۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
بازار در انتظار یک ثبات است

یاداشت/ فرشید شیروانی، کارشناس بازارسرمایه؛ بدون تردید نوسانات نرخ ارز و حتی شایعات مربوط به پیش‌بینی تغییرا ت نرخ آن بر بازارسرمایه( باتوجه به سابقه ذهنی گذشته و رشد خیلی زیاد)، تاثیر خواهد داشت و موضوع تغییرات آن همواره مورد توجه و رصد سرمایه‌گذاران، فعالان بازار سرمایه وجامعه است.

البته نرخ‌ ارز یکی از عوامل تاثیرگذار محسوب می‌شود که می‌تواند متغیرهای کلان اقتصادی همچون قیمت کالاها و خدمات وارداتی در بازار داخلی، قیمت کالاهای سرمایه‌ای وارداتی، ساخته شده در داخل و بازدهی سهام شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قراردهد.

 در واقع نرخ ارز یک متغیر اقتصادی محسوب می‌شود که تغییرات آن می‌تواند تاثیرات بسیاری بر ساختار اقتصادی کشور و بازارهای داخلی داشته‌باشد که از جمله تاثیرات آن می‌توان بر تاثیر بر تولید، نقدینگی،تورم،کسری بودجه، صادرات و واردات اشاره داشت .

همچنین اولین و مهم‌ترین عاملی که در اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاران در بورس فراروی فعالان قرار می‌گیرد عامل قیمت است.

اگرچه قیمت سهم به عنوان یک پارامتر در جهت هدایت حجم نقدینگی و تخصیص موثر سرمایه بوده، اما در صورت انطباق این قیمت با ارزش ذاتی سهام به یک ابزار مهم در تخصیص کارآمد منابع تبدیل خواهد شد.

 البته به دلیل تنوع و گستردگی گرو‌ه‌ها و صنایع موجود و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در زمان تغییرات نرخ ارز در این شرکت‌ها وصنایع، فرصت‌ها و یا تهدیدهایی به لحاظ قیمت حادث خواهد شد.

همچنین هر نوع افزایش در نرخ ارزها باعث افزایش در قیمت سهام و نسبت قیمت بردرآمد هر سهم شرکت‌ها می‌شود که تاثیرات نرخ ارز در رشد و یا کاهش سودآوری شرکت‌های صادرات محور موثر است.بر این اساس یکی از علل مهم رویداد مذکور را می‌توان در این موضوع یافت که افزایش نرخ ارز باعث افزایش صادرات شرکت‌هایی که درآمدهای حاصل از فروش صادراتی دارند می‌شود،که از این بابت با تعدیل مثبت درآمد روبرو خواهند شد.

بنابراین قیمت سهام آنان از سوی دیگر به دلیل افزایش تقاضا جهت خرید سهام افزایش خواهد یافت و بازار به آنها به دلیل رشد قیمت سهم اقبال نشان خواهد داد، البته موضوع صادرات در صورتی محقق خواهد شد که مشکلاتی در این زمینه وجود نداشته باشد. البته هرگونه ابهام و یا موارد پیش‌بینی نشده می‌تواند مشکل‌زا باشد. بدون شک با افزایش بازده شرکت‌ها و از سویی رشد نرخ سهام ممکن است ورود نقدینگی‌های جدید به بازار رابا شتاب مواجه سازد. همچنین نوسان نرخ ارز به صورت تدریجی اثرات خودرا نشان خواهد کرد.

بر این اساس بازارسرمایه مدت‌هاست که منتظر چنین رویدادی است و آماده ورود نقدینگی سرگردان در بازار است. اتفاقی که تاکنون به خوبی رخ نداده در مقایسه با سایر بازارها باید منتظر بود که چه زمانی این نقدینگی به سمت بازارسرمایه حرکت خواهد کرد.

همچنین از عوامل دیگری که باید به آن توجه کرد این تغییرات باعث بالارفتن ارزش جایگزینی شرکت‌ها خواهد شد و باعث افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری جایگزینی برای ساخت کارخانه‌های جدید خواهد شد.

در واقع برای بخش‌هایی از صنایع ارزش جایگزینی بالا خواهد رفت. البته از تاثیرات منفی آن می‌توان برشرکت‌ها و صنایعی که مصرف‌کننده ارز و واردکنندگان مواد اولیه هستند نام برد که بهای تمام شده مواد در آن‌ها افزایش خواهد یافت و موجب کاهش سودآوری در آنها خواهدگشت.

 باتوجه به تغییرات و نوسانات اخیر صورت گرفته در نرخ ارز دولت سعی کرده است که با ابزارها و روش‌های مختلف به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان داده و سعی در تثبیت آن داشته باشد، اما به نظر می‌رسد که بازار در انتظار یک ثبات است که ببیند نرخ ارز درچه قیمت‌هایی ثابت و یا تغییر می‌کند هرچند که شوک‌ها هیچ‌گاه خبر نمی‌کنند.

 

  • شماره ۲۴۰ هفته نامه بورس -صفحه۱۵
کد خبر 391808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =