اصلاح دستورالعمل ها گامی بلند در افزایش شفافیت بازار سرمایه

معاون ناشران و اعضاء بورس تهران گفت: در دستورالعمل پذیرش قبلا دو بخش را سازمان پیگیری می کرد؛ یک بخش به موقع بودن ارایه گزارشگری و بخش دیگر قابل اتکاء بودن آن است تا گزارش ارایه شده توسط شرکت ها باکیفیت بوده باشد.

هم اکنون وظیفه پیگیری به موقع بودن گزارش ها به بورس اوراق بهادار تهران محول شده است اما به این معنی نیست که در حوزه محتوا و ناشران پیگیری نداشته باشیم، بلکه آن هم جزو وظایف ذاتی بورس است.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از نوآوران امین ، روابط عمومی بورس تهران به منظور آشنایی بیشتر فعالان بازار سرمایه با اصلاح دستورالعمل های افشا، پذیرش و معاملات با روح اله حسینی مقدم معاونت ناشران و اعضاء گفت و گویی را انجام داده که مشروح آن  را می توانید در زیر ملاحظه فرمایید.

مزایای دستور العمل که به شفاف تر شدن بازار سرمایه کمک می کند را تشریح کنید؟

دستور العمل جدید مزایایی زیادی دارد که به شفاف تر شدن فضای بازار سرمایه و همچنین رویه هایی که بورس تاکنون در قبال ناشران داشته است کمک می کند.

این دستورالعمل به شفافیت فرآیند لغو پذیرش شرکت ها کمک می کند. زمانی ما در مورد لغو پذیرش شرکت ها اقداماتی را انجام می دادیم اما بازار زمانی در مورد لغو پذیرش شرکت ها متوجه می شد که اطلاعیه انتقال شرکت به بازار پایه منتشر می شد، در حالی که فرایند آن از ۶ ماه الی یکسال قبل آغاز شده بود. این دستورالعمل فضا را شفاف تر کرده است. یعنی اگر یک شرکتی لغو پذیرش می شود  همه بازار می توانند آن را پیش بینی و تحلیل کنند که شرکت مذکور با توجه به این ضعف ها یا در واقع قصور در گزارشگری ممکن است یک ماه یا دوماهه دیگر با توجه به دستورالعمل و رویه های اجرایی لغو پذیرش شود و در نهایت به فهرست بازار پایه منتقل شود.

طبقه بندی شرکت ها مزیت دیگر این دستورالعمل است. تاکنون طبقه بندی شرکت ها در اردیبهشت ماه انجام می شد، در حالی که شرکت ها در این ماه صورت های مالی خود را به بورس ارایه نکرده اند. به همین دلیل در طبقه بندی از اطلاعات یکسال قبل تر آنها استفاده می شد اما در طبقه بندی جدید، مرداد ماه در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه  سال مالی بخش قابل توجه شرکت ها ۲۹ اسفندی است و در تیر ماه مجمع خود را نیز برگزار کرده اند، اطلاعات دقیق و به روز تری برای طبقه بندی شرکت ها موجود است و براساس آن به هیات پذیرش پیشنهاد درخواست ارتقاء، لغو یا تنزل برخی شرکت ها مطرح می شود. ضمن اینکه این دستورالعمل کمک می کند بتوانیم در مقاطع فصلی نیز به بازار علامت دهیم که این شرکت ها الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نمی­کنند.

در خصوص مقاطع فصلی بیشتر توضیح دهید؟

فصل یعنی همان مقاطع سه ماهه مانند پایان خرداد ماه یا پایان شهریور ماه. براساس این دستورالعمل حداکثر طی یک هفته وضعیت دستورالعمل پذیرشی این شرکت ها باید شفاف شود. اگر هر ناشر حداقل هایی که مشخص شده را رعایت نکرده باشد یک علامت جلوی نام شرکت در سامانه معاملات یا سامانه ها اطلاع رسانی قرار می گیرد تا بازار سرمایه بداند که این ناشر کاستی هایی در حداقل های معرفی شده دارد. به این صورت سرمایه گذاران بهتر می توانند همزمان با بورس تهران،  فرایند ارتقاء، تنزل و لغو پذیرش شرکت ها را پایش کنند.

آیا در مورد لغو اختیاری هم در دستورالعمل تدبیری اندیشیده شده است؟

در بورس تهران لغو اختیاری وجود داشت ولی توجه نمی شد که از این موضوع می توان برای چه شرکت هایی استفاده کرد. برخی شرکت ها ازچند نکته در دستور العمل پذیرش برای لغو اختیار سوءاستفاده می کردند. وقتی یک سهامدار عمده ای درخواست لغو اختیاری می کند؛ عملا حقوق سهامداران خرد را تضییع می کند. یعنی شرکتی که همه شرایط حضور در بورس را دارد و سهام آن به خوبی معامله می شود اما سهامدار عمده آن درخواست لغو اختیاری می کرد. در دستورالعمل جدید شرایطی به طور مشخص اعلام شده که باید سهامدار عمده و هیات مدیره و مجموعه تیم مدیریتی شرکت ها برای لغو پذیرش اختیاری چه کارهایی انجام دهند. در نتیجه این موارد سبب می شود حقوق سایر ذی نفعان که در اقلیت هستند بیشتر رعایت شود.

آیا با این دستورالعمل گزارش ها به موقع اعلام می شود؟

بخش اندکی از بازار گزارش های دوره ای خود را به موقع به بازار ارایه نمی کنند و این روند همیشه بوده در حالیکه کسی به آن توجه نمی کرد . سازمان مسوولیت پیگیری را بر عهده داشت و مکاتبه می کرد و زنگ میزد در حالیکه مدیران شرکت ها بعضا پاسخگو نبودند. برخی مدیران نمی توانستند به هر دلیلی به موقع اطلاعات گزارشگری خود را ارایه کنند. اما هم اکنون با توجه به دستورالعمل جدید این موارد هم به بازار منعکس می شود. سرمایه گذاران هم باید بدانند که اطلاعات شرکت که در این زمان باید منتشر می شد هنوز اعلام نگردیده  و دلیل آن را می توانند جستجو کنند.

گزارشگری در بازار مسولیت مدیران شرکت است ولی تا امروز  مدیران در یک فضای دیگری بودند که به طور عمده خود سازمان آن را پیگیری می کرد. از این به بعد اگر شرکت ها حتی یک روز هم در افشای مستقیم اطلاعات تاخیر داشته باشند همه سرمایه گذاران در بازار سرمایه متوجه می شوند که این مجموعه مدیریت در ارایه اطلاعات شرکت قصور داشته اند و دلیل آن را پیگیری می کنند. همچنان که ما مکاتبه کرده و پیگیری می کنیم سرمایه گذاران نیز می توانند این پیگیری ها را در بازار سرمایه انجام دهند.

بنابراین می توان گفت که یک جور مشارکت در پیگیری گزارشگری از ناشران در بازار سرمایه بوجود می آید. هم سازمان، هم بورس تهران و هم سرمایه گذاران موارد را پیگیری می کنند. از آنجایی که همه با خبرند چه شرکتی گزارش خود را نداده است سرمایه گذاران و سهامداران شرکت ها می توانند این نکات را در بازار پیگیری کنند و هر شرکتی که اطلاعات نداده باشد نام مدیران و اعضای هیات مدیره آن جلوی اسم شرکت درج می شود.

از روز شنبه ۹ دی ماه نام این مدیران منتشر شده است؟

از دیروز هم زمان با اجرایی شدن این دستورالعمل، اسامی مدیرانی که در شرکت ها وظیفه گزارشگری در آن مقاطع را بر عهده داشتند و گزارش های مربوطه را ارایه نکردند، منتشر شده و در تارنمای بورس تهران قابل مشاهده است.

به عنوان مثال شرکتی هست که گزارش خود را با یک روز تاخیر ارایه کرده است، براساس دستورالعمل جدید بلافاصله یک علامت جلوی نام شرکت در سایت کدال، سامانه معاملاتی و تارنمای رسمی بورس تهران قرار می گیرد. از آن لحظه مکاتبه با شرکت ها برای اعلام گزارش آغاز می شود و شرکت حداکثر ۵ روز فرصت دارد گزارش مربوطه را به بازار اعلام کند. در این فاصله هر لحظه که گزارش شرکت از طریق کدال به بازار منعکس شود بلافاصله علامت از جلوی نام شرکت برداشته می شود، یعنی شرکت دوباره وارد فرایند عادی می شود. اما اگر طی این فرصت شرکت اطلاعات خود را اعلام نکند همه مکاتبات بورس تهران در غالب یک نامه شفاف سازی به بازار منعکس می شود و شرکت وارد فرایند تعلیق می شود. این موضوع به سرمایه گذاران کمک می کند تا بدانند در شرکت اطلاعاتی هست یا خیر و اگر تاخیری وجود دارد با این پیگیری ها  اطلاعات سریع تر به بازار منعکس شود.

تعلیق به چه معنی مد نظر است و آیا جلوی معاملات سهام گرفته می شود؟

براساس دستورالعمل جدید، عملا ۴ نوع وضعیت وجود دارد که یک وضعیت عادی است یعنی شرکت هایی که به لحاظ دستورالعمل پذیرش یا دستورالعمل افشاء مشکلی ندارند و حدود ۷۰ درصد شرکت با وضعیت عادی همراه هستند.

گروهی دیگری از شرکت ها وارد فرآیند تعلیق شده اند؛ به این معنی که فقط به بازار علامت داده شده که شرکت در حوزه دستوالعمل پذیرش یا در حوزه افشای اطلاعات باید یکسری اقدامات را انجام دهد و همچنان قابلیت انجام معاملات در بازار برای آن وجود دارد .

یکسری شرکت ها هم معاملات تحت احتیاط دارند. هم اکنون هیچ شرکتی که معاملات تحت احتیاط داشته باشد نداریم. فرض کنید سازمان بورس متوجه شده که گزارشگری یک شرکت ایراد دارد، این موارد به بازار اعلام می شود تا زمانی که بررسی های ما به پایان برسد شما با احتیاط معامله کنید. در گذشته برای بررسی این ابهامات نماد معاملاتی متوقف می شد اما در شرایط جدید فقط به بازار اطلاع رسانی می شود که معاملات را تحت احتیاط انجام دهید تا بررسی های سازمان تکمیل و به جمع بندی لازم برسد.

برخی از نمادها هم وضعیت تعلیق دارند و امکان دادوستد سهام برای سرمایه گذاران وجود ندارد. هم اکنون ۱۳ شرکت را در این فهرست داریم. در بخش قابل توجهی از بازار دیگر توقف نماد نداریم. توقف نمادها طبقه بندی شده است و مشخص شده برای چه وضعیت هایی است.

اگر به شرکتی اعلام شود در فرایند تعلیق است زمان توقف نماد در دستورالعمل مشخص شده است. بر فرض اگر شرکتی صورت های مالی ۶ ماهه خود را نداده باشد، طبق قانون شرکت ها ۶۰ روز فرصت ارایه صورت های مالی خود را دارند. براساس دستورالعمل جدید از یک روز بعد از آن مهلت ۶۰ روزه، بلافاصله علامت روی نماد قرار  می گیرد تا به اصطلاح بازار در جریان عدم ارایه اطلاعات به موقع شرکت باشد. یعنی "تگ دار" شده و قابلیت معامله دارد و به بازار هم منعکس شده است. بورس بیش از ۳ ماه فرصت برای گزارشگری به شرکت را نمی دهد و بعد از آن شرکت معلق می شود و قابلیت معامله را نخواهد داشت.

الان این نقد وجود دارد که چطور یک شرکت که گزارش ۶ ماهه خود را نداده است متوقف شده ولی یک شرکت دیگر گزارش های ۶ ماهه، ماهانه و سایر گزارش های مالی خود را نداده و همچنان معامله می شود. حُسن این دستور العمل این است که سرمایه گذاران بتوانند همه شرایط شرکت و رفتار بورس یا سازمان را رصد کنند. با این دستورالعمل تمام فرایند پیگیری ها از ناشران به طور مشخص منتشر می شود و سرمایه گذاران در کنار بورس تهران می تواند این موضوع را به طور دقیق پیگیری کنند.

با این دستوالعمل وضعیت شایعات که بازار را تحت تاثیر قرار می دهد چگونه می شود؟

مزیت دیگر دستور العمل جدید این است که پاسخ به شایعات را در وهله اول برای شرکت ها تعریف کرده است. یعنی شرکت ها موظفند بازار را پایش کنند و شایعات در هرجایی از جمله در رسانه های رسمی یا فضای مجازی وجود دارد باید نسبت به آن اعلام موضع کنند . قبلا شرکت ها در این موارد تمرکز نداشتند ولی هم اکنون جزو وظایف آنها تعریف شده است.

فرایند کنفرانس خبری در دستورالعمل جدید پذیرش چگونه است ؟

 ارتباط شرکت ها با بورس و جامعه سهامداری سالی یکبار در مجمع بوده است. اما امروز در قبال نوسان قیمت در بازار که صورت غیر عادی صورت گیرد باید واکنش نشان دهند.

ترتیبات اجرایی که در این دستور العمل دیده شده است به این صورت است که شرکت ها اگر در ۱۵ روز با نوسان قیمت ۵۰ درصد رشد یا کاهش همراه شوند، نماد متوقف می شود. یک گزارش از جانب بورس به بازار منعکس می شود که این شرکت دو روز دیگر کنفرانس خبری برگزار می کند. سرمایه گذاران می توانند از طریق کارگزاری های خودشان یا شرکت های مشاور سرمایه گذاری  و یا هر کسی که دسترسی به سایت "تدان" دارد، سوالات را در یک فاصله زمانی که در نظر گرفته می شود، اعلام کنند. شرکت بعد از آن ساعت تمام سوالات را دریافت می کند و در قالب یک فایل صوتی  جواب را منعکس می کند. در واقع تحلیلگران می توانند سوالات خود را مطرح کنند و ناشران باید در آن پاسخگو باشند . این فرایند کنفرانس اطلاع رسانی است. باید صبر کنیم تا اولین مورد پیش بیاد و پس از آن در مورد چالش های احتمالی و رفع مشکلات آن بکوشیم.

من استنباطم این است که بخش هایی خیلی سیستماتیک پیگیری نمی شد، بازار هم از روند پیگیری آن و اقداماتی که از طرف بورس تهران و سازمان صورت می گرفت مطلع نبود کاملا شفاف و قابل رصد است. تمام موارد با ذکر عدد احصا و دیده شده و همه می توانند این فرایند ها را ببینند.

آثار اجرایی شدن دستورالعمل پذیرش طی این دو روز چگونه دیدید؟

روز شنبه ۹ دی در شروع اجرای دستورالعمل ۱۱۷ شرکت در فهرست ما بودند. از این تعداد ۱۰۴ شرکت مشمول فرایند تعلیق بودند. ۱۳ شرکت تعلیق شده و نماد آنها معامله نمی شوند  و تعداد شرکت هایی که تحت احتیاط معامله می شدند، صفر بود.

از ۱۰۴ شرکت می بینیم ۷۰ شرکت دستورالعمل افشا را رعایت نکردند، یعنی گزارشگری آنها با تاخیر مواجه شده است . بورس از این به بعد با هر یک از این شرکت ها مکاتبه می کند و در فاصله زمانی مشخص که در دستورالعمل دیده شده به شرکت نامه ارسال می شود تا به بازار سرمایه گزارش دهند. اگر در این فاصله گزارش مربوطه را منتشر کرد از این لیست خارج می گردد. ولی اگر گزارش نداد به بازار اعلام می شود که شرکت در گزارشگری ضعف دارد و گزارش نمی دهد.

بررسی ۱۰ دی نشان می دهد این تعداد به ۶۱ شرکت کاهش یافته، یعنی ۹ شرکت در فاصله ۲۴ ساعت گزارش های خود را ارایه کرده اند. بورس وظیفه دارد کاری کند تا از فهرست شرکت هایی که گزارشگری های خود را به موقع ارایه نمی کنند کاسته شود و  از این به بعد بازار می تواند عملکرد بورس تهران را به صورت لحظه ای رصد کند  تا ببیند در قبال ناشران چه کار می کند.

بورس تهران کارهایی را در قبال ناشران آغاز کرده است مانند آموزش به ناشران. در آذر ماه برای همه شرکت ها دعوت نامه ارسال شد که در جلسات هم اندیشی حضور یابند و با دستورالعمل جدید آشنا شوند. ۶۵ درصد شرکت ها استقبال کردند. برخی در سطح مدیرعامل و هیات مدیره و بخش در سطح بدنه مالی حضور یافتند. در هفته جاری درخواست های زیادی داشتیم که این کارگاه ها برای ما برگزار شود. بورس تهران برای روز دوشنبه تا ۴ شنبه به مدت سه روز برای علاقه مندان و شرکت هایی که تمایل دارند کارگاه آموزشی برگزار می کند.

کد خبر 390376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =