر روی یک هدف متمرکز شده که این هدف فراتر از کسب و کار ما به عنوان یک اپراتور بازار تمدید شده است.

به همین ترتیب در سال ۲۰۱۸ تلاش‌های ما برای ارتقای بورس نیوزیلند در سطح بین‌المللی و مزایای لیستینگ در بازار افزایش پیدا می‌کند.

 

  • ماهنامه بازار و سرمایه - بین الملل
کد خبر 391972

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =