P/E صنایع بورسی به روش TTM

شرکت نوآوران امین P/E صنایع بورسی به روش TTM را منتشر کرد

نسبت P/E

 

این شاخص که یکی از مهمترین شاخص‌ها در ارزش‌گذاری سهام به حساب می‌آید، نشان می‌دهد بازار چه قیمتی را برای هر ریال سود شرکت تعیین کرده است. این شاخص با تقسیم قیمت سهام شرکت بر سود هر سهم (EPS) به دست می‌آید.

برای تحلیل این نسبت به این نکات توجه کنید:

۱) هرچه شرکت ریسک کمتری داشته باشد، انتظار می‌رود سهامداران هر ریال سود شرکت را به قیمت بیشتری بخرند (P/E بالاتر) و برعکس.

۲) اگر شرکت، همه سود خود را تقسیم کند و سرمایه‌گذاری مجددی انجام ندهد، برتری شرکت در نسبت‌های سودآوری، اثری بر مبلغی که سهامداران بابت هر ریال سود شرکت پرداخت می‌کنند، ندارد (P/E تغییر نمی‌کند).

۳) اگر شرکت، بخشی از سود خود را برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار فعلی خود در داخل شرکت نگه دارد، برتری شرکت در نسبت‌های سودآوری و خصوصاً بازده حقوق صاحبان سهام باعث می‌شود سهامداران هر ریال سود شرکت را به قیمت بیشتری بخرند (P/E بالاتر) و برعکس. توجه داشته باشید که برتری در نسبت‌های سودآوری در اتاق ارزیابی با رنگ سبز و نقص در این نسبت‌ها با رنگ قرمز نشان داده می‌شود.

روش P/E TTM

یکی از روش‌های دنباله دار، روشی به نام (TTM) Trailing Twelve Months است که بر اساس سودهای محقق شده در 12 ماه گذشته، نسبت به محاسبه P/E  اقدام می‌کند و این اطلاعات می‌تواند از گزارشات میان دوره‌ای و پایان دوره‌ای استخراج شود. به عنوان مثال اگر شرکتی گزارشات 9 ماهه را ارائه دهد، سود و زیان این دوره 9 ماه با سود و زیان سه ماهه آخر سال مالی قبل جمع و براساس آن P/E محاسبه می‌شود.

نسبت P/S

این شاخص که یکی از مهمترین شاخص‌ها در ارزش‌گذاری سهام به حساب می‌آید، نشان می‌دهد بازار چه قیمتی را برای هر ریال فروش شرکت تعیین کرده است. این شاخص با تقسیم ارزش بازار شرکت بر فروش به دست می‌آید.

نسبت P/B

این شاخص نیز از شاخص‌هایی است در ارزش‌گذاری سهام استفاده می‌شود و نشان می‌دهد بازار چه قیمتی را برای هر ریال سرمایه شرکت به ارزش دفتری تعیین کرده است. این شاخص با تقسیم ارزش بازار شرکت بر ارزش حسابداری حقوق صاحبان سهام شرکت که در ترازنامه افشاء می‌شود، به دست می‌آید.

برای مشاهده نسخه کامل گزارش به وب سایت شرکت نوآوران مراجعه کنید.

 

  • شماره ۲۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۵

 

کد خبر 390451

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =