۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
اخزا چیست؟

عفاف دلیل، کارشناس آموزش گروه دانش شاخص بازار سرمایه/ این روزها اوراق خزانه اسلامی به یک ابزار مالی جذاب از نظر بازدهی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.اما اخزا چیست؟ برای تعریف اخزا قبل از آن به تعریف اوراق‌بدهی می‌پردازیم، چون در واقع اخزا نوعی اوراق‌بدهی محسوب می‌شود. به طور خلاصه اوراق‌بدهی ابزاری است که به وسیله آن منتشر کننده اوراق‌بدهی خود را به تعویق می‌اندازد.

اسناد خزانه اسلامی، ابزاری مالی است که منتشرکننده آن دولت است .دولت با انتشار اخزا در واقع بدهی خود را طی ساز و کاری به تعویق می‌اندازد.

 در دنیا رویه خرید و فروش اسناد خزانه به این صورت است که به رقمی کم‌تر از قیمت اسمی به خریداران فروخته شده و از منابع مالی حاصل از فروش بدهی‌های دولت پرداخت می‌شود؛ اما در ایران به دلیل مسائل فقهی، دولت این اوراق را صادر و به شکل مستقیم به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.

دارندگان اوراق در صورت نیاز به وجه نقد، می‌توانند این اوراق را در فرابورس به فروش برسانند.

اوراق بدهی معمولا یا دارای کوپن پرداخت سود هستند یا بدون کوپن پرداخت سود. دارنده اوراق صرفا می‌تواند در سررسید با مراجعه به منتشرکننده اوراق، مبلغ اسمی اوراق را از منتشرکننده اوراق یا ضامن آن (که در اینجا دولت است) دریافت کند.

 اوراق خزانه اسلامی که با نام اخزا یا سخا در بازار معروف است، از نوع بدون کوپن دریافت سود است که به مبلغ اسمی یک میلیون ریال (صد هزار تومان) منتشر شده است.

بنابراین اگر دارنده تمایل داشته باشد مبلغ اسمی اوراق را دریافت کند، باید تا سررسید آن صبر کند. سررسید این اوراق معمولا از زمان انتشار کمتر از یک‌سال است.

مزایای انتشار اسناد خزانه اسلامی عبارتند از:

1- تأمین کسری بودجه دولت

2- کشف نرخ سود بدون ریسک مورد انتظار بازار در اقتصاد کشور

3- کمک به حفظ استقلال کشور با استفاده از تأمین‌مالی داخلی دولت و کاهش استقراض بین‌المللی

4- معاف از مالیات بودن درآمدها و معاملات این اوراق

5- فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه ابزارهای مالی بازار

 

  • شماره ۲۴۰ هفته نامه بورس - صفحه۱۶
کد خبر 391812

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =