در این میان انتظار میرود، اقتصاد ایران نیز به مثابه موارد بالا با عنایت به مشترکات فرهنگی و سیاسی زیادی که با این کشور وجود دارد با استفاده از پتانسیلهای موجود بتواند سهم قابل قبولی از بازار بکر اقتصاد این روزهای کشور جنگ زده عراق را تصاحب کند و در این راه باید از هر امکان و ابزاری برای توسعه و حضور در بازار عراق استفاده کرد.
آنچه نگارنده را ترغیب به نگارش این جملات کرد تامل بر نکاتی بود که یکی از اساتید اقتصاد که هم اکنون مسئولیت مهمی نیز در حوزه روابط اقتصادی بین دو کشور دارد، مطرح میکند، وی بر این باور است که با اینکه هنوز چند صباحی از رسیدن به آرامش نسبی در کشور همسایه نگذشته است سوداگران دیگر کشور همسایه عراق با حضوری پررنگ درصدد تصاحب یکی از بزرگترین بازارهای عراق، یعنی بازار آرد و نان هستند و تا کنون حدود 90 درصد این بازار را با قدرت در دست گرفتهاند و سهم کشورمان از این بازار بزرگ تنها به رقم 10 درصد اکتفا میکند که به نظر میرسد اگر بیش از این تعلل به خرج دهیم دیگر بازارهای مهم عراق نیز از دست میروند و فکر میکنم این مساله نشات گرفته از بازاریابی ضعیف و نه چندان علمی تجار کشورمان و استفاده از روشهای سنتی در تصاحب بازار باشد.
در این شرایط رقابت بسیار سختی بین کشورهای عربی، ترکیه و ایران برای حضور در بازار عراق به دلیل ظرفیتهای خالی موجود در اقتصاد وجود دارد که باید بتوان بخشی از این ظرفیتها را به نیازهای مردم عراق وصل کرد؛ این کار هم به نفع دولت و مردم عراق بوده و هم اشتغال ملی و اقتصاد مقاومتی را تقویت میکند. در این راستا و با توجه به تداوم سیاستهای سلطهگرانه کشورهای غربی و به خصوص ایالات متحده و به رغم قول و قرارهای غربیها برای رفع تحریمهای استعماری که تاکنون کسر بسیار ناچیزی از آنها محقق گشته برهمه سازمانها و نهادها واجب است که با بهرهگیری از بسترهای موجود در این بازاربالفعل نقشآفرینی کنند. یکی از مهمترین بسترهای موجود اقتصادی که میتوان گفت با عمر کم خود در کشور توانسته بسیاری از نیازهای اقتصادی و بازار مواد اولیه کشور را در دهه گذشته پاسخگو باشد و نمره نسبتا قابل قبولی در از بین بردن بردن رانتهای موجود در بازارهای سنتی وایجاد شفافیت در انجام معاملات داشته بورس کالای ایران است؛ این بورس به عنوان رکن اساسی بازارسرمایه در زمینه تجارت بینالملل میتواند علاوه بر توسعه فعالیتهای داخلی در گستردهتر شدن ارتباط تجاری کشور در سطح بینالمللی نیز نقش قابل توجهی داشته باشد و حتی میتواند مرجعی برای قیمتگذاری کالاهای بینالمللی درهاب خاورمیانه باشد.
نگارنده بر این باور است که پتانسیلهای بورس کالا به حدی است که بتواند ضعف عمده عدم استفاده از دانش بازاریابی را در ورود به بازار بکری بنام عراق پوشش دهد و نابسامانیهای موجود در این بازار را با دانش فنی مدیران با تجربه و کارگزاران کارکشته خود که تجربه بعضی از آنها در چرخاندن رینگهای صادراتی و بینالمللی بورس مذکور زبانزد خاص و عام است راسامان بخشد. در این میان بازارعراق میتواند مقصد کوتاه مدت و سکوی پرش خوبی برای بورس کالای ایران با توجه به مزیتهای زیادی که دارد علاوه بر تأثیرگذاری در بازار داخلی در منطقه هم مؤثر باشد و بسیاری از نارساییهای فعلی اقتصاد را جبران کند. پس حال که این فرصت موجود است و بسترهای لازم نیز همانند امکانات فیزیکی، ساختاری، کارشناسی و کارگزاریهای معتبر و همچنین قوانین و مقررات لازم با تمام قوا امتحان خود را دراین راه با نمره مثبت پس داده و باعث بوجود آمدن نهادی خوشنام به نام بورس کالا شدهاند، نباید بگذاریم سهم بازار پیش رو بیش از این به تسخیر دیگر رقبا در آید.
ماهنامه بازار و سرمایه - بورس کالا
نظر شما