۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کاهش ۲درصدی شاخص بازار

سجاد مرادی، کارشناس صبا جهاد

بورس تهران هفته گذشته شاهد قطع روند صعودی شاخص و شروع روند نزولی قیمت‌ها بود. در دومین هفته از زمستان 96 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تحت تاثیر هیجانات به‌وجود آمده، در مسیر نزولی حرکت کرد و با کاهش 1970واحدی معادل (2درصد) به 95929 واحد رسید. ریسک سیاسی، تحول در نحوه‌ اطلاع رسانی بازار سرمایه موجب به وجود آمدن فضایی احتیاطی حاکم بر بازار شد. برای تکرار روند صعودی شاخص و رشد قیمت‌ها نیاز به کم شدن اثر ریسک سیاسی در کنار حفظ عوامل بنیادی است.

 

غلبه ریسک سیستماتیک بر بازار

در هفته گذشته بازار سرمایه کشور با ریسک سیستماتیک غیراقتصادی مواجه شد که در روزهای ابتدایی هفته شاخص کل با افت چشمگیری همراه بود. تجمعات مردمی در بعضی از شهرهای کشور بالاخص شهر تهران موجب شد تا معامله گران اقدام به فروش‌ سهام خود کنند.

 اما در سوی دیگر گروهی از سرمایه‌گذاران به‌خصوص اشخاص حقوقی با پذیرش ریسک موجود در بازار، ریزش قیمتی را فرصت خوبی برای خرید شناسایی کردند. با کم شدن تجمعات مردمی در خیابان‌ها از شدت فروش سهام در بازار اوراق بهادار کاسته شد اما نزدیک شدن به موعد تصمیم گیری رئیس جمهور امریکا در مورد ماندن یا خروج آمریکا از برجام موجب ایجاد فضای احتیاطی بر بازار شد.

 گروه فلزات اساسی

نمادهای زیر مجموعه گروه فلزات اساسی در روزهای ابتدایی هفته گذشته با افت محسوس همراه بودند. افت قیمتی در این نمادها و همچنین سطوح قیمتی مطلوب فلزات در بازار جهانی پس از بازگشایی موجب مورد استقبال قرار گرفتن نمادهای این گروه توسط برخی از سهامداران شد اما موارد ذکر شده در بالا، دلیل پا بر جا ماندن فشار فروش توسط سرمایه‌گذاران ریسک گریز شد. در میان فروش‌های هیجانی، نماد «فاسمین» با تعدیل 34 درصدی سود هر سهم برای سال مالی 96 با رشد 5.9 درصدی مورد استقبال قرار گرفت. خبر خرید ذوب آهن توسط فولاد مبارکه اصفهان موجب صف خرید شدن «ذوب» شد که با تکذیب این خبر از سوی سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه، این نماد در محدوده منفی هفته را به پایان رساند.

گروه پالایشی

معاملات در گروه پالایشی همسو با روند بازار کم رمق دنبال شد. این موضوع در حالی رخ داد که قیمت نفت در بازارهای جهانی به سطوح بالای 67 دلار دست یافته بود و همچنین نرخ دلار به 4300 تومان رسیده بود. با وجود این معاملات انجام شده در این گروه همانند دیگر گروه‌های بزرگ بازار با احتیاط همراه بود. اما در این بین نماد «شبهرن» با معامله شدن در محدوده سبز هفته را به پایان رساند.

گروه خودرویی

گروه خودرو که پس از مدت‌های مدیدی به سرگروهی ایران خودرو دوباره به کانون توجهات بازار بازگشته بود؛ با ایجاد ریسک سیاسی در هفته گذشته بار دیگر زیر سایه معاملات احتیاطی قرار گرفت. اضافه شدن ریسک سیاسی داخلی به تعیین موضع رئیس جمهور آمریکا بیش از پیش موجب عقب نشینی قیمت‌ها در نمادهای زیر مجموعه گروه خودرو شد.

 

  • شماره ۲۳۱ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 390436

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =