افزایش ثروت سهامداران  و رضایت نسبی ذینفـعان

بانک ملت مصمم است مجموعه‌ای کامل از خدمات مالی و بانکی را به مشتریان عرضه داشته و به عنوان‌هایپرمارکت مالی و بانکی عمل کند

اگرچه بانک ملت شایسته دستیابی به رفیع‌ترین جایگاه‌ها در نظام بانکی کشور بوده، اما نمی‌توان از نقش قابل توجه تلاش تمامی کارکنان در خوشنامی و مرغوب بودن برند بانک ملت غافل ماند. همچنین بانک ملت در طول سال‌های فعالیت خود همواره نوآوری‌های زیادی داشته و علاوه بر ارتقای سطح نظام بانکی کشور همیشه رقیب خوبی برای بانک‌های دیگر بوده است. البته شرایط پیشرفت برای بانک ملت مهیا بوده و استفاده از خرد جمعی،کار تیمی در جهت ساختن آینده‌ای بهتر برای کارکنان، مشتریان و سهامداران را در دستور کار قرار دارد. بر این اساس توجه جدی به اقتصاد مقاومتی،کمک به بنگاه‌های کوچک و متوسط، توانمندسازی بخش‌های اقتصادی و تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی، اولویت دهی به بخش‌های تولیدی، مدیریت بهینه دارایی‌ها و ساماندهی املاک مازاد از دیگر اولویت‌های بانک ملت به شمار می‌آید که می‌تواند زمینه‌ساز پویایی بیشتر بانک ملت را فراهم کند. با توجه به این موارد می‌توان از بانک ملت به‌عنوان یک بانک استراتژی محور نام برد که در فاز بعدی، باید وارد فاز انسجام استراتژیک شویم. البته در این راستا بازنگری در چارچوب مضامین استراتژیک و برنامه عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است. مطالب مذکور بخشی از دیدگاه‌های سکاندار جدید بانک ملت بود که وی در مراسم معارفه خود، اواخر آبان ماه جاری بدان اشاره داشت. بر این اساس فرصتی فراهم شد تا با محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت درخصوص تشریح برخی اهداف مد نظر گفت گویی انجام دهیم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت کنونی صنعت بانکداری کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید در نظر داشت وظیفه اصلی و فلسفه وجودی بانک‌ها جمع‌آوری وجوه سرگردان جامعه، تخصیص بهینه آن در بخش‌های مختلف اقتصادی به عنوان اهرم و محرکی برای توسعه، تقویت تولید، صنعت، اشتغال و درنتیجه رونق اقتصادی است.

همچنین امری پر واضح است که هرچه نرخ گردش تسهیلات بانکی افزایش یابد قدرت خلق پول نیز تقویت و امکان تخصیص اعتبار به تعداد بیشتری از واحدهای اقتصادی میسر شده و حجم نقدینگی موثری را به این واحدها هدایت می‌کند. چنین شرایطی، نقطه بهینه نقش آفرینی بانک‌ها در اقتصاد و صنعت و تولید کشور خواهد بود.

 البته در سال‌های اخیر رقابت ناسالم در سپرده‌گیری و افزایش حجم مطالبات موجب اختلال در گردش دارایی‌های بانکی شده که این دو پارامتر اثر مضاعفی در کارکردهای بانک‌ها دارد. از سوی دیگر هزینه‌های مذکور به واحدهای تولیدی و صنعتی منتقل شده و قیمت تمام شده تأمین نقدینگی آنها را افزایش می‌دهد. این امر ناشی از جذب منابع گران‌قیمت و عدم چرخش و گردش منابع است که از مولفه‌های اصلی افزایش قیمت تمام شده پول بانک‌ها به شمار می‌رود. با توجه با این موارد، اقدامات خوبی از سوی بانک مرکزی جهت کاهش هزینه مالی بانک‌ها و کاهش فشار بر تولید، ازجمله ساماندهی نهادهای پولی غیرمجاز، ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها، تاکید مجدد بر سقف نرخ سود سپرده‌ها، تعیین سقف نرخ بازدهی قراردادهای مشارکتی خودروسازان، انتقال معاملات ثانویه سخاب به بازار سرمایه برای جلوگیری از ایجاد بازار غیرمتشکل و غیرشفاف اوراق بدهی که به ثمر نشستن آنها، کمک شایانی به رونق اقتصادی کشور خواهد داشت، مراحل اجرایی را می‌گذراند.

  در خصوص بزرگترین چالش بانکداری کشورمان چه نظری دارید؟

وجود مطالبات معوق، املاک مازاد، قیمت تمام شده پول بانک‌ها، عدم نوآوری ناشی از نبود مشارکت و اتصال نداشتن نظام اقتصادی با فین تک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از اساسی‌ترین مشکلات فعلی نظام بانکی به شمار می‌آیند که وجود این موارد، تأمین مالی بهینه واحدهای تولیدی و صنعتی از سوی شبکه بانکی را دچار اختلال می‌کند.

 برای ساماندهی موارد مذکور چه اهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

تنوع و هوشمندی در تعیین تکلیف مطالبات، تسریع در فرآیند فروش و واگذاری املاک مازاد، اعتبار سنجی دقیق و همه جانبه در اعطای تسهیلات، عدم رقابت ناسالم بانک‌ها در جذب منابع، برخورد جدی و مستمر مراجع نظارتی و بانک مرکزی با تخلفات بانک‌ها در جذب منابع، شناسایی ابزارهای تأمین مالی نوظهور جهت تأمین مالی ابر پروژه‌ها همراه با مشارکت سایر بازیگران اقتصادی از جمله بازار سرمایه در تأمین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله راهکارهای حل مشکلات کنونی و افزایش نقش آفرینی بانک‌ها در فضای اقتصادی کشوربه شمار می‌آید.

 تعدادکنونی بانک‌ها و ادغام بانک‌های کوچک چه میزان می‌توانند بر ساختار اقتصادی تاثیر‌گذار باشند؟

اگر چه از لحاظ قواعد کلان اقتصادی، تعدد بازیگران و ورود و خروج آنها به بازار از مولفه‌ها و ویژگی‌های اصلی و اساسی بازار رقابت کامل است اما عدم پایبندی به اصول و قوانین بازار موجب هرج و مرج در بازار و عدم تعادل در بازار می‌شود. همچنین از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی از جمله وجود مطالبات معوق، دارایی‌های مازاد و بدون بازده، ادغام بانک‌ها در چنین شرایطی نتیجه بخش و مفید نخواهد بود.

 شرایط کنونی بانک ملت در مقایسه با سایر بانک‌های کشور چگونه است؟

در حال حاضر بانک ملت با بیش از 877000 نقطه تماس با مشتریان از جمله 1502 شعبه، 623 باجه، 5000 خودپرداز، 853000 دستگاه کارتخوان و 17300 درگاه پرداخت(VPOS) به ارایه خدمات پرداخته و در شاخص‌های اصلی و عملکردی دارای رتبه و جایگاه رقابتی قابل قبولی در شبکه بانکی کشور است. همچنین از سوی دیگر نقاط اهرمی نظیر فروش املاک مازاد، کاهش قیمت تمام شده پول، تمرکز بر فعالیت‌های ارزی و ساماندهی و بهینه نمودن زنجیره ارزش در دستور کار بانک قرار دارد. به نظر می‌آید با مجموعه برنامه‌هایی که در دست اقدام بوده کارنامه‌ای قابل قبول برای پایان سال شاهد باشیم که به طور یقین با رضایت نسبی ذینفعان بانک ملت همراه خواهد شد.

 استراتژی تداوم یا توقف شرکت داری در بانک ملت چه جایگاهی دارد؟

بر اساس قانون عملیات بانکی بدون ربا و درچارچوب آیین نامه فصل سوم قانون مذکور، بانک‌ها می‌توانند با استفاده از عقود مشارکت حقوقی و سرمایه‌گذاری مستقیم، به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های موجود یا ایجاد شرکت جدید اقدام کنند. همچنین توسط شورای پول و اعتبار نیز حدود مشخصی برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها توسط بانک‌ها تعیین و مقادیر مشخصی برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها مجاز شده است. اگرچه در حال حاضر نسبت سرمایه‌گذاری‌های هر بانک به سرمایه پایه آن بانک برابر با رقم 40 درصد بوده اما در این روند، بانک ملت در قالب سه هلدینگ از جمله گروه مالی ملت، بهساز مشارکت‌های ملت و فناوران هوشمند فعالیت می‌کند.

اقداماتی در راستای منویات وزیر اقتصاد و دارایی با رویکرد افزایش بازده دارایی‌ها صورت گرفته که واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه از جمله عرضه بخشی از سهام به پرداخت، در این خصوص انجام شده است. البته بانک ملت برای تنوع خدمات و لزوم ارائه مجموعه‌ای از خدمات مالی و بانکی به مشتریان، فعالیت شرکت‌هایی را که در راستای زنجیره ارزش کسب و کار خود قرار دارد را ادامه خواهد داد و سایر شرکت‌ها یش نیز به تناوب واگذار خواهد شد.

 برای حمایت و افزایش منافع سهامداران چه برنامه‌های راهبردی انجام می‌شود؟

پرواضح است که شرکت‌های فعال در بازار سرمایه درپی رونق سهام خود هستند و بانک ملت نیز به عنوان بزرگترین بانک خصوصی از این قاعده مستثنی نیست. درحال حاضر بانک ملت با ارزش بازار به میزان 55.000 میلیارد ریال، رتبه 23 در سطح شرکت‌های بورسی و جایگاه نخست شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است. همچنین از منظر نسبت P بهE نیز بانک ملت از متوسط شبکه بانکی به مراتب وضعیت بهتری دارد. با توجه به موارد مذکور، اهم اولویت‌های اجرایی بانک ملت در بازار سرمایه، مواردی نظیر ارائه صورت‌های مالی شفاف و استاندارد، انعکاس اخبار و اطلاعات به موقع به سهامداران، افزایش پایدار قیمت سهام، عدم تغییرات آنی و هیجانی در قیمت سهام، تناسب نسبی در نسبت P به E، افزایش ثروت سهامداران و رضایت نسبی تمامی ذینفعان است.

 با توجه به نقش آفرینی متمایز بانک ملت درتحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، چه اقدامات مهمی در این خصوص انجام شده است؟

بانک ملت در سالیان اخیر دارای بالاترین میزان مصارف شبکه بانکی کشور بوده که نشانگر سهم این بانک در تولید و اشتغال و تأمین مالی واحدهای تولیدی است.به عنوان نمونه حجم تسهیلات اعطایی از ابتدای سالجاری نشان می‌دهد که حدود 58 درصد از تسهیلات به بخش صنعت، 29 درصد به بخش خدمات و 11درصد به بخش بازرگانی تخصیص داده شده است. البته در بخش بنگاه‌های متوسط و کوچک نیز 176 فقره به مبلغ 2.330 میلیارد ریال از سوی کارگروه اقتصاد مقاومتی معرفی شده و 3.221 فقره نیز به صورت مستقیم از سوی بانک ملت پذیرش شده است.چنین حجم تسهیلات در صنعت و تولید نشانگر اهتمام بانک بر نقش آفرینی در اقتصاد و اشتغال کشور است.

 نسبت کفایت سرمایه بانک ملت و حقوق صاحبان سهام در شرایط کنونی چه میزان بر آورد می‌شود؟

براساس عملکرد شهریور ماه سال‌جاری، نسبت کفایت سرمایه بالغ بر 6.06 درصد و جمع حقوق صاحبان سهام نیز به میزان 66،827 میلیارد ریال بر آورد می‌شود. البته به منظور بهبود نسبت کفایت سرمایه، تمهیداتی از سوی بانک در دست اقدام می‌باشد.

 با توجه به بحث واگذاری سهام بیمه آسیا، برای اینکه شرکت‌های تحت مدیریت‌تان نظیر گروه مالی ملت، بهسازان مشارکت‌های ملت و بهسازان هم، سهام بانک ملت را عرضه کنند، چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد؟

نهادسازی برای تکمیل زنجیره ارزش یکی از ویژگی‌های ارزشمند بانک ملت به شمار می‌آید. اکنون سازمان‌هایی عملکرد درخشان دارند که بیشترین میزان همراستایی و همسویی بین استراتژی‌های کسب و کار را ایجاد کنند و هرچه همراستایی تقویت شود عواید بیشتری برای آنها حاصل خواهد شد. همچنین بانک ملت به سبب رویکرد خود مبنی بر افزایش سهم از کیف پول مشتری، مصمم است مجموعه‌ای کامل از خدمات مالی و بانکی را به مشتریان عرضه داشته و به عنوان‌هایپرمارکت مالی و بانکی عمل کند. بر این اساس شرکت‌هایی که در راستای رویکرد مذکور باشند در بانک ماندگار خواهند بود و سایر شرکت‌ها به تناوب واگذار خواهند شد.

 در خصوص انتشار صورت‌های مالی بانک ملت براساس الگوی مد نظر سازمان بورس چه نظری دارید؟

بانک ملت همواره اهتمام کامل برای تدوین تمامی گزارش‌های مد نظر سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی را به کار بسته است.همچنین تهیه صورت‌های مالی بانک مطابق با الگوی مد نظر بورس بصورت کامل در دستور کار قرار داشته وهست. اگرچه در این روند تهیه برخی از یادداشت‌ها با توجه به نرم افزارهای موجود و شرایط حاکم بر بانک‌ها وجود نداشته اما بر اساس صورت‌های مالی جدید اعلامی بانک مرکزی ج.ا.ا. که همگرا با صورت‌های مالی IFRS بوده، بخش عمده‌ای از مواردمزبور تهیه شده است.

 

  • شماره ۲۳۴ هفته نامه بورس - صفحه ۱۴
کد خبر 390844

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =