تامین مالی ۵میلیارد ی بزرگترین صندوق نیکوکاری بورس

صندوق نیکوکاری لوتوس رویان که از ۱۴ دی ماه سال گذشته به پذیره‌نویسی پرداخت اکنون بزرگ‌ترین صندوق نیکوکاری بازار سرمایه کشوربه شمار می آید که در مدت فعالیت خود ، توانسته بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۸۷ میلیون ریال تأمین مالی (طی سه دوره پرداخت سود)، برای پژوهشگاه رویان انجام دهد.

این صندوق به عنوان چهاردهمین صندوق نیکوکاری بازار سرمایه ، در حال حاضر نزدیک به هزار نفر سرمایه‌گذار دارد و سرمایه فعلی صندوق بالغ بر 400 میلیارد ریال است.البته دوره‌های تقسیم سود در این صندوق سه ماهه است و در پایان هر فصل، سود تقسیم می‌شود. همچنین لوتوس رویان از شروع فعالیت خود تا کنون، 4 دوره تقسیم سود داشته که آخرین دوره آن در 30 آذر 96 انجام شد . بر این اساس طی 3 دوره‌ پرداخت سود، در مجموع 5 میلیارد و 487 میلیون و 81 هزار و 941 ریال سود به پژوهشگاه رویان تعلق گرفته و این در حالی است که سود مربوط به آخرین دوره پرداخت سود، به دلیل محاسبات و بررسی‌های متولی و حسابرس هنوز قطعی نشده و پس از قطعی شدن، طی ماه جاری به پژوهشگاه رویان پرداخت خواهد شد.

 روش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق های نیکو کاری                         

برپایه این گزارش روش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق مذکور به سه صورت در نظر گرفته شده است که همزمان امکان انجام کار خیر و نیز سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر، فرد نیکوکار می‌تواند با انتخاب یکی از سه روش سرمایه‌گذاری، میزان مشارکت خود در امور خیر مربوط به صندوق را تعیین کند و این تنوع شیوه‌های مشارکت عاملی بر افزایش جذابیت صندوق و جذب شمار بالای سرمایه‌گذارِ نیکوکار بوده است.

در روش اول، فرد نیکوکار اصل سرمایه و منافع حاصل از آن را جهت استفاده در امور نیکوکارانه به صندوق می‌بخشد و درواقع اصل سرمایه و سود حاصل از آن را به صندوق اهدا می‌کند. همچنین در روش دوم، فرد نیکوکار فقط عواید حاصل از سرمایه اولیه را جهت تحقق اهداف نیکوکارانه اختصاص می‌دهد و به این ترتیب اصل سرمایه متعلق به فرد نیکوکار بوده و هر زمان که بخواهد می‌تواند سرمایه خود را برداشت کند. در روش سوم نیز، درصدی از عواید صندوق که از پیش توسط مدیر صندوق تعیین می‌شود، متعلق به سرمایه‌گذار بوده و مابقی آن به صندوق اختصاص می‌یابد.

امکان سرمایه‌گذاری حتی با  یک میلیون ریال

البته در این صندوق سعی بر این است تا اصل سرمایه صندوق حفظ و منافع آن صرف امور نیکوکارانه شود. به همین دلیل حتی اگر شخص نیکوکار تمایل به اختصاص اصل سرمایه به امور نیکوکارانه داشته باشد، فقط منافع حاصل از سرمایه صرف امور نیکوکارانه می‌شود و اصل سرمایه در صندوق گردش پیدا کرده و به صورت مستمر بازده حاصل از آن صرف امور مربوط به فعالیت صندوق می‌شود و تنها در صورت انحلال صندوق، اصل سرمایه به پژوهشگاه رویان پرداخت می‌شود. همچنین از آنجا که حداقل سرمایه‌گذاری در این صندوق یک واحد در نظر گرفته شده است، امکان سرمایه‌گذاری با مبلغ کم و در حدود یک میلیون ریال هم وجود دارد.

تأمین بخشی از منابع مالی لازم

این گزارش می افزاید  صندوق لوتوس رویان از نوع صندوق‌های با درآمد ثابت و پیش‌بینی سود است که تحت مدیریت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان فعالیت می‌کند و پژوهشگاه رویان و مؤسسه خیرین پژوهش سلامت رویان نیز از مؤسسان این صندوق هستند. فعالیت صندوق لوتوس رویان در راستای تأمین بخشی از منابع مالی لازم برای کمک به امور پژوهش و تهیه و تولید داروهای مربوط به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج است که پروژه‌های تحقیقاتی آن در پژوهشگاه رویان در حال انجام است.

البته در این روند ترمیم پیوند سلول های بنیادی، تولید سلول‌های انسولین ساز و سلول های رنگدانه شبکیه چشم، تحقیق بر روی بیماری پارکینسون، درمان بیماری‌های استخوانی و غضروفی، درمان سرطان‌های سیستم خون‌ساز، درمان دیابت و آلزایمر و ... از جمله پروژه‌های تحقیقاتی است که این پژوهشگاه بر روی آن فعالیت دارد.

مشارکت طیف گسترده‌تری از نیکوکاران

در حال حاضرشمار صندوق‌های نیکوکاری در بازار سرمایه به عدد14 می‌رسد، که با توجه به پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه کشور و با رشد و توسعه روزافزون دانش مالی و تنوع ابزارهای سرمایه‌گذاری، زمینه علمی و فناورانه برای جلب مشارکت‌های نیکوکارانه با نیت خیر و ملی و کمک به مصداق‌های جدید بخشش متناسب با نیازهای آینده جامعه فراهم شده است. به‌این‌ترتیب می‌توان با استفاده از ابزارهای نوین بازار سرمایه از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری، طیف گسترده‌تری از نیکوکاران را در پروژه‌های خیر با مقادیر و شیوه‌های مختلف و متنوع، مشارکت داد. همچنین از جمله مزایای صندوق‌های نیکوکاری می‌توان به مواردی چون: تجمیع سرمایه‌های انفرادی برای پیشبرد اهداف نیکوکارانه، ساختار نظام‌مند در تخصیص وجوه به امور نیکوکارانه، وجود جریان مستمر وجوه، امکان حفظ اصل سرمایه نیکوکاران و امکان تخصیص بخشی از سود فعالیت صندوق به نیکوکاران اشاره داشت .

کد خبر 390480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =