جذاب نبودن نرخ بهره استفاده از ابزار مالی بورس

پذیره نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نمادهای"صگل۱۴۱۱" و "صگل۴۱۱" از روز امروز تا ۱۵ بهمن ماه جاری به مدت سه روز کاری از طریق بازار سرمایه انجام می شود و ۱۰ روز پس از پذیره نویسی اوراق، معاملات ثانویه آن با نوسان قیمتی پنج درصد آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارش بورس آنلاین، در جریان معاملات روز جاری نماد "صکل 1411" با قیمت 1.000.051 ریال و "صگل 411" با قیمت 1.010.002 ریال مورد بازگشایی قرار گرفت.

در همین ارتباط، امروز نشست خبری با حضور معاون ناشران و اعضا شرکت بورس، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه امید، مدیر عامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان و معاون اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با همراهی برخی از اصحاب رسانه برگزار شد و در خصوص تامین مالی 300 میلیارد تومانی "کگل" و نیز چالش های تامین مالی از طریق ابزارهای مالی بازار سرمایه بحث و گفتگو شد.

روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضا شرکت بورس با بیان اینکه در ایام 50 سالگی بازار سرمایه رسالت اصلی آن یعنی تامین مالی با موفقیت پیگیری می شود، گفت: در شرایط فعلی زمینه ای در بازار سرمایه فراهم شده تا شرکت های فعال در این بازار بویژه شرکت های خصوصی از پتانسیل های بورس برای تامین مالی بهره مند شوند. بر این اساس، امکان استفاده از ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه ایجاد شده تا شرکت ها با مهندسی مالی و با استفاده از دارایی های خود تامین مالی کنند و به بازار پول وابسته نباشند.

نرخ سود اوراق تامین مالی جذاب نیست

حسینی مقدم افزود: اگرچه اوراق صکوک اوراق جدیدی در بازار بدهی نیست، اما هنوز بخش قابل توجهی از شرکت با ابزار تامین مالی آشنا نیستند. به نظر می رسد تاکنون نرخ بهره این اوراق جذاب نبوده و حتی با تعدیل نرخ ها نسبت به گذشته همچنان برخی از شرکت ها ترجیح می دهند تا از طریق بانک ها تامین مالی کنند. از این رو، فرهنگ سازی در این خصوص لازم به نظر می رسد.

اوراق صکوک "کگل"؛ 32 امین اوراق در بورس

وی با اشاره به انتشار اوراق صکوک شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در دونماد در جریان معاملات روز جاری، ابراز داشت: اوراق اجاره "کگل" 32 امین اوراقی است که در بورس تهران منتشر می شود و هفتین اوراقی است که امسال منتشر شده است.. در حال حاضر 27 نماد در بورس وجود دارد که مربوط به تامین مالی شرکت ها از طریق ابزار مالی است.

10 هزار میلیارد تومان ارزش بازار بدهی

به گفته معاون ناشران و اعضا شرکت بورس ارزش بازار بدهی به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم اگرچه مناسب است، اما رضایت بخش نیست. چراکه هنوز برخی از شرکت ها به راهکارهای دیگری جهت تامین مالی مورد نیاز خود مراجعه می کنند و این در حالی است که بازار سرمایه خواهان استفاده کلیه شرکت ها از پتانسیل های بازار بدهی استفاده کنند.

لزوم ایفای تعهدات ناشران اوراق

حسینی مقدم تعهدات ناشر اوراق را مهمترین امر در فرآیند تامین مالی برشمرد و در این خصوص اظهار داشت: ناشران باید تعهدات خود را به موقع انجام دهند، پیش از این ناشران با نظام پولی برای تأمین مالی در ارتباط بودند اما در حال حاضر از دارایی های عمومی بهره می گیرند. از این رو، برای حفظ موقعیت شرکت ها در اذهان عمومی باید پایبندی کاملی به تعهدات خود داشته باشند.

چالش های تامین مالی از طریق ابزار مالی

در ادامه غلامرضا ابوترابی، مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی با اشاره به چالش های بر سر راه تامین مالی در بخش خصوصی، در این ارتباط اظهار داشت: از زمان تصویب قانون توسعه ابزار های مالی تاکنون بیش از 48 اوراق صکوک منتشر شده که حدود ۱۶۰ هزار میلیارد ریال آن سررسید شده و بخشی هنوز فعال است.

ابوترابی نرخ اوراق را مهمترین امر در فرآیند تامین مالی برشمرد و گفت: در این زمینه شرکت های تامین سرمایه باید کمک کنند تا این نرخ ها کاهش یابد. نرخ های بازار سرمایه هم اکنون 16 تا 17 درصد است اما سایر ارکان نرخ هایی در قالب کارمزد دریافت می کنند که باعث افزایش نرخ موثر این اوراق می شود؛ نرخ اوراق صکوک "کگل" 20 درصد محاسبه می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید نرخ ها به گونه ای تعیین شود که برای صنایع بازدهی کافی داشته باشد و بتوانند از این ابزار استفاده کنند. از سوی دیگر اگر بازدهی صنعتی کمتر از نرخ موثر تامین مالی باشد، نمی تواند از امکانات بازار بدهی استفاده کند و باید مدیریت هزینه انجام شود. علاوه بر این، طولانی شدن زمان دریافت موافقت اصولی برای انتشار اوراق یکی دیگر از چالش های پیش رو است که شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در تلاش جهت کوتاه شدن زمان این فرآیند است.

10 درصد نقدینگی اقتصاد در اختیار شرکت های تامین سرمایه

همچنین علی تیموری شندی، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان گفت : صنعت تأمین سرمایه در 10 سال گذشته رشد خوبی را پشت سر گذاشته، به طوری که کل نقدینگی تحت مدیریت شرکت های تأمین سرمایه 10 درصد نقدینگی کل اقتصاد کشور ارزش گذاری شده است.

تیموری شندی در ادامه افزود: خوشبختانه در پی صدور مصوبه اخیر بانک مرکزی تفکیک مناسبی میان بازار سرمایه و بازار پول اتفاق افتاده و مدیرتی صندوق ها توسط شرکت های تامین سرمایه انجام می پذیرد که این امر نوید روزهای خوبی را به بازار سرمایه می دهد.

کاهش 10 درصدی نرخ بهره انتشار اوراق بدهی

وی در خصوص کاهش نرخ تأمین مالی عنوان کرد: نرخ ها در اقتصاد روند سینوسی دارد و این نرخ که پیشتر حدود 29 درصد بوده در شرایط فعلی به 20 درصد رسیده است. این در حالی است که عملاً بازار سرمایه تعیین کننده و نرخ گذار نیست بلکه متأثر از پیرامون است.

ضمانت؛ مشکل اصلی فرایند تامین مالی

حبیب رضا حدادی ، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امید موضوع ضمانت را مشکل اصلی تامین مالی برشمرد و در این خصوص اظهار داشت: ضمانت موضوعی است که سبب طولانی شدن فرآیند تامین مالی اوراق می شود که انتظار می رود این فرآیند با آغاز فعالیت موسسات رتبه بندی کوتاه تر شود.

اجرای برنامه افزایش سرمایه "کگل"، هدف اصلی انتشار اوراق

دریابار، معاون شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در خاتمه این نشست گفت: نرخ اوراق صکوک "کگل" 17 درصد، چهار ساله و پرداخت سود هر سه ماه یک بار است و اصل سرمایه نیز پس از چهار سال پرداخت خواهد شد. این تامین مالی که 200 میلیارد تومان آن توسط شرکت تامین سرمایه امید و 100 میلیارد تومان توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام می پذیرد، به منظور اجرای برنامه افزایش سرمایه صورت می پذیرد.

کد خبر 391003

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =