حاشیه سود بالا و روند صعودی درآمد صادراتی «پگاه»

هفته‌نامه بورس: مدیران ارشد شرکت صنایع شیر ایران وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری اوایل هفته گذشته درجمع خبرنگاران بازارسرمایه حضور یافتند.در این مراسم مدیران پگاه با اشاره به آخرین وضعیت هشت شرکت بورسی و فرابورسی این مجموعه به عملکرد این شرکت در سال جاری و چشم انداز آن در سال آینده پرداختند.

 به گزارش خبر نگار ما در این نشست محمد امین حنیف پورمعاون بازاریابی و فروش شرکت صنایع شیر ایران با بیان عملکرد 11 ماهه گروه صنایع شیر ایران و سهم آن از بازار مصرف داخلی گفت: طی این مدت تلاش شد در گروه محصولات از طریق روش‌های مشتری مداری،سهم مناسبی از بازار مصرف محصولات لبنی به دست آید.البته  در عین حال با بررسی سبک خرید مصرف کننده بویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، روند فروش داخلی گروه صنایع شیر ایران از 9 به 14 درصد در سال 96 افزایش یافت.

محصولات صنایع شیر ایران در مسیر صادرات

 همچنین محمودیان، معاون بازرگانی و صادرات  صنایع شیر ایران نیز با بیان اینکه در سال 79شرکت پگاه موفق به انجام صادرات 2.5 میلیون دلاری به 5 کشور شد، عنوان کرد: ساختار فروش پگاه در 18 سال اخیر بر اساس توسعه صادرات محصولات لبنی ایرانی به کشورهای همسایه و سایر کشورها بوده و در این راستا تلاش شده با تنوع محصولات سهم بیشتری از بازارها بدست آید.

به گفته وی شرکت صنایع شیر ایران از درآمد 2.5 میلیون دلاری در سال 79 به درآمد 720 میلیون دلاری در حال حاضر  دست یافته و انتظار می‌رود این درآمد ارزی تا پایان سال جاری به رقم 733 میلیون دلار برسد.البته این موضوع از طریق تدوین برنامه‌های 5 ساله تبیین شده و هم اکنون عمده صادرات به 18 کشور بطور مستمر ارسال می‌شود که از این تعداد 7 کشور جزو بازارهای جدید هستند.

این مقام مسئول نفوذ و استمرار صادرات در بازارهای جدید را از دشواری‌های بازاریابی محصولات لبنی ایرانی عنوان کرد و گفت: در سال 96 تعداد 365 محصول مختلف از گروه پگاه به کشورهای مختلف صادر شده که رشد 57 درصدی سهم بازارهای خارجی شرکت را در برداشته است.

معاون بازرگانی صنایع شیر ایران بیان داشت:هم اکنون از 8 شرکت تأمین کننده محصولات در صادرات تعداد 7 شرکت بورسی این محصولات را تولید می‌کنند و این در حالی است که طی سال جاری با وجود استانداردهای سخت گیرانه بهداشت و گواهینامه‌های نظام ایمنی و سلامت غذایی(Good Manufacturing Practices)، هم اکنون شرکت شرکت صنایع شیر ایران شامل پگاه فارس،پگاه گلپایگان،پگاه اصفهان و پگاه تهران مجوز صادرات به کشور روسیه را دریافت و انواع پنیر و محصولات پودری لبنی ارسال شده است.همچنین برای نخستین بار 100 هزار تن کره به این کشور صادر شده و پیش‌بینی می‌شود حجم کل صادرات تا پایان سال جاری به 140 میلیون دلار بالغ شود.

وی با اشاره به تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده مواد اولیه صنایع شیر ایران عنوان کرد: به دلیل 3 برابر بودن صادرات شرکت نسبت به واردات مواد اولیه،امکان مدیریت هزینه‌ها از محل افزایش نرخ ارز فراهم شده و بر این اساس نیز سال آینده برنامه 200 میلیون دلاری برای صادرات پیش‌بینی شده است.

 تسویه مطالبات با اوراق اسناد خزانه

 بر پایه این گزارش محمودیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه حجم دریافت مشوق‌های صادراتی از وزارت جهاد کشاورزی معادل چه رقمی است و از این رقم بطور دقیق کدام یک از شرکت‌های بورسی این گروه منتفع خواهند شد،گفت: رقم کل مطالبات شرکت از دولت از محل مشوق‌های صادراتی معادل 26 میلیارد تومان بود که از این رقم امسال مبلغ 10 میلیارد تومان بطور نقدی تسویه شده و مابقی به صورت اوراق اسناد خزانه ریالی در حال دریافت است.

البته نحوه انتفاع از این مبلغ بسته به رویکرد شرکت‌های گروه برای تهاتر بدهی‌ها و یا دریافت نقدینگی و اوراق خزانه خواهد بود که شامل شرکت‌های پگاه خراسان،پگاه فارس،پگاه گلستان و پگاه آذربایجان خواهد بود.

گسترش بازاردرکشورهای مشترک المنافع

محمودیان درپاسخ به اینکه چه تمهیداتی برای از دست ندادن بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه که به زودی به سازمان تجارت جهانی خواهند پیوست در دستور کاردارید،افزود: بازارهای اصلی برای صادرات مواد لبنی ایرانی بازارهای عراق  با سهم 85 درصد و افغانستان با سهم 10 درصد هستند که با توجه به نا متعادل بودن این بازارها به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی،ضمن برنامه ریزی برای توسعه و گسترش بازارها در حوزه کشورهای مشترک‌المنافع و برخورداری از امتیاز صادرات به کشورهایی همچون مالزی و ایجاد شبکه توزیع،تلاش شده تا با ایجاد کارخانجات در مقاصد صادراتی اصلی ریسک‌های مختلف از جمله پیوستن به سازمان تجارت جهانی را پوشش دهند.

همچنین  وحید وحیدی، مدیرسرمایه‌گذاری صنایع شیر ایران نیز در این نشست عنوان کرد: شرکت صنایع شیر ایران شامل 30 شرکت و 17 سایت تولیدی از جمله 8 شرکت بورسی است که در این بین 5 شرکت فقط در داخل کشور فروش دارند. همچنین شرکت بازرگانی پگاه و چند شرکت کشت و صنعت نیز در این مجموعه حضور دارند.

وی با اشاره به حاشیه سود بالای محصولات پر چرب این شرکت در بازار داخلی و اقبال مشتریان خارجی به محصولات ماست و دوغ افزود: در زمینه نوشیدنی‌ها علاوه بر "غشآذر" برای تولید نکتار و تولید آبمیوه از طریق پگاه خوزستان،عرقیات از طریق پگاه گیلان انجام می‌شود.

 

  • شماره ۲۳۰ هفته نامه بورس - صفحه ۱۳
کد خبر 391798

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =