۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
تلاش غشهد برای بهبود اوضاع

شرکت شهد ایران بیش از ۳۵ سال تجربه فعالیت در صنعت مواد غذایی در مشهد را دارا می باشد. در حال حاضر، سرمایه شرکت ۲۰۰ میلیارد ریال و ارزش بازار آن ۴۱۸ میلیارد ریال می باشد.

بازدهی شرکت در دوره یک ماهه (۱۱%-)، در دوره سه ماهه (۱۸%-) و در بازه یکساله ۴۷% بوده است. شركتهای سرمایه گذاری ملی ایران (۲۲%) و سرمایه گذاری سپه (۸%) سهامداران عمده شرکت محسوب می گردند.

شرکت در بودجه حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ براساس عملکرد شش ماهه، مبلغ (۳۰) ریال زیان به ازای هر سهم اعلام نموده است و در نیمه نخست سال جاری، توانسته مبلغ (۳۱) ریال زیان به ازای هر سهم معادل ۱۰۳% بودجه را محقق نماید. غشهد در دوره نه ماهه، عملکرد مطلوبی را به نمایش گذاشته که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

تولید و فروش

ظرفیت اسمی تولید انواع کنسانتره و آروما ۶٫۳ هزار تن می باشد؛ اما در بودجه ۹۶، تولید ۲۰۰ تن از این دسته محصولات را با ۵۹% کاهش نسبت به سال گذشته برآورد نموده که در دوره نه ماهه، ۳۱۸ تن از آن معادل ۱۵۹% بودجه تحقق یافته که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته۳۶ % کاهش یافته است. همچنین ظرفیت اسمی تولید انواع محصولات کشاورزی ۴۲۰ تن می باشد؛ اما در بودجه سال جاری تولید ۳۰۳ تن از این محصولات با ۱۶% افزایش نسبت به سال گذشته برآورد گردیده که تا پایان آذر ماه، هیچ مقداری از آن تحقق نیافته است. همچنین شرکت ظرفیت اسمی تولید ۱۸۵٫۲ هزار تن انواع آبمیوه، نوشابه و نکتار و دوی پک را دارا می باشد که با توجه به عدم تقاضای بازار و زیانده بودن تولید این دسته از محصولات، در سال جاری متوقف گردیده است.

شرکت پیش بینی نموده که در سال جاری ۲۰۰ تن انواع کنسانتره و آروما و ۳۰۳ تن انواع محصولات کشاورزی به ترتیب با ۶۶% کاهش و ۱۶% افزایش نسبت به سال گذشته را به فروش برساند. تا پایان آذر ماه سال جاری، فروش ۳۳۸ تن انواع کنسانتره و آروما معادل ۱۶۹% بودجه محقق گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳% کاهش داشته است. لازم به ذکر است بخش عمده فعالیت تولیدی شرکت در نیمه دوم سال صورت می پذیرد.

شرکت در سال جاری، برآورد نموده که حدود ۱۳ میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش محصولات با ۴۸% کاهش نسبت به سال گذشته داشته باشد و در دوره نه ماهه توانسته ۱۶٫۷ میلیارد ریال درآمد معادل ۱۲۸% بودجه را تحقق بخشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹% کاهش داشته است. در بودجه۹۶، مبلغ ۵٫۸ میلیارد ریال درآمد فروش انواع کنسانتره و آروما با ۶۲% کاهش نسبت به سال گذشته برآورد گردیده و در دوره نه ماهه مبلغ ۹٫۵ میلیارد ریال آن معادل ۱۶۴% بودجه تحقق گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۲% کاهش داشته است. همچنین در بودجه۹۶، مبلغ ۷٫۲ میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش انواع محصولات کشاورزی برآورد گردیده که نسبت به سال گذشته ۲۴% کاهش یافته است. تا پایان آذر ماه، مبلغ ۷٫۲ میلیارد ریال درآمد معادل ۱۰۰% بودجه از فروش این محصولات محقق گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴% کاهش داشته است. لازم به ذکر است در نیمه نخست سال جاری، تمام فروش شرکت داخلی بوده است؛ در صورتی که ۴۴% از فروش شرکت در سال گذشته صادراتی بوده است.در نمودار زیر، ترکیب فروش محصولات شرکت در سالهای مختلف آورده شده است:

همانگونه که از نمودار فوق ملاحظه می گردد، در سالهای گذشته محصولات با ارزش افزوده بالاتر بیشترین سهم را در ترکیب درآمدی شرکت داشتند؛ اما در سالهای اخیر شرکت به سمت خام فروشی حرکت نموده است. به گونه ای که میوه باغ در سال مالی جاری به صورت سر درختی و به قیمت کارشناس رسمی به فروش رسیده است و تمام هزینه های برداشت محصول بر عهده خریدار بوده است؛ لذا قیمتها به نسبت سال قبل کاهش یافته است و همچنین کاهش تولید کنسانتره سیب به دلایل عدم نقدینگی و کاهش عرضه سیب در بازار می باشد.

در جدول زیر، متوسط نرخ فروش محصولات در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به ریال/کیلوگرم):

همانگونه که از جدول فوق نمایان است، متوسط نرخ فروش محصولات شرکت در بودجه96 با فرض افزایش نرخ برآورد گردیده بود؛ اما نرخهای فروش آذر نیز، هنوز به نرخهای بودجه نرسیده اند.

بهای تمام شده

بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت در بودجه 96 با 62% کاهش نسبت به سال گذشته حدود 8.4 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. در نیمه نخست سال حدود 3.6 میلیارد ریال آن معادل 43% بودجه تحقق یافته است. ترکیب بهای تمام شده شرکت در بودجه سال جاری به شرح زیر می باشد:

بخش عمده ای از مواد اولیه متشکل از انواع میوه می باشد.

 هزینه های مالی

هزینه های مالی شرکت در بودجه سال جاری با 39% کاهش نسبت به سال گذشته، حدود 11.5 میلیارد ریال برآورد گردیده که معادل 88% درآمد فروش شرک می باشد. در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

حاشیه سود ناخالص

در نمودار زیر، روند حاشیه سود ناخالص شرکت در سالهای مختلف آورده شده است:

حاشیه سود ناخالص شرکت در دوره شش ماهه سال مالی جاری 54% بوده است.

افزایش سرمایه

غشهد به منظور خروج از ماده 141 قانون تجارت و الزام سازمان بورس اقدام به افزایش سرمایه از مبلغ 125 میلیارد ریال به ‌مبلغ 200 میلیارد ریال (معادل 60%) از محل مطالبات و آورده نقدی نموده که در آذر ماه سال جاری به ثبت رسیده است.

نتیجه گیری

شرکت شهد ایران با مشکلات متعدد نقدینگی مواجه می باشد که شرکت را به مرز ورشکستگی کشانده است. به گونه ای که شرکت خط تولید انواع آبمیوه، نوشابه و نکتار را با توجه به عدم تقاضای بازار و زیانده بودن تولید این دسته از محصولات، در سال جاری متوقف نموده و اقدام به فروش میوه ها بر سر درخت به جای تولید کنسانتره و آبمیوه نموده است. همچنین خشکسالی و کمبود آب و خشک شدن هوا متاثر از آن، منجر به از بین رفتن بخشی از محصولات و تشدید اوضاع گردیده است.

شرکت به منظور مقابله با این مشکلات برنامه هایی شامل کاهش هزینه های مالی، تسویه تسهیلات مالی، افزایش تولید محصولات، افزایش نرخ فروش محصولات، پیگیری و فروش دارایی های مازاد و انحلال شرکتهای زیرمجموعه و کاهش تعداد پرسنل را در نظر گرفته است. لازم به ذکر است متوسط نرخهای فروش با وجود افزایش هنوز هم از بودجه عقب تر می باشد؛ افزایش حجم تولید و فروش محصولات منجر به پوشش 128 درصدی درآمد برآوردی در نه ماهه گردیده است. با توجه به این که عمده فعالیت تولیدی شرکت در نیمه دوم سال صورت می پذیرد، انتظار بهبود اوضاع وجود دارد.

 

منبع: کارگزاری آبان

کد خبر 390363

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =