کاپ جام بازدهی در دستان صندوق‌های برتر

ستار مرادی، تحلیلگر بازار سرمایه/ با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال ۱۳۸۴، راه برای آغاز فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شد و از سال ۱۳۸۶ این صنعت در ایران رواج یافت.

 گونه‌های مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران شکل گرفت و هر روز بر حجم دارایی‌های این صندوق‌ها افزوده شد. صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم اکنون حدود 10 درصد نقدینگی کشور را در خود دارد و به عنوان بخش غیرقابل انکار و جذاب اقتصاد کشور تبدیل شده است. طی یک سال اخیر صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری میدان جدل‌ها، بخشنامه‌ها و اما و اگرهایی از سوی بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است.

 اگرچه صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است، اما طی یک سال اخیر شاهد مداخلاتی از طرف بانک مرکزی در این صنعت بوده‌ایم؛ مداخلاتی که نه تنها این صنعت را به حاشیه نکشاند بلکه شاهد افزایش جذب دارایی‌های بیشتر طی 10 ماهه امسال بود؛ در ادامه گزارشی از جریان سرمایه این صنعت طی 10 ماهه 1396 و بازدهی یک ساله صندوق‌ها منتهی به 20 بهمن‌ماه 1396 می‌خوانید.

روند جریان سرمایه صندوق‌ها در سال 96

بازدهی بورس اوراق بهادار تهران برای 10 ماهه ابتدایی سال 1396 در حالی عددی نزدیک به 28 درصد را نشان می‌دهد که برترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری گروه‌های «در سهام» و «مختلط»، بازدهی بالاتری را نشان می‌دهند. طی 10 ماه ابتدای سال 1396 بازارهای طلا، ارز و مسکن به ترتیب بازدهی 25، 21 و 15 درصدی را کسب کردند؛ اعداد بازدهی بازارها طی این مدت گویای بازدهی مناسب و بالاتر برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری (بالاخص در گروه صندوق‌های در سهام) دارد.

بر پایه این گزارش، ارزش خالص دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی مدت مذکور روند رو به رشدی داشته است که نشان از تمایل سرمایه‌گذاران نسبت به این صنعت جذاب است. جریان سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که ارزش خالص دارایی‌ها در ابتدای سال 1396 معادل 130 هزار و 963 میلیارد ریال بوده است و در 30 دی‌ماه به حدود 159 هزار و 613 میلیارد ریال رسیده است؛ این اعداد رشد 22 درصدی ارزش خالص دارایی‌ها در صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد. همچنین ارزش خالص دارایی‌ها طی مدت مذکور در گروه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، قابل معامله در بورس، مختلط و با درآمد ثابت به ترتیب معادل 37، 83، 12 و 21 درصد بوده است.

گزارش‌ها حاکی است که طی ماه‌های اخیر این جریان ورود به نفع گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط در حال تغییر بوده است. کارشناسان معتقدند اعداد نشان از تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام دارد که مهم‌ترین دلیل آن به شرایط مناسب بورس در کسب بازدهی ارتباط دارد. این دو گروه صندوقی بیشتر از گروه‌های دیگر در ترکیب دارایی‌های خود سهام دارند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تقریباً طی چند ماه اخیر شرایط مناسبی را مخابره کرده‌اند؛ اما طی این هفته‌ها میل و تمایل به این صندوق‌ها نمی‌تواند در حد و اندازه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط باشد. نزدیکی بازار به ماه‌های آخر سال گویای محافظه‌کاری بیشتر از طرف سرمایه‌گذاران حقیقی است. باتوجه به نیاز نقدینگی، این روزها باید شاهد فشار فروش در نمادهای مختلف باشیم. تجربه تاریخی بورس تهران نشان می‌دهد اگر وضعیت فوق‌العاده‌ای در بازار برقرار نباشد، معمولاً انتهای سال، دوره کم‌رمقی برای بازار سهام به حساب می‌آید؛ از این رو باید انتظار داشت که تمایل به صندوق‌های کم ریسک، اما با بازدهی بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط افزایش یابد، کما اینکه طی هفته‌های اخیر نیز شاهد آن بودیم.

میزان بازدهی یک ساله صندوق‌ها

به گزارش مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، طی یک سال منتهی به 20 بهمن‌ماه 1396برای صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور متوسط 20.16 درصد بازدهی ثبت شده است. بیشترین میانگین بازدهی متعلق به گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری «مختلط» بوده و این گروه طی مدت مذکور 23.2 درصد بازدهی داده است.البته میانگین بازدهی گروه‌های صندوقی «در سهام» و «با درآمد ثابت» به ترتیب عددهای 19.98 و 19.67 درصد را نشان می‌دهد.

 همچنین در این روند، سه صندوق برتر گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به ترتیب صندوق‌های «آسمان خاورمیانه» سبدگردان آسمان، «کوثر» کارگزاری بانک صنعت و معدن و «آرمان سپهر آیندگان» شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی بوده‌اند که در یک سال منتهی به 20 بهمن‌ماه 1396بالاترین بازدهی را به خود اختصاص دادند.

البته صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هم راستا با بازدهی بورس، طی چند ماه اخیر از پرطرفدارترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بوده است. این گروه صندوقی طی یک سال مذکور بازدهی‌های بالایی را ثبت کرده‌اند.

بر این اساس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری «آوای ثروت کیان» کارگزاری بورس آثل، «کارگزاری پارسیان» کارگزاری بانک پارسیان و «آسمان یکم» سبدگردان آسمان، بیشترین بازدهی یک ساله صندوق سرمایه‌گذاری در سهام کشور را کسب کردند.

همچنین بر اساس آمار اعلامی مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز به ترتیب صندوق‌های «نیکوکاری پرسپولیس» شركت كارگزاري سهم آشنا، « توسعه سرمایه نیکی» مشاور سرمایه‌گذاری نيكي گستر و «نیکوکاری لوتوس رویان» تأمین سرمايه لوتوس پارسيان، بالاترین بازده یک ساله منتهی به 20 بهمن‌ماه 1396 را کسب کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید، در حالی بازدهی شاخص بورس طی سال مذکور حدود 27.3 درصد بود که تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط بازدهی‌ قابل توجهی کسب کرده‌اند.

 

  • شماره ۲۳۷ هفته نامه بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 391331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =