بازار سرمایه مکانی امن برای مهار نقدینگی است

ارزش معاملات بازار سرمایه در آخرین ماه سال ۹۶ افت داشته است . برخی معتقدند سیاست های انقباضی از جمله افزایش نرخ سود اوراق سپرده به ۲۰ درصد موجب شده تا بازارها با کاهش نقدینگی و کم تحرکی مواجه باشند . برخی هم معتقدند در زمان کاهش نرخ سود سپرده ها ، نقدینگی از سمت بانک به بازار سرمایه وارد نشده ، که در حال حاضر نگرانی بابت خروج این نقدینگی وجود داشته باشد .

تغییر انتظارات ، کنترل بازار ارز را دشوار می کند

محمد شکوری راد کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر افزایش نرخ سود اوراق سپرده بانکی بر بازارهای مالی گفت: نرخ ارز همانند سایر کالاها ، از عرضه و تقاضا تاثیر می پذیرد . هر گونه تغییری ، تعادل کفه عرضه و تقاضا را دگرگون می کند وغیر قابل پیش بینی بودن انتظارات مهمترین عاملی است که کنترل بازار ارز را دشوار می کند . این انتظارات می تواند در کمترین زمان ممکن تغییر کرده و سبب واکنش بازارها شود .

باید توجه کرد که سرعت عمل بازار از دولت بیشتر است و در چنین شرایطی ، بانک مرکزی نسبت به تحولات سریع سرعت کمتری دارد و می تواند از برخی تحولات عقب بیافتد.

شکوری راد ادامه داد : بهترین استراتژی در شرایط فعلی شناورسازی نرخ ارز است ، با این روش عرضه و تقاضا در نرخ مشخصی متعادل خواهد شد . البته این راهکار با سیاستهای ضد تورمی دولت منافات دارد و دولت تلاش می کند تا بی ثباتی را با ابزارهای غیر بازاری اصطلاحا ” به فردا موکول کند و امروز را نجات دهد”.

سپرده بانک ها باید تنها سپر تورمی ایجاد کند و از کاهش ارزش پول جلوگیری کند

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر تقسیم سود ۲۰ درصدی در اقتصاد داخلی و ثبات نرخ ارز گفت : بهره دلار در تمام دنیا کمتر از۵ درصد است واگر سالی ۲۰ درصد سود در اقتصاد داخلی توزیع شود اما نرخ دلار ثابت باقی بماند ، در واقع  به دلار بازده ۲۰ درصدی داده شده است و این مسئله قطعا باعث فرار سرمایه خواهد شد.

باید توجه داشت که در این روش بازده واقعی به پول پرداخت شده ، در حالی که سپرده گذاری در بانک ها تنها باید سپر تورمی ایجاد کرده و از کاهش ارزش پول جلوگیری کند  .

بنابراین اگر بهره دلار ۵ درصد و بهره  ریال ۲۰ درصد است باید سالی ۱۵ درصد نرخ ارز افزایش پیدا کند تا تعادل ایجاد شود.

انتشار اوراق با سود ۲۰ درصد اشتباه بود ، فعالان بازار بدبین می شوند

شکوری در خصوص انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۲۰ درصدی گفت : به نظر من انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد توسط بانک مرکزی اشتباه بود .

دو عامل برای این اشتباه قابل ذکر است : اول آنکه فعالان بازار نسبت به روند سیاست گذاری بانک مرکزی بدبین می شوند .

دوم آنکه متاقضیان گواهی سپرده همان کسانی بودند که پیش از افزایش نرخ سود گواهی سپرده ، نقدینگی خود را در بانک پارک کرده بودند  و برنامه ای برای آن نداشتند ؛ در واقع این گروه به سودهای کمتر راضی بودند ولی حالا سپرده گذاری آنها با نرخ بالاتر بین ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه بیشتر به اقتصاد تحمیل می کند .

نقدینگی که در حساب های جاری و کوتاه مدت نگهداری می شوند و در واقع همان پول های در گردش هستند که پتانسیل ورود به بازارها مانند بازار ارز را دارند  از افزایش نرخ سود اوراق سپرده به ۲۰ درصد استقبال نکردند ، چرا که بازده انتظاری آنها بیش از ۲۰ درصد است .

بازار سرمایه مکان امن برای مهار نقدینگی

وی در مورد سرمایه گذاری در بازار سرمایه در شرایط فعلی  عنوان کرد : بازار سرمایه در این شرایط دو کارکرد مختلف دارد. از طرفی ،  با توجه به حضور شرکتهای دارای سود دلاری وصادرات محور می تواند ارزش پول را با توجه به افزایش نرخ ارز حفظ کند  و از طرف دیگر می تواند مکان امنی برای مهار نقدینگی باشد.

باید در نظر داشت که سپرده ها در بانک ها  پشتوانه کافی ندارد اما پشتوانه سهام دارایی های شرکتها است که عمدتا  بالاتر از قیمت سهام آنها است.

دو راهکار برای جذاب کردن بازار سرمایه برای معامله گران و شرکت های ورودی

شکوری پیشنهاد هایی هم برای جذاب تر کردن موقعیت بازار سرمایه ارائه کرد و گفت : برای استفاده مطلوب از بازار سرمایه در چنین شرایطی باید معافیت مالیاتی شرکتها بورسی افزایش یابد تا شرکتهای بیشتری تمایل به حضور در بازار سرمایه داشته باشند . از طرف دیگر باید کارمزد معاملات کاهش یابد تا سرمایه گذاران زودتر به سود برسند اما کارمزد ۱.۵ درصدی معاملات باعث می شود تا سرمایه گذار در همان ابتدا به اندازه یکماه سود بانکی در زیان باشد.

کاهش مالیات ، پتانسیل ورود شرکت های جدید را افزایش می دهد و کاهش کارمزد رشد تقاضا را به همراه خواهد داشت و استفاده همزمان از این دو پتانسیل می تواند به تعادل بازار کمک کند .

 

  • منبع: بورس ۷
کد خبر 391834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =