۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
بررسی عملکرد شش ماهه وپست

پست بانک ايران در سال ۷۵ در تهران تاسیس گردید. این بانک در حال حاضر، دارای ۴۰۶ شعبه در سراسر کشور و بیش از ۳ هزار نفر کارکنان می باشد.

 نماد معاملاتی شرکت از ۲۷ تیر۹۶ به علت برگزاری مجمع عمومی عادی متوقف گردیده و تاکنون باز نشده است. در ۳ دی ماه سال جاری، مجمع مذکور طبق اعلام قبلی برگزار گردید و صورتهای مالی تصویب گردیدند. در نتیجه، انتظار می رود نماد وپست به زودی بازگشایی گردد. ۵۱% سهام بانک متعلق به دولت، ۲۵% آن به سهام عدالت، ۵% آن به سهام ترجیحی کارکنان و ۱۹% باقیمانده نیز به سایر اشخاص حقیقی و حقوفی تعلق دارد.

شرکت در نیمه نخست سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ (حسابرسی نشده) با سرمایه حدود ۳,۲ هزار میلیارد ریال، مبلغ ۲ ریال سود هر سهم معادل ۸% بودجه را محقق گردانیده است. در ادامه به بررسی عملکرد وپست در نیمه نخست سال جاری می پردازیم:

درآمدها

وپست در بودجه۹۶، حدود ۵٫۴ هزار میلیارد ریال درآمد را با ۱۵% افزایش نسبت به سال گذشته برآورد نموده است و در نیمه نخست سال توانسته حدود ۲٫۵ هزار میلیارد ریال آن معادل ۴۷% بودجه را تحقق بخشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶% افزایش داشته است. در نمودار زیر، ترکیب درآمدی وپست در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به هزار میلیارد ریال):

در ادامه به بررسی درآمدها به تفکیک مشاع و غیرمشاع به تفصیل می پردازیم:

درآمدهای مشاع

مجموع درآمدهای مشاع وپست در بودجه96، با 30% افزایش نسبت به سال گذشته حدود 9 هزار میلیارد ریال برآورد گردیده است. همچنین درآمدهای مشاع تحقق یافته وپست تا پایان شهریور ماه سال جاری با 36% افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 4.4 هزار میلیارد ریال معادل 49% بودجه بوده است. در نمودار زیر، ترکیب درآمدهای مشاع در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

همانگونه که از نمودار فوق ملاحظه می گردد، بخش عمده ای از درآمدهای مشاع وپست حاصل از اعطای تسهیلات می باشد و سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سپرده گذاری ها سهم ناچیزی در درآمدزایی شرکت دارند. سود حاصل از سرمایه گذاری وپست در نیمه نخست سال جاری، عمدتا ناشی از سرمایه گذاری در سهام شرکتهای صرافی فراز اعتماد، بیمه تجارت نو، بانک دی و صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک بوده است.

وپست برآورد نموده که در سال جاری حدود 67.2 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا نماید که این مقدار نسبت به سال گذشته، 56% افزایش یافته است و این بانک در نیمه نخست سال جاری، توانسته حدود 45.8 هزار میلیارد ریال معادل 68% از بودجه را محقق نماید. در نمودار زیر، ترکیب کل تسهیلات اعطایی در پایان شهریور ماه سال جاری آورده شده است:

در نمودار زیر، سود و وجه التزام مهمترین تسهیلات اعطایی بانک در بازه های زمانی مختلف به تشریح آورده شده است (ارقام به هزار میلیارد ریال):

در بودجه سال 96، نرخ سود تسهیلات مشارکت مدنی و مرابحه 18% و نرخ سود تسهیلات جعاله و فروش اقساطی 16 تا 18درصد برآورد گردیده است.

سود علی الحساب پرداختی به سپرده های سرمایه گذاری

پست بانک ایران در نیمه نخست سال جاری موفق به جذب حدود 37.2 هزار میلیارد ریال سپرده به طور میانگین گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 11% افزایش داشته است. بیشترین حجم سپرده های بانک از سپرده های یکساله تشکیل گردیده است. پست بانک در نیمه نخست سال جاری، حدود 3.4 هزار میلیارد ریال سود به سپرده هایش پرداخت نموده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 26% افزایش یافته است. در بودجه سال 96، جذب سپرده ها با کاهش نسبت به سال گذشته با نرخ سود 15 تا 18 درصد برآورد گردیده است.

در مجموع، وپست در نیمه نخست سال جاری 4.4 هزار میلیارد ریال درآمد مشاع داشته که سهم بانک از آن 1,001 میلیارد ریال معادل 22% از کل درآمدهای مشاع بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

درآمدهای غیرمشاع

مجموع درآمدهای غیرمشاع بانک در بودجه96 با 18% افزایش نسبت به سال گذشته حدود 3.2 هزار میلیارد ریال برآورد گردیده است و در نیمه نخست سال جاری حدود 1.5 هزار میلیارد ریال آن معادل 47% بودجه تحقق یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 7% کاهش داشته است. بخش عمده ای از درآمدهای غیرمشاع متشکل از درآمد کارمزد است که با توجه به افزایش نرخ کارمزد ارائه برخی خدمات بانکها توسط بانک مرکزی در اواخر مهر ماه سال 95 افزایش یافته است.

هزینه ها

مجموع هزینه های بانک در بودجه96، با 15% افزایش نسبت به سال گذشته حدود 5.4 هزار میلیارد ریال برآورد گردیده است. در نیمه نخست سال جاری حدود 2.5 هزار میلیارد ریال هزینه معادل 47% بودجه محقق گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15% افزایش داشته است. در نمودار زیر، ترکیب هزینه های بانک در نیمه نخست سال جاری آورده شده است:

در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در سالهای مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

تجهیز منابع بانک

در نمودار زیر، ترکیب منابع بانک در سال 95 آورده شده است:

در سال 95، حدود 79% از منابع بانک از محل جذب سپرده ها بوده است.

تخصیص منابع بانک

در نمودار زیر، ترکیب مصارف بانک در سال 95 آورده شده است:

در سال 95، حدود 64% از مصارف بانک متشکل از تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی بوده است.

نسبت کفایت سرمایه

با توجه به الزام بانکها به گزارشدهی به روش IFRS، نسبت کفایت سرمایه بانک در نیمه نخست سال جاری (1.25%-) و سال 95 حدود (1.4%-) گردیده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداقل نسبت كفايت سرمايه براي كليه بانكها و موسسات اعتباري (اعم از دولتي و غيردولتي) را 8% اعلام کرده است. در حالی که این نسبت در مقررات بازل 3، به میزان 13% تعیین گردیده است.

نتیجه گیری

در حال حاضر، صنعت بانکداری کشور با چالش های بسیاری از جمله حجم بالای مقادیر حسابهای مشکوک الوصول و داراییهای ثابت مخصوصا املاک، رقابت با موسسات مالی غیر مجاز، الزام بانکها به کاهش سود سپرده های بانکی، عدم اتصال به شبکه بین المللی و… مواجه می باشد. الزام بانکها به ارائه گزارش به روش IFRS، پرده از بسیاری مشکلات و مسائل بانکها برداشت و زیان ده بودن عملکرد بسیاری از آنها را آشکار ساخت. پست بانک نیز با چالشهای فوق مواجه گردیده و نماد شرکت با توجه به برگزاری مجمع عمومی عادی سال95 حدود 7 ماه است که بسته می باشد.با توجه به برگزاری مجمع در دو هفته گذشته امید به بازگشایی نماد آن می رود. این بانک اقدام به نصب و راه ‌اندازی هزار دستگاه خودپرداز در مناطق روستایی در اواخر آبان سال جاری نموده است و در فروردین ماه سال جاری اعلام نمود که براساس برنامه ششم توسعه کشور، تأمین مالی تمامی پروژه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه را انجام خواهد داد.

 

  • منبع: کارگزاری آبان
کد خبر 390474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =